ساختن تیمی متشکل از بهترین اعضا، از مهمترین کارهایی است که هر کارآفرین باید انجام دهد. سؤال مهم این است که چه عواملی باید در فرایند استخدام در نظر گرفته شوند؟
نوپانا: از سوالهایی که ذهن کارآفرینان استارتآپهای تازهکار را همواره به خودش مشغول میکند، این است که در کدامیک از فعالیتهای مهم باید مشارکت داشته باشند. پویایی ذاتی یک شرکت در پاسخ این سوال تاثیرگذار است. اما یکی از مهمترین فعالیتها، ساختن تیم قوی و قدرتمند است. در ادامه به بررسی عواملی میپردازیم که کمک میکنند در فرایند استخدام، تصمیمهای مناسبتری بگیرید.
فرهنگ، زمینهساز موفقیت است و تیم شما فرهنگ شرکت را میسازد
هر شرکتی به اندازه فرهنگی که میسازد قدرتمند است. صداقت ذهنی، شفافیت و صبوری از جمله مواردی هستند که روی فرهنگ شرکت تاثیر میگذارند. این ارزشها باید به اندازهای برای کارمندان شرکت جا بیفتند که بخشی جدانشدنی از عمل، تصمیمگیریها و رفتار افراد شوند. جا انداختن چنین فرهنگی بسیار سخت و چالشبرانگیز؛ اما برای موفقیت ضروری است.
ارزشهای شما فرهنگتان را شکل میدهند و فرهنگتان مزیت رقابتی شما را تقویت میکند. ساختن و پرورش فرهنگی مطابق با ارزشها در یک شرکت از فرایند استخدام آغاز میشود. یکی از مهمترین نکاتی که در فرایند استخدام باید به آن توجه کنید این است که ببینید آیا ارزشهای شما با افراد متقاضی سازگار است یا خیر. پذیرفتن بازخوردهای سازنده و احترام گذاشتن به ارزشهای شرکت از جمله مواردی هستند که هنگام استخدام اشخاص باید در نظر گرفته شوند.
شخصیت افراد را مد نظر قرار دهید
جوزف کاپ، مدیرعامل شرکت تولیدکننده نرمافزارهایی برای افزایش راحتی بیماران در این رابطه میگوید: «من بهترین نصیحت برای استخدام نیروی جدید را از همبنیانگذار شرکتم یعنی «شون» گرفتم. او یک داروساز است و بیش از ۱۵ سال سابقه کار در بیمارستان دارد. ما طی یکی از جلسات ماهانهای که با مشاور فروش شرکت داشتیم بسیار متعجب شدیم. اولین تلاش او برای فروش محصولات موفقیتآمیز بود و این کار بدون زحمت خاصی انجام شده بود.
این موضوع باعث شد که من و شون بهعنوان افراد درونگرا انرژی زیادی به دست آوریم. بعد از این اتفاق شون یک بیانیه جدید اعلام کرد و گفت ما به فردی احتیاج داریم که بتواند از همین طریق به اعضای گروه انرژی دهد. مانند یک بازیکن بسکتبال که بهعنوان مهره اصلی تیم بازی میکند و به سایر اعضا انرژی میدهد. مهارت و توانایی از جمله موارد مهم برای استخدام یک شخص هستند؛ اما این شخصیت افراد است که کمک میکند در یک تیم نقش کلیدی بازی کنند.»
در نظر گرفتن شخصیت افراد هنگام استخدام آنها از جمله مواردی است که کمک میکند تعادل سالمی میان شخصیتهای متفاوت اما سازگار ایجاد شود. تعادل شخصیتها نهتنها شور و اشتیاق محیط کار را بالا میبرد؛ بلکه میزان انرژی کارمندان را نیز افزایش میدهد.
افراد دسته اول و دوم را استخدام کنید
کاپ میگوید: «در هر سازمان مردم به سه دسته تقسیمبندی میشوند. دسته اول کارمندان اصلی و کلیدی شرکت هستند که باعث پیشرفت میشوند. دسته دوم اشخاص قابل اعتمادی هستند که کارهای خود را کامل تحویل میدهند و دسته سوم کسانی هستند که در دسته اول و دوم جای نمیگیرند.» بنابراین کافی است ارتباط خوبی بین دسته اول و دوم ایجاد کنیم و دسته سوم را نادیده بگیریم که البته گفتن این موضوع راحتتر از عمل کردن به آن است.
تشخیص دادن شخصیت افراد و قرار دادن آنها در دستهبندی اول و دوم، موردی نیست که از روی رزومه، رشته تحصیلی و کارنامه افراد قابل تشخیص باشد. افرادی با ویژگیهایی مانند وفاداری، پذیرفتن بازخوردها و داشتن هوش عاطفی بالا معمولا اعضای مناسبی برای ساختن یک تیم هستند.
(همچنین بخوانید: چگونه کارمندان خود را هوشمندانه استخدام کنیم؟)