هر سازمانی برای دریافت بازخورد از مشتریانش نیاز به صرف هزینه و وقت دارد و مهمتر از آن، استراتژی خاصی را باید به کار گیرد.
نوپانا: شرکتهای موفق دائما در تلاش برای تامین انتظارات مشتریان هدف خود هستند. به این منظور به مشتریان هدف خود گوش میدهند تا بدانند آنها چه محصولات و خدماتی را میخواهند و دوست دارند چگونه این خدمات را تحویل بگیرند.
به گزارش نوپانا، از مهمترین ابزارها برای دریافت بازخورد از مشتریان میتوان به وبسایتها، شبکههای اجتماعی، ممیزیها، تحقیقات بازار، گروه کانون، فرایند سفارشدهی، کارتهای رضایت سنجی، پیمایش، فرایند خدمات مشتریان و تماسهای رضایت سنجی اشاره کرد.
در این نوشتار سعی در بررسی این ابزارها داریم:
گروههای کانون
انواع مختلفی از گروههای کانون وجود دارند. از قرار ملاقاتهای کوچک و غیر رسمی گرفته تا جلسات سازماندهیشده پیچیده. گروههای غیر رسمی میتوانند به شرکت شما کمک کنند تا ایده، طرح و یا حتی مفهوم محصول اولیه را آزمایش کنید.
برگزاری نمایشگاههای کوچک محلی نیز شما را در این راه یاری میکند. تاجایی که میتوانید این نمایشگاهها را به شیوه غیر رسمی برگزار کنید.
با توسعه محصول، ممکن است شرکت شروع به گسترش جغرافیایی کند و گروههای کانون حرفهای را سازماندهی کند. نکته بسیار مهم در گروه کانون این است که نتایج حاصل گاهی ممکن است شما را گمراه کنند. برای فیلتر کردن دادههای اشتباه باید آزمایش را به دفعات زیادی انجام دهید و این کار بسیار هزینه بر خواهد بود و چارهای دیگر در این شیوه وجود ندارد.
فرایند ثبت سفارش
یکی از بهترین زمانها برای ارتباط با مشتریان و دریافت اطلاعات از آنها در هنگام ثبت سفارش است. چه سفارش شخصی داده شده باشد چه از طریق تلفن و یا وبسایت، شما میتوانید در این نقطه ارتباطی، اطلاعات مفیدی را بپرسید و به پاسخهای آن به دقت گوش دهید. این اطلاعات میتوانند هرچیزی باشند. مشتریان در فرایند ثبت سفارش حوصله بیشتری نسبت به زمان انتظار برای دریافت سفارش دارند.
کارتهای سنجش رضایت
بیشتر صنایع خدماتی این شیوه را برای سنجش رضایت مشتریان پیش میگیرند. آنها به مشتریان این امکان را میدهند که در پایان دریافت خدمات فرم کوتاهی را پر کنند.
گاهی این فرم تنها یک سوال دارد و آن سنجش کیفیت خدمات به طور کلی است. این فرمها را میتوان در اپلیکیشن اکثر استارتآپها نیز مشاهده کرد.( به طور مثال: دادن ستاره به رانندگان تاکسیهای آنلاین)
قسمت پیشین:
(همچنین بخوانید: با کمترین هزینه، میزان فروش استارتآپ خود را افزایش دهید)