آسیب‌شناسی صحیح، کلید طلایی توسعه کسب‌وکار
به سمت اهداف سازمان گام بردارید ۷

آسیب‌شناسی صحیح، کلید طلایی توسعه کسب‌وکار

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۱۰/۰۵ - ۱۰:۰۰ | ۶ دقیقه

آسیب شناسی سازمان کمک می‌کند تا شرایط فعلی سازمان‌ها با معیارهای ایده‌آل، مقایسه شود و با شناخت درست از موقعیت فعلی، به سمت رسیدن به اهداف سازمان گام برداشته شود.

نوپانا: آسیب‌شناسی سازمان کمک می‌کند تا شرایط فعلی سازمان‌ها با آنچه از نظر آن‌‌ها مطلوب قلمداد می‌شود، مقایسه شود و با شناخت درست از موقعیت سازمان، به سمت رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی‌شده گام برداشته شود. مدتی است که آسیب‌شناسی سازمان از یک تکنیک جانبی به یکی از موارد لازم برای بررسی اوضاع سازمان تبدیل شده است.

آسیب‌شناسی سازمانی نگاهی دقیق به ساختار و وضعیت سازمان و بررسی نقاط و نحوه‌ شروع امور مختلف است. با نگاهی عمیق به ساختار و اقدامات موجود در هر سازمان امکان اصلاح و بازبینی به شکلی دقیق و منسجم مقدور می‌شود.

آسیب‌شناسی سازمان کمک می‌کند تا تصمیم‌گیریهای مناسب انجام شود، اقدامات لازم به اجرا برسد و ایده‌های جدید و شیوه‌های نو کاربردی بشوند. به کمک آسیب‌شناسی سازمان می‌توان شاهد توسعه‌ فرایندهای سازمانی بود.

توجه به اصول در آسیب‌شناسی سازمانی

در آسیب‌شناسی سازمان باید دقت شود که استقبال و گرایش به سمت اقدامات و تجربه‌های تازه با تکیه بر اصول هماهنگ باشد و پیش برود. هدف غایی هر سازمانی رسیدن به سودی است که مزایای آن به تمامی ذی‌نفعان می‌رسد و البته مهم‌تر از آن ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان و ارباب‌رجوعان است.

برای رسیدن به اهداف نام‌برده، دریافت سود بیشتر و افزایش نرخ بازگشت سرمایه، صاحبان هر سازمان و شرکت باید تلاش کنند تا مدیرانی را انتخاب کنند که در بهره‌گیری از نیروهای انسانی، تجهیزات و امکانات و… بهترین نوع مدیریت را عملی می‌سازند.

چرخه‌ آسیب‌شناسی

هدف از آسیب‌شناسی سازمان شناخت مشکلات و مسائل موجود در سازمان و البته یافتن راه‌کارهایی برای رفع این موضوعات است. درواقع فرایند آسیب‌شناسی سازمان اقدامی آگاهانه برای رهنمون‌ساختن سازمان به سوی فعالیت‌های صحیح و مناسب است.

گام‌های اصلی در چرخه‌ آسیب‌شناسی از این قرار است:

- توجیه؛

- هدف گذاری؛

- جمع‌آوری داده؛

- تفسیر و تجزیه‌ و تحلیل؛

- بررسی بازخورد؛

- برنامه‌ریزی برای اقدامات مختلف؛

- اجرا؛

- نظارت و سنجش؛

- ارزیابی؛

شکل‌های آسیب‌شناسی سازمان

شکل‌های آسیب‌شناسی بنا به موقعیتی که هر سازمان در آن قرار دارد، متفاوت خواهد بود. مثلا شاید سازمانی در مسیر توسعه قرار داشته باشد، درحالی‌که سازمانی دیگر درصدد رفع نقوص و ضعف‌ها برآید. در هر حال علی‌رغم تفاوت در موقعیت، ممکن است روش‌شناسی‌ها در آسیب‌شناسی سازمان مشابه هم باشد. ابزار آسیب‌شناسی سازمان اگرچه مشابه هم است، نتایج و ماحصل متفاوت خواهد بود.

تاریخچه‌ توسعه‌ سازمانی و به‌تبع آن: آسیب‌شناسی سازمان

کِرت لوین در پیشرفت مفهوم آسیب‌شناسی سازمان به‌معنای امروزی‌اش نقش مهمی داشته است. در اوایل دهه‌ ۱۹۴۰، لوین فرایند تغییر را برای بررسی اوضاع سازمانی اجرا کرد. این فرایند ماهیتی مشارکتی داشت و خود لوین در آن نقش مشاور و ناظر را به‌عهده گرفته بود.

این فرایند سه گام اصلی داشت: برنامه‌ریزی، اجرا، ارزیابی. این فرایند آغاز شکل‌گیری اقدام مبتنی‌بر تحقیقات بود. این فرایند بخش اساسی و لازم برای توسعه سازمانی است. بعدها نیز لوین روش‌های توسعه سازمانی را به‌طور عملی، مبتنی بر تحقیقات توام با آزمون‌ها و آزمایش‌‌های عملی پیگیری کرد.

آسیب شناسی سازمانی

حتی پس از مرگ او نیز این روند از اجرای فرایندها در مراکز علمی مانند دانشگاه میشیگان ادامه یافت. در این آزمایش‌ها و فرایندها افرادی آزموده می‌شوند. این افراد در معرض فرضیه‌هایی ساختگی قرار می‌گیرند و باید نسبت به مشکلات فرضی در زمینه‌های گوناگونی چون رهبری، ارتباطات، موقعیت و ساختار سازمانی، مسائل رفتاری موجود در گروه و… واکنش‌های خود را ابراز کنند.

در این گروه‌ها افراد شرکت‌کننده در آزمایش‌های فرضی از طریق مشاهده‌ی دیگران، شنیدن و فعالیت‌های موثر گروهی فرصت یادگیری بهتر و درک عمیق‌تر از شرایط محتمل به‌وقوع در سازمانی واقعی را تجربه می‌کنند. در ابتدا چنین برنامه‌ها و فرایندهایی از جمع‌شدن افراد از سازمان‌های مختلف در قالب گروه پیش می‌رفت.

اما با شناخته‌شدن فرهنگ سازمانی به‌عنوان عنصری مهم در پیشبرد فرایندها این روش و آزمون به شکل درون‌سازمانی نیز ادامه یافت.

آسیب‌شناسی فرهنگی هر سازمان از مراحل بعدی و مهم در دست‌یابی به موفقیت‌های سازمانی در گام‌های آسیب‌شناسی به‌شمار می‌رود که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.

(همچنین بخوانید: ۱۸ اشتباه کشنده استارت‌آپ‌ها)

منبع

برچسب‌ها: آسیب‌شناسیتوسعه سازمانیمدیریتتوسعه کسب‌وکارکسب‌و‌کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.