در استارتآپ صفرکیلومتر یاد میگیریم چطور یک استارتآپ را از صفر شروع کنیم.
نوپانا: ارزشهای پیشنهادی عالی باید در درون مدلهای کسبوکار عالی تعبیه شوند. بعضی از مدلهای کسبوکار به لحاظ طراحی، بهتر از سایرین هستند و نتایج کلی بهتری را در بر دارند، تقلید و الگوبرداری از این مدلها دشوار ولی سودمند است.
با پاسخ دادن به این هفت سوال به مدل کسبوکار خود امتیاز بدهید.
۱- هزینههای تعویض
تعویض خدمتگیری از شرکت شما به شرکتی دیگر برای مشتریان تا چه حدی ساده یا دشوار است؟
۲- درآمدهای مکرر
آیا هر بار فروش مستلزم کوششی جدید است یا اینکه فروش بهطور تقریبا مطمئنی به درآمدها و خریدهای آتی منجر خواهد شد؟
۳- عواید در برابر مخارج
آیا بیش از آنکه هزینه کنید، درآمد کسب میکنید؟
۴- ساختار هزینهای که قاعده بازی را عوض میکند
آیا ساختار هزینهتان اساسا متفاوت و بهتر از رقیبتان است؟
۵- بهرهگیری از دیگران برای انجام کار
مدل کسبوکارتان تا چه حدی بهطور رایگان از مشتریان یا اشخاص ثالث بهمنظور خلق ارزش برای شما بهره میبرد؟
۶- توسعهپذیری
چهقدر با سهولت و بدون مواجهه با موانع میتوانید رشد کنید (برای مثال زیرساخت، پشتیبانی از مشتری، استخدام)؟
۷- حفاظت دربرابر رقبا
مدل کسبوکارتان چهقدر شما را در برابر رقبا محافظت میکند؟
قسمت پیشین: