برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت پنجاهودوم:
اهرمسازی برند
بهگزارش نوپانا، اهرمسازی برند به زمانی گفته میشود که یک شرکت از قدرت یکی از برندهای موفق خود استفاده میکند تا از محصولات جدیدش حمایت کند و آنها را به بازار جدید وارد کند. مصرفکنندگان اعتماد زیادی به کیفیت، پیوستگی و ارزش برندی خواهند داشت که به وسیله برند دیگری به آنها توصیه شده است. برای مثال مصرفکنندگانی که از یک کامپیوتر استفاده میکنند و از آن برند رضایت دارند؛ ممکن است تمایل بیشتری برای خرید یک چاپگر با همان برند داشته باشند.
حق امتیاز
حق امتیاز، سند یا توافقنامهای است که به یک طرف قرارداد اجازه میدهد که فعالیتی تجاری بر داراییهای طرف مقابل انجام دهد. همچنین به قراردادی بین ۲ شرکت گفته میشود که به موجب آن یک شرکت به طرف مقابل تعهد میدهد که در قبال دریافت مبلغی مشخص، فناوری، دانش و یا کالایی را در اختیار طرف دوم قرار دهد.
(همچنین بخوانید: داراییهای نامشهود، به برند شما قدرت میدهند)
برند سبک زندگی
به برندی گفته میشود که مخاطبش را بر اساس روش زندگی هدف قرار میدهد. این برند هویت خود را با علایق، فعالیتها، نیازها، نگرشها، مصرف و شیوههای کاربرد تعیین میکند. ویژگیهای برند سبک زندگی برای مخاطب خاص آن برند دستخوش تغییر میشود تا بتواند سریعتر مورد پذیرش مخاطب قرار گرفته و مصرف آن را تکرار کند.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده