راهاندازی یک استارتآپ کار دشواری نیست بلکه بیشتر نیاز دارد تا از قدرت هوش و تا حد ممکن سختکوشی استفاده کنید تا رؤیای خود را به واقعیت تبدیل کنید.
نوپانا: در این پست قصد داریم با باورهای غلطی که در مورد راهاندازی استارتآپ در بین افراد مختلف وجود دارد آشنا شویم.استارتآپها کسبوکارهای نوپایی هستند که در زمینههای مختلف بهخصوص در حوضه تکنولوژی(بیشتر در ایران)فعال هستند. راهاندازی یک استارتآپ کار دشواری نیست بلکه بیشتر نیاز است تا از قدرت هوش و تا حد ممکن سخت کوشی استفاده کنید تا رؤیای خود را به واقعیت تبدیل کنید.
۱. یافتن سرمایهگذار
به گزارش نوپانا، اگرچه یافتن سرمایهگذار میتواند به رشد و راه اندازی استارتآپ شما سرعت بخشد اما این در حالی است که اگر از همان شروع کار بتوانیم جلوی پول قرض گرفتن خود را بگیریم، این کار مزایای بسیار زیادی برای ما خواهد داشت که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد: شما مجبور میشوید روی تواناییهای خود حساب باز کنید، سرمایهگذاران شما را محدود میکنند و گاهی اوقات میبایست به ساز ایشان برقصید، هر تصمیمی که بگیرید بهراحتی خواهید توانست آن را اجرا کنید و نیاز به مجاب کردن دیگران ندارید.
(همچنین بخوانید: ۱۷ استارتآپ موفق که تقریبا از صفر شروع کردهاند)
حال ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که راهاندازی استارتآپ مد نظر شما نیاز به یک سرمایه اولیه دارد، که در چنین صورتی شما حتماً نیاز به سرمایه اولیه نسبتاً قابل توجهی خواهید داشت. در چنین صورتی در ابتدا اصلاً به دنبال سرمایهگذار نرفته و سعی کنید تا حد توان خود را به کار بندید و در نهایت به دنبال جذب سرمایهگذار بروید. با اتخاذ چنین رویکردی، دید شما نسبت به کسبوکار جدیدتان بهتر شده و تصمیمات به مراتب هوشمندانهتری خواهید گرفت.
۲. تحقیقات شناخت بازار بیش از حد
برای اینکه شما یک استارتآپ موفق به راه اندازید، باید شناخت خوبی از بازار داشته باشید و بهخوبی بدانید که مشتریان بالقوه خدمات یا محصولات شما چه کسانی هستند اما بلافاصله پس از آنکه آمار و ارقام نسبتاً درستی کسب کردید، تحقیقات خود را متوقف کرده و بیشتر تمرکز خود را روی تولید خدمات و محصولات باکیفیت قرار دهید زیرا اگر خود را خیلی غرق در تحقیقات بازار و آمار و ارقام به دست آمده کنید، نه تنها زمان را از دست می دهید، بلکه ممکن است تا حدودی ناامید هم شوید.
۳. یافتن منابع انسانی
اگر استارتآپ شما دربرگیرنده ۲۰ کارمند است، مسلماً شما به یک مدیر منابع انسانی نیاز دارید اما اگر یک استارتآپ نوپا دارید اصلاً نیازی نیست تا هزینههای خود را افزایش داده و برای استارتآپ خود بخش منابع انسانی تشکیل دهید. امروزه سرویسهای آنلاین بسیار خوبی مثل لینکدین، ایران تلنت و … هستند که با استفاده از آنها میتوانید نیروی مورد نیاز استارتآپ خود را بیابید.
۴. یافتن مکان فیزیکی
بسیاری از کسانی که در آمریکا هستند فکر میکنند برای راهاندازی یک استارتآپ می بایست به سیلیکونولی بروند (جایی که مقر اصلی شرکتهای بزرگ فناوری دنیا است) و یا کسانی که در ایران به سر میبرند فکر میکنند که اگر در شهر تهران باشند، استارتآپشان با موفقیت بیشتری رو به رو میشود و این یک باور نادرست است. شاید چند سال گذشته چنین باوری تاحدودی درست بود اما این در حالی است که در عصر کنونی که اینترنت در همه جا حضور دارد مکان فیزیکی به هیچ وجه نمی بایست دغدغه علاقمندان به کارآفرینی باشد.
۵. استفاده از یک مدیر مالی
در شرکتهای بزرگ برخورداری از یک مدیر مالی ضروری است اما این قضیه برای استارتآپهای نوپا نه تنها کمکی نمیکند بلکه مشکل ساز هم خواهد بود. در عین حال توجه داشته باشیم که حسابداری صحیح میتواند تضمین کننده موفقیت یا شکست یک کسب و کار گردد زیرا زمانی که شما لیست ریز هزینههای راهاندازی استارتآپ خود را داشته باشید، با دید بازتری خواهید توانست به مدیریت منابع مالی خود بپردازید. امروزه نرمافزارها و اپلیکیشنهای بسیاری هستند که با هزینه ناچیزی میتوانید یکی از آنها را تهیه کرده و منابع مالی خود را مدیریت کنید.
۶. ایجاد قوانین دست و پاگیر
ایجاد یک فرهنگ سازمانی مثل نحوه لباس پوشیدن، نحوه نامهنگاری و … خیلی خوب است اما به نظر میرسد که برای یک استارتآپ در بدو امر غیر ضروری باشد. سعی کنید همه چیز دوستانه و غیر رسمی پیش رود و به مرور زمان قوانینی وضع کنید که منجر به بهبود کیفیت کارتان شود.
استارتآپ شما همیشه به خود شما نیاز نخواهد داشت بلکه نقش شما این است که استارتآپ را به راه انداخته، آن را پیش برید، تیم خوبی تشکیل دهید و از آن پس، همه چیز طبق روال پیش خواهد رفت.