اولین قدم‌های راه انداختن یک تجارت
قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار از خودتان بپرسید... ۶

اولین قدم‌های راه انداختن یک تجارت

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۱۰:۰۰ | ۹ دقیقه

قبل از شروع هر تجارتی، اگر اهداف و مسیر مشخصی نداشته باشید، نتیجه‌ای جز شکست در انتظار شما نخواهد بود. برنامه‌ریزی، اولین قدم شروع استارت‌آپ است.

نوپانا: وقتی دیگران را می‌بینید که سریع و حرفه‌ای ورزش می‌کنند، دیدن فرصت‌ها‌ی فراوان امتیازگیری بسیار راحت است؛ اما در مواقعی که خودتان در بازی هستید، این مسئله سخت‌تر می‌شود. این اتفاقی است که برای کارآفرینان جدید می‌افتد. آن‌ها اغلب ایده‌های بسیاری در ذهن دارند؛ اما متاسفانه توان درک ریسک‌ها، تجربه و زمانی را که برای موفقیت لازم بوده است، ندارند.

سوال مهم این است که کارآفرینان جدید باید چه اطلاعاتی قبل از شروع کسب‌و‌کار داشته باشند. البته جواب کاملی برای این سوال وجود ندارد. بعضی مسائل روی تعدادی از شغل‌ها تاثیر می‌گذارند و روی باقی آن‌ها بی‌تاثیر هستند. اما پنج سوال اصلی وجود دارد که قبل از شروع هر کاری باید از خودتان بپرسید.

دلیل من برای شروع این کسب‌و‌کار چیست؟

مردم بنا به دلایل مختلفی دنبال راه‌اندازی کسب‌و‌کار خود می‌روند. عده‌ای به دلیل اینکه تحمل مدیر را ندارند، به دنبال شغل آزاد می‌روند. عده‌ای دیگر از زندگی کارمندی خسته شده‌اند و ترجیح می‌دهند شغل منعطف‌تری داشته باشند. تعدادی هم می‌خواهند کمی واسطه‌گری کنند و پولی به جیب بزنند.

اگر به دلایل بالا شغل خود را شروع کرده‌اید، به احتمال زیاد شکست خواهید خورد.

شما باید دلیل محکمی برای شروع تجارت داشته باشید. متاسفانه بسیاری از افراد راجع به طرح‌های عملی کسب‌و‌کار اطلاعی ندارند و دنبال مطالعه هم نمی‌روند. هر کسب‌و‌کار باید برای پاسخگویی به نیازی و سود بردن از آن طراحی شده باشد.

هر ایده‌ای را که در ذهن دارید، آزمایش کنید. این برای آن است که احتمالا ایده‌های زیادی به ذهن‌تان رسیده است. فقط حواستان باشد که تمرکزتان را از دست ندهید. با هر ایده جدید ابتدا به جوانب مثبت و منفی آن خوب فکر کنید و سپس شروع کنید.

نوح کرینیک بنیان‌گذار و شریک شرکت سولوراگز می‌گوید: «هر کارآفرینی باید توانایی پاسخ دادن به سوال زیر را داشته باشد.»

برای چه این کار را شروع می‌کنید؟

ظاهرا ساده به نظر می‌رسد؛ اما گاهی مواقعی پیش می‌آید که کارها طبق برنامه جلو نمی‌روند. ناامیدی در حال چیره‌شدن است و شما نیاز دارید به خودتان خاطرنشان کنید که برای چه قدم در این راه گذاشته‌اید. تلاش شما به عنوان یک کارآفرین برای رشد و توسعه هرگز تمام‌شدنی نیست. بهترین روش برای تمرکز روی اهداف اصلی کسب‌و‌کارتان این است که نقشه راه و هدف روشنی داشته باشید تا اهداف شخصی، شما را از مسیرتان منحرف نکند.

(همچنین بخوانید: طرز تفکرهای غلط در مورد راه‌اندازی استارت‌آپ)

بازار هدف

بازار هدف من چیست؟

شناختن بازار هدف بسیار مهم است، زیرا فروش و سود شما به آن متکی است. به خاطر داشته باشید اگر شما همه افراد را در نظر بگیرید، هیچ کسی را به دست نخواهید آورد. شما باید با تمرکز به نظرسنجی‌های بازاریابی، مخاطبان خود را مشخص کنید.

مشتریان را با وقت گذاشتن برای پرسیدن سؤالات نظرسنجی یا صحبت‌های حضوری جذب کنید. با انجام این کار شما می‌توانید محصول یا خدماتی را ارائه دهید که مشتریان واقعا به آن‌ها نیاز دارند. در یک مصاحبه ایمیلی سارا برنان، کارشناس شرکت گلوثینگریک گفته است: «نقطه قوت هر تجارتی، بازار هدف آن است. اگر شما بازار هدف‌تان را به‌خوبی تعریف نکنید، برای هر کسی تور پهن خواهید کرد؛ اما شکاری به دست نخواهید آورد.»

استراتژی دیجیتال من چیست؟

تقریبا حدود نصف مشاغل، سایت اختصاصی ندارند. تجارت در عصر حاضر بدون استفاده از فناوری‌های دیجیتال دوام نخواهد آورد. در عصر حاضر مشتریان روز به روز برای استفاده از خدمات دیجیتال رغبت بیشتری نشان می‌دهند. روش‌های سنتی بازاریابی فروش و تحویل کالا و خدمات در حال از بین رفتن هستند و مشتریان به دنبال استفاده از روش‌های کارآمدتر برای کالا‌ها و خدمات مورد نیاز خود هستند.

امروزه مدیریت کسب‌و‌کار بسیار راحت‌تر شده است. با استفاده از فناوری‌های دیجیتال می‌توانید به میلیون‌ها مشتری خارج از منطقه فعالیت خود، دسترسی داشته باشید. همچنین با استفاده از فناوری‌های کلود و یک بسته نرم‌افزاری، می‌توانید بسیاری از کار‌های کسب‌وکار را به‌صورت مکانیزه انجام دهید.

در تهیه طرح کسب‌وکار باید به چه مواردی توجه داشته باشیم؟

بعضی افراد گمان می‌کنند که نوشتن طرح کسب‌و‌کار، فقط وقتی لازم است که به دنبال جذب سرمایه‌گذار باشند؛ اما در واقع هدف اصلی از نوشتن طرح کسب‌و‌کار، به چالش کشیدن خوش‌بینی و بدبینی‌ها برای مشخص شدن انجام‌پذیری یا محکوم به شکست بودن طرح است‌.

در نوشتن طرح کسب‌و‌کار خود به جزئیات مالی، عملیاتی و بازاریابی توجه داشته باشید. مشارکت در تجارت دیگران به انتخاب خودتان است، اما همین انتخاب‌های امروز ما است که فردای‌مان را می‌سازند. بنابراین اولویت هر طرحی که تهیه می‌کنید، روی تجارت خودتان باشد تا در آینده گرفتار مشکلات پیش‌بینی‌نشده نشوید.

مزیت‌های رقابتی من چیست؟

اگر شما کالا یا خدمات بهتری از رقیبان‌تان ارائه دهید، مشتریان به حمایت از شما خواهند پرداخت. مهم‌ترین نکته قابل توجه در ارائه خدمات به مشتریان این است که بدون توجه به سلیقه شخصی خودتان، نیاز واقعی آن‌ها را در نظر بگیرید‌.

(همچنین بخوانید: برای شروع کسب‌وکار هرگز دیر نیست)

منبع

برچسب‌ها: طرح کسب‌وکارمزیت رقابتیکسب‌و‌کاربازار هدفاستراتژی دیجیتال
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.