در استارتآپ صفرکیلومتر یاد میگیریم چطور یک استارتآپ را از صفر شروع کنیم.
نوپانا: هنگامی که جستوجوی ایدههای جدید را آغاز میکنید، معمولا در فضایی با بیشترین عدم قطعیت قرار دارید. نمیدانید که آیا ایدههایتان موثر خواهند بود یا خیر. بهبود این ایدهها در طرح کسبوکار، احتمال موفقیت آنها را بیشتر نخواهد کرد. بهتر است ایدههایتان را با آزمایشهای کمهزینه بیازمایید تا هم یاد بگیرید و هم به طور نظاممندی عدم قطعیت را کاهش دهید.
سپس با بالا رفتن میزان قطعیت، میتوانید مخارج آزمایشها، نمونهها و پایلوتها را افزایش دهید. تمامی جنبههای تابلوهای طراحی ارزش پیشنهادی و مدل کسبوکار خود را از مشتریان گرفته تا شرکا (از قبیل شرکای کانال) بیازمایید. قسمت بیست و سوم :
طرحهای کسبوکار در برابر فرآیندهای آزمایش
پیش از این اولین گام در تاسیس هر شرکتی نوشتن طرحهای کسبوکار بود. اکنون درک ما بهتر شده است. طرحهای کسبوکار در محیطی شناخته شده و در شرایط وجود قطعیت کافی، اسناد اجرایی عالیای هستند. متاسفانه تاسیس شرکتهای جدید تحت شرایط عدمقطعیت زیاد رخ میدهند.
بنابراین، آزمون نظاممند ایدهها برای یادگیری در این خصوص که چه چیزی موثر واقع میشود و چه چیزی نمیشود، رویکرد بسیار بهتری نسبت به نوشتن یک طرح است. حتی ممکن است کسی ادعا کند که طرحهای کسبوکار ریسک را بیشینه میکنند.
به گزارش نوپانا، ماهیت منظم و صیقل داده شده آنها این توهم را ایجاد میکند که با اجرایی عالی، احتمال وقوع شکست اندک است. در حالی که ایدهها از آغاز تا زمان آمادگی برای ارائه به بازار به طور چشمگیری تغییر میکنند و اغلب طی این مسیر از بین میروند.
باید آزمایش کنید، یاد بگیرید و تطبیق دهید تا این تغییر را مدیریت کنید و به تدریج ریسک و عدم قطعیت را کاهش دهید. این فرآیند آزمایش که آن را در قسمتهای آتی مورد کاوش قرار خواهیم داد، با عنوانهای توسعه مشتری و نوپای ناب شناخته شده است.
ادامه مطلب را در قسمت بعدی مطالعه کنید.
قسمت پیشین: