عوامل زیادی در تاثیرگذار بودن رزومه دخالت دارند و این عوامل با گذشت زمان تغییر میکنند؛ بنابراین اطلاع داشتن از آخرین تغییرات به نفع متقاضیان کار خواهد بود.
نوپانا: این روزها همهچیز با سرعت زیادی در حال تغییر است و این تغییرات در فضای استخدام هم اثراتی میگذارد. بهعنوان مثال اینکه مدیران منابع انسانی به دنبال جذب چه نیروهایی هستند و اینکه متقاضیان چگونه باید توجه آنها را جلب کنند، همیشه ثابت نیست؛ بنابراین اگر شما نتوانید آمادگی لازم را کسب کنید، از رقیبان خود عقب خواهید افتاد. این موضوع برای نوشتن مهمترین معرفینامه شما یعنی رزومهتان اهمیت دارد.
زمانی که شما برای شرکتی درخواست همکاری ارسال و رزومهتان را ضمیمه میکنید، تنها یک شانس دارید تا طرف مقابل را تحت تاثیر قرار دهید؛ بنابراین باید از این فرصت نهایت استفاده را برده و رقبایتان را کنار بزنید.
سوالی که مطرح میشود این است که در حال حاضر چه بایدها و نبایدهایی برای نوشتن رزومه باید رعایت شود. در ادامه این مطلب ابتدا به بررسی سه مورد از بایدهای رزومه و سپس ۲ مورد از نبایدهای آن میپردازیم.
بایدها
۱. مختصر و مفید بودن
تحقیقات نشان میدهد که کارمندان منابع انسانی تنها شش تا هفت ثانیه زمان را صرف بررسی اولیه یک رزومه میکنند؛ بنابراین زمان خود را صرف نوشتن محتوایی نکنید که ممکن است اصلا خوانده نشود. تا جای ممکن از کلمات و عباراتی استفاده کنید که به مختصر شدن نوشتههای شما کمک میکنند.
این موضوع را نیز در ذهنتان داشته باشید که برای خلاصه کردن رزومه باید روی انتخاب تک تک کلمات خود دقت داشته باشید. هرچقدر یک رزومه کوتاهتر باشد خواندن آن نیز راحتتر است؛ اما باید به گونهای نوشته شده باشد که منظور شما را سریع بیان کند و همچنین دقیق و قدرتمند باشد.
در سالهای گذشته معمولا به متقاضیان کار توصیه میشد که رزومههای طولانی بنویسند و برای نوشتن متن آن از داستانسرایی استفاده کنند؛ اما امروز هدف از نوشتن رزومه این است که به مخاطب خود نشان دهید شایستگی انجام چه کارهایی را دارید و شرکت چگونه از حضور شما سود خواهد برد.
اینکه از چه مدل اطلاعاتی باید استفاده کنید و آنها را در چه قالبی بیان کنید، رابطه مستقیمی با نقش مورد تقاضای شما در شرکت دارد؛ بنابراین کمی جستوجو کنید و ببینید که بهتر است چه اطلاعاتی را وارد رزومه خود کنید. زمانی که رزومه شما مختصر باشد و پیام خود را به طور واضح بیان کند، یک قدم از مابقی رزومهها جلوتر خواهد بود و این موضوع شانس شما را برای استخدام در شرکت مورد نظر افزایش خواهد داد.
۲. لینک دادن به موارد مرتبط
اگر رزومه شما به صورت محتوای دیجیتالی است، یک راه آسان برای اطمینان از مختصر بودن رزومه و در عین حال تاثیرگذار بودن آن، استفاده از هایپرلینک است. شما میتوانید از هایپرلینکها برای ارائه اطلاعات و منابع مرتبط با محتوای خود در داخل رزومه استفاده کنید. هایپرلینکها نقش توضیحات اضافه را در رزومه بازی میکنند و به شما اجازه میدهند که با حفظ اختصار محتوای رزومه اصلی، اطلاعات اضافهتری را به خواننده منتقل کنید. فراموش نکنید که هدف اصلی شما مختصر بودن رزومه است؛ بنابراین میتوانید از هایپرلینکها برای توضیحات بیشتر در مورد کلمات کلیدی رزومه استفاده کنید.
چند نکتهای که باید هنگام استفاده از هایپرلینکها دقت کنید:
- از لینکهایی استفاده کنید که تصویر بهتری از شما در ذهن خواننده ایجاد میکنند.
- خواننده باید متوجه لینکهای داخل رزومه شود؛ بنابراین از رنگهای غیرقابل تشخیص استفاده نکنید.
۳. تولید محتوای دیجیتال
احتمالا این سوال در ذهنتان ایجاد میشود که چه منابعی باید داخل رزومه شما لینک شوند. ویدئوهای معرفی یکی از بهترین گزینهها هستند. یک ویدئوی کوتاه از خودتان تهیه کرده و خودتان را به شرکت مورد نظر معرفی کنید. ویدئوها تاثیر فوقالعاده بیشتری نسبت به متنها دارند و دید بهتری به مخاطب میدهند.
در ویدئوهای معرفی در مورد ویژگیهای شخصیتی و نحوه برقراری ارتباط خود با دیگران صحبت کنید. همچنین توضیح دهید که چرا قصد دارید در این موقعیت شغلی کار کنید و چرا شرکت باید شما را از میان دیگران انتخاب کند.
اگر دارای سابقه کاری مرتبط هستید، میتوانید یک پورتفولیوی دیجیتال (مجموعهای از طرحها و پروژهها) درست کرده و لینک آن را در رزومه خود درج کنید. این کار باعث میشود که کارمند منابع انسانی احساس کند شما برای انجام این کار آماده هستید و همچنین به شناخت بهتری از شما و مهارتهایتان برسد.
نبایدها
۱. اغراق کردن در مورد اطلاعات
درست است که یک رزومه خوب و پربار میتواند توجه هر بینندهای را جلب کند؛ اما مانند هر چیز دیگری، اغراق کردن در این زمینه نیز اصلا خوب نیست. گاهی اوقات رزومهها برای بررسی بیشتر در اختیار مدیران منابع انسانی قرار میگیرند. اگر اطلاعات وارد شده در یک رزومه غیرواقعی به نظر برسند ممکن است فاقد صلاحیت تشخیص داده شده و هیچ موقع در اختیار مدیران قرار نگیرد.
یکی از جدیدترین راههای نوشتن رزومه استفاده از جداول و طراحیهای گرافیکی است. اما این موضوع ممکن است خوانایی رزومه و تشخیص کلمات کلیدی آن را سخت کند؛ بنابراین بهتر است از قالبهایی استفاده کنید که بخشبندیهای آن با استفاده از تیترهای مناسب از هم تفکیک شده باشند. تیترها توجه خواننده را جلب میکنند و همچنین خوانایی رزومه را بالا میبرند. برای افزایش خوانایی رزومه میتوانید بخشبندیهای آن مانند تجربیات کاری، تحصیلات، مهارتها و ... را با استفاده از یک خط از هم تفکیک کنید.
اگر برای موقعیت شغلی درخواست میدهید که خلاقیت بهعنوان یک امتیاز مثبت در نظر گرفته میشود، میتوانید از هایپرلینکها استفاده کنید. یک پورتفولیو از نمونههای کارهای خود بسازید و لینک آن را داخل رزومه قرار دهید. این کار باعث میشود که خوانایی رزومه حفظ شده و خلاقیت و نوآوریتان نیز مورد توجه قرار بگیرد.
۲. نمره دادن به مهارتها
مدیران و کارمندان منابع انسانی عاشق این هستند که شما بتوانید مهارتهای خودتان را ارزیابی کنید. اما این ارزیابیها همیشه دقیق نیستند. بسیاری از متقاضیان تصور میکنند که نمره دادن به مهارتها کار هوشمندانهای است و بهعنوان مثال در رزومه خود مینویسند: فتوشاپ: ۷ از ۱۰، ورد: ۴ از ۱۰ و اکسل: ۸ از ۱۰.
مسئلهای که وجود دارد این است که ارزیابی مهارتها تا حدودی مبهم و سلیقهای است. همچنین بسیاری از متقاضیان ترجیح میدهند در تمام زمینهها به خودشان نمره بالا بدهند. دادن نمره ۹ یا ۱۰ از ۱۰ به تمام مهارتها باعث شک کردن افراد تصمیم گیرنده برای استخدام خواهد شد. بهترین راه حل، بیان سطح آشنایی در مورد مهارتها است. بهعنوان مثال استفاده از عبارتهای زیر به جای سیستم نمرهدهی توصیه میشوند:
- مهارت بالا در فتوشاپ
- آشنا با وردپرس
- دارای تجربه در زمینه برنامهنویسی به زبانهای Java و #C
این روش موثرتر از نمره دادن خواهد بود و تاثیر بیشتری نیز روی خواننده خواهد گذاشت.
(همچنین بخوانید: ۱۸ روش برای نوشتن رزومه کاری بهتر)