مجلس كجای کار ایستاده است؟
یادداشت محمدجواد حق‌شناس در اعتماد: ۸

مجلس كجای کار ایستاده است؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۵/۱۰/۲۴ - ۱۴:۴۶ | ۸ دقیقه

مجلس بایستی در راستای توسعه صنعت اطلاعات و ارتباطات اهتمامی جدی و عزمی راسخ داشته باشد.

به گزارش نوپانیوز به نقل از اعتماد (محمدجواد حق‌شناس)، بیش از چند دهه است كه فناوری‌اطلاعات سخن اول را در حوزه اقتدار‌ملی كشورها بر زبان می‌راند. بخش مهمی از قدرت تمدن‌های بزرگ امروز از پیشرفت حیرت‌انگیز در تكنولوژی نشات گرفته‌است. سبقت جهان غرب از دنیای شرق و از افزایش شكاف در به‌كارگیری فناوری نوین آغاز شده‌است.

امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته‌ترین و كارآمدترین ابزار بشری برای تولید علم، ثروت، قدرت و تمدن‌سازی است. در حالی كه حتی برخی از كشورهای دست چندم منطقه‌ای كه درآن زندگی می‌كنیم همچون قطر و امارات به‌سرعت در حال زیرسازی و بهره‌برداری از تكنولوژی اطلاعات و ارتباطات هستند، شوربختانه ایران در این زمینه با وجود استعدادهای فراوان نیروی انسانی و متخصص و ثروت بیكران الهی به شدت عقب مانده و ضعیف عمل كرده است و انگار با خود دشمنی دارد. 

در این میان هر آنكس كه گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات را با منافع خود سازگار نمی‌بیند به نحوی پرچم مخالفت با آن را بر‌می‌دارد و این درحالی است كه هم او نیز می‌تواند از این فرصت و از این امكان برای منافع خود كمال استفاده را ببرد اما می‌خواهد تنبلی و عقب‌ماندگی خود را با حمله به این دستاورد ارزشمند و این ضرورت اجتناب‌ناپذیر دنیای امروز جبران كند. در‌حالی كه صرفا با به كار‌گیری هوش و عمل به قانون و بهره‌گیری از متخصصان این فن می‌تواند خود پیشتاز این مرز جدید باشد.

 زمزمه‌ها و اقدام‌هایی كه در روزهای پیشین برای محدودسازی و مقابله با تجارت‌الكترونیك شبكه‌های اجتماعی‌، اسنپ‌ها و استارتاپ‌ها (كسب‌و‌كارهای نوپا در حوزه اطلاعات و ارتباطات) در جامعه شروع شده‌است پیش از هرچیز تلاشی آگاهانه یا ناآگاهانه برای تداوم عقب‌ماندگی و جلوگیری از پیشرفت علم و دانش و فناوری در كشور به‌شمار می‌آید.

شبكه‌های اجتماعی می‌توانند اطلاع‌رسانی و اجتماعی شدن و نظارت مردم بر امور جامعه و شفافیت را تقویت كنند. تجارت‌الكترونیك می‌تواند دنیای تجارت كشور را با پیشرفت‌های جهانی همساز كند. و بسیاری از مصادیق تجارت‌الكترونیك می تواند بازار كار و تلاش، تولید علم و ثروت و كاهش هزینه‌ها و مدیریت كشور و شهرها را بهبود داده و رونق بخشد.

استارت‌آپ‌ها می‌توانند میدان خلاقیت و نوآوری و شكوفایی جوانان این مرز و بوم به حساب آیند، اسنپ‌ها و فروشگاه‌های مجازی می‌توانند حلقه اتصال اقتصاد كشور به قرن 21 شوند كه اثرات بسیار مهم و مفیدی برای بومی‌كردن دانش و فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد اشتغال خواهند‌داشت. مهم‌تر از همه حل برخی از گره‌های كلیدی كشور و كلان‌شهرها همچون ترافیك و آلودگی هوا در گرو حمایت و گسترش آنهاست.

با آنكه دركشور ما در زمینه فناوری اطلاعات و تجارت الكترونیك نوآوری‌هایی قابل قیاس با دنیا رخ نمی‌دهد، اما هر‌از‌گاهی كه كارآفرینی با استفاده از فناوری وارداتی یا حتی كپی‌برداری موفق به تولید ثروت و اشتغال‌زایی می‌شود با تهدیدات، مقاومت‌ها و سنگ‌اندازی‌های عجیب و غریب مواجه می‌شود. اخیرا با اظهاراتی از این دست مخالفت‌ها در خصوص خدمات و تاكسی‌های اینترنتی و فروشگاهای آنلاین در میان برخی مسوولان شهری و صنفی مواجه شدیم كه بسیار نگران‌كننده است.

برخی از این ایده ها هیچگاه موفق به خروج از هزارتوی سازمان‌ها و آیین‌نامه‌های آنها نمی‌شوند و در نطفه می‌میرند. این‌ها نشان از نبود استراتژی و حمایت مشخص و منسجم از نوآوری و استعدادهای نوین در عرصه كار وتلاش دارد. و این سوال را مطرح می‌كند كه آیا قرار است ایران از نظر فناوری اطلاعات پیشرفت كند؟ یا همچنان ایده‌های موفق با دیوار مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌های غیرضرور و زیان‌آور مواجه خواهند شد؟

ایجاد زیرساخت اساسی برای بهره مندی از سریع‌ترین اینترنت دنیا در كشور، تسهیل قوانین و بروكراسی اداری در جهت توسعه صنعت اطلاعات و ارتباطات در كشور، اهتمام ویژه در جهت گسترش تجارت‌الكترونیك، به‌كار‌گیری تجارب كشورهایی همچون امریكا، ژاپن، چین و مالزی در بهره‌مندی از دستاوردهای این صنعت و در نهایت اختصاص میلیاردها تومان پولی كه برای سانسور و محدودسازی محصولات وارداتی این تكنولوژی می‌شود به جوانان و دانشگاه‌ها برای بومی‌كردن این صنعت و استفاده از آن برای رونق اقتصادی، تولید ثروت و مصالح و منافع این كشور نیازهای جدی و ناگزیر جامعه امروز ما است.

امروز دولت و وزارت ارتباطات با درك اهمیت این موضوع تلاش دارد كه در حد مقدورات خود زمینه‌های لازم برای گسترش این تكنولوژی را در جامعه فراهم كند و امید و انتظار این است كه نمایندگان محترم مجلس نیز در این خصوص اهتمام جدی و عزمی راسخ داشته و در حوزه وظایف و مسوولیت‌های خود دستور كارروشن، صریح و مشخصی برای خود داشته باشند.

به ویژه از نمایندگان محترم تهران در مجلس شورای اسلامی انتظارت جدی وجود دارد كه با توجه به معضلاتی همچون آلودگی‌های زیست‌محیطی و به ویژه آلودگی هوا، معضل ترافیك دست كم برای كاهش هزینه‌های زندگی در تهران، افزایش اشتغال برای جوانان تحصیل‌كرده و ایجاد مشاغل جدید و روزآمد برنامه داشته باشند. از تكنولوژی اطلاعات و ارتباطات و از جمله دنیای تجارت الكترونیك حمایت خاص داشته باشند.

بنابراین با توجه به اهمیت موضوع شایسته است با آینده نگری لازم توجه ویژه‌ای به مقوله فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته و اجازه ندهند این فرصت عظیم و ارزشمند همچون یك تهدید به جامعه و مسوولان نشان داده شود.

برچسب‌ها: ایراندانشتکنولوژیقوانینکسب‌و‌کارکارآفریناستارت‌آپبازارتجارت الکترونیکارتباطاتجهان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.