ایبی (eBay)، از بزرگترین فروشگاههای آنلاین دنیا، مدتی پیش از موتور جستوجوی جدیدش که بر پایه هوش مصنوعی و پردازش تصویر بنا شده است، رونمایی کرد.
نوپانا: رقابت میان غولهای فروش اینترنتی هر روز سختتر از دیروز میشود. هر روز اخبار جدیدی از پرچمدارانی همچون آمازون به گوش میرسد که از تکنولوژی جدیدی رونمایی کردهاند که زندگی انسانها را آسانتر میکند. این بار نوبت به ایبی (eBay) رسیده است. فروشگاه آنلاینی که مدتی بود سروصدایی نداشت و در اخبار و حواشی پیرامون رقیب سرسختش آمازون حل شده بود. گویی این شرکت بیشتر تمرکز خود را روی سرویسدهی به مشتریانش گذاشته است و سعی دارد از فناوری تنها در این راه استفاده کند.
ایبی مدتی پیش، از موتور جدید جستوجوی خود که بر پایه جستوجوی هوشمند تصاویر کار میکند رونمایی کرد. این قابلیت به مشتریان ایبی کمک میکند تا محصولات و برندهایی که نمیشناسند را تنها با گرفتن عکس و جستوجوی آن در ایبی بیابند. ایبی با مقایسه عکسی که کاربر گرفته با بانک اطلاعاتی خود، محصولات پیشنهادیش را نیز به مشتری معرفی میکند.
به گزارش نوپانا، تکنولوژی که ایبی در حال حاضر در حال استفاده از آن است تکنولوژی است که برای اولین بار توسط گوگل پیادهسازی شد و منجر به تجربیات جالبی برای این شرکت نشد. دلیل آنهم این بود که درصد بالایی از نتایج جستوجو در این شیوه دچار اشتباه میشوند. البته این تکنولوژی هماکنون در شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک و اینستاگرام نیز استفاده میشود؛ اما کاربران به این وضوح با آن درگیر نیستند و خیلیها حتی از وجود سیستم پردازشگر تصاویر در این شبکههای اجتماعی اطلاعی ندارند.
در این میان ایبی ادعا کرده است که موتور جستوجوی جدیدش با دقت ۹۸ درصد کار میکند و در کمتر از ۰.۳ ثانیه مشتری را به چیزی که دنبالش میگردد میرساند. همچنین این شرکت ادعا میکند که موتور جستوجویش میتواند ۱.۱ بیلیون آیتم مختلف را از یکدیگر تشخیص دهد.
بیشک استفاده از موتورهای تصویری جستوجو برای کاربرانی که حوصله و وقت سرچ کردن برای رسیدن به نتایج مورد نظرشان را ندارند تکنولوژی جذابی است؛ اما باید دید که این تکنولوژی واقعا میتواند جایگزین سرچ دستی و حروف به حروف کاربران شود و ارزش سهام ایبی، این غول بازار اینترنتی را افزایش دهد یا خیر.
(همچنین بخوانید: دیجیکالا نگاهی از درون)