برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت بیستویکم:
زیرساخت برند
بهگزارش نوپانا، به ایجاد ساختاری برای جایگاهسازی، که اهداف یک سازمان، محصول و یا یک برند را مشخص میکند، زیرساخت برند گفته میشود. زیرساخت برند درک عمیقی از یک برند را تعیین میکند؛ که همین امر وجه تمایز یک برند را مشخص میکند و آن را برای بازار هدف، معتبر و مرتبط میسازد. این زیرساخت همچنین مشخصکننده تصمیمهای گرفتهشده در ارتباط با زمینههایی است که برند میتواند به آنها ورود کند و یا گروه محصولاتی که برند میتواند در توسعه آنها نقش داشته باشد.
این زیرساخت شامل چشمانداز برند (بینش هدایتکننده برند)، ماموریت برند (چگونگی حرکت برند در مسیر چشمانداز)، ارزشهای برند (منظور ارزشهایی است که برند از آن پیروی میکند)، شخصیت برند (ویژگیهای شخصیتی منحصربهفرد و قابل تفکیک یک برند) و لحن برند (نحوه ارتباط برند با مخاطبان خود) است.
جایگاهسازی برای برند
موقعیت راهبردی و منحصربهفرد یک برند در چشمانداز رقابت را جایگاه برند مینامند. جایگاهسازی، ارتباطات با مشتریان را طوری پایهریزی میکند که برند را در عرصه رقابت متمایز کند. از این طریق مشتریان میتوانند برند مورد نظر را از سایر رقبا تفکیک کنند. اساسا جایگاهسازی، به عملی گفته میشود که به وسیله آن یک برند با ارائه مزایای ملموس و ناملموس خود به بازار هدف، در ذهن مشتریان جایگاه خاصی را از آن خود کند.
(همچنین بخوانید: چگونه روابط بهتری با مشتریان خود برقرار کنیم؟)
بیانیه جایگاهسازی برند
این بیانیه به عنوان راهنمای درون سازمانی جهت هدایت استراتژی بازاریابی یک برند عمل میکند. این اعلامیه مزایا و تداعیهایی از برند را مشخص میکند که میتواند آن را از رقبا متمایز کند. این بیانیه شامل عبارات و تصاویری است که به وسیله آنها کارکنان میتوانند مفهوم جایگاه مورد نظر را به صورت یکسان درک کنند. این بیانیه همچنین نقش اساسی در همسوسازی عملکردهای افراد درون سازمان دارد.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده