برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت بیستوهفتم:
برندسازی مشترک
بهگزارش نوپانا، برندسازی مشترک زمانی است که صاحبان دو یا چند برند تصمیم میگیرند تا با در کنار هم قراردادن برندهایشان، محصول یا خدمتی قدرتمندتر و با ارزشتر از آنچه که بهتنهایی میتوانستند ارائه کنند، به مشتریانشان عرضه کنند. برای اینکه فرایند همافزایی موفق باشد، هر دو برند باید از نقطهنظر تداعیات و ویژگیهای محصولی که قرار است بهصورت مکمل و مشترک به مصرفکننده ارائه شود، اطمینان حاصل کنند. این محصول باید طوری به نظر برسد که گویی بیشترین منفعت را به مصرفکننده میرساند. در این بخش میتوان برای نمونه به محصول خودتراش فیلیپس (Philips) و فوم اصلاح صورت نیوآ (Nivea) اشاره کرد. این کالا از مزایای فناوری فیلیپس در تولید خودتراشها و تواناییهای نیوآ در تولید محصولات مراقبت از پوست صورت برخوردار است.
ناهماهنگی شناختی
به حالت تشویش و ناراحتی گفته میشود که خریدار پس از خرید به آن دچار شده است. به کلامی دیگر خریدار دچار آشفتگی شده و نیازمند حصول اطمینان از انتخاب محصول است.
ابزارهای پیشبرد فروش
به ابزارهایی مانند بروشورها، محتوای ارائهشده تحت وب، برگههای اطلاعات محصول و موارد مشابه که کارشناس فروش به مشتری ارائه میکند، ابزارهای پیشبرد فروش میگویند. این ابزارها باید کلیه دستورالعملهای هویت بصری برند را رعایت کنند تا یکپارچگی در ارتباطات برند حفظ شود.
ارتباطات
به تبادل اطلاعات از طریق نوشتن، سخنرانی، ابزارهای الکترونیک و غیره، ارتباطات گفته میشود. همچنین به فرایند نقل و انتقال ادراکات، عقاید مشترک و قابل درک برای دو طرف فرستنده و گیرنده نیز گفته میشود.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده