نقش حیاتی تیم‌ در موفقیت استارت‌آپ‌ها
در گفت‌وگو با موسس تیزلند: ۷.۵

نقش حیاتی تیم‌ در موفقیت استارت‌آپ‌ها

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۳/۱۶ - ۱۹:۰۰ | ۱۳ دقیقه

طالبی: از آنجا که قبل از همه بانک اطلاعاتی مدارس و بحث ارزیابی و انتقاد کتاب‌ها را با سئوی مناسب در تیزلند داشتیم، توانستیم به صعود خوبی در الکسا برسیم.

نوپانا به نقل از کسب‌وکار: سرزمین تیزهوش‌ها یا تیزلند وب‌سایتی است که در آن محتوا و منابع آموزشی مورد نیاز دانش‌آموزان مقاطع ششم تا دهم با محوریت ارائه محتوای آموزشی در اختیار افراد قرار دارد. در این وب‌سایت رتبه‌بندی و ارزیابی کتاب‌ها و مدارس هم موجود است و خدمات آموزشی به صورت جامع در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

تیزلند فروشگاه اینترنتی هم دارد که به ارائه کتاب‌های مفید و با کیفیت و متناسب با هر شخص می‌پردازد. با مشاهده رتبه تیزلند درسایت الکسا و سیر صعودی مناسبی که در مدت کوتاهی داشته است، کنجکاو شدیم که با عادل طالبی، موسس تیزلند مصاحبه‌ای داشته باشیم و ضمن صحبت درباره ایده کار و مسائل مختلف تیزلند دلیل این سرعت رشد سریع را از زبان خودشان جویا شویم.

فعالیت‌ خود را به صورت جدی از چه زمانی آغاز کردید؟

سال ۷۹ بود که طراحی سایت را شروع کردم و از سال ۸۱ هم به‌طور جدی طراحی سایت و کار بازاریابی دیجیتال را دنبال‌ کردم. سال ۸۲ برحسب اتفاق مدیر‌ آی.تی مجتمع علامه طباطبائی شدم و تا سال ۹۲ هم آنجا بودم و بعد از آن هم کسب‌وکار شخصی خود را شروع کردم.

ایده تیزلند برحسب چه نیازی بود؟

من مدیر آزمون‌های ورودی مجتمع علامه طباطبائی بودم و ما در آنجا پلنی را طراحی و سایتی را راه‌اندازی کردیم و براساس راهکار‌های بازاریابی سنتی و دیجیتالی که داشتیم، سایت را به جایی رساندیم که در سال ۸۵ روزی ۸۰ هزار بازدید‌کننده داشتیم و جزو ۱۰۰ سایت برتر کشور بودیم.

ما در آزمون ورودی علامه ۵۰۰ دانش‌آموز می‌خواستیم و اولیای دانش‌آموزانی که ثبت‌نام کرده بودند و قبول نشده بودند، می‌خواستند فرزندشان را در علامه ثبت‌نام کنند با اینکه مدارس بهتر دیگری هم وجود داشتند، ولی باز هم اصرار به ثبت‌نام در علامه طباطبائی داشتند و من ایده‌ای را با مدیر مجتمع علامه طباطبائی مطرح کردم مبنی بر اینکه سایتی را برای رتبه‌بندی مدارس طراحی کنیم تا بتوانیم مدارس را رتبه‌بندی کنیم که مردم با این مشکلات روبه‌رو نشوند. البته ما بر سر مسائلی به توافق نرسیدیم و من از مدرسه بیرون آمدم و تیزلند را به منظور رفع این نیاز راه‌اندازی کردم.

(همچنین بخوانید: ظرفیت یک میلیونی اشتغال فناوری اطلاعات)

شعارم این بود که یک راهنمای بی‌طرف برای انتخاب بهتر باشم. یعنی یکی اینکه به رتبه‌بندی و معرفی مدارس بپردازیم و دیگری اینکه کتاب‌ها را رتبه‌بندی و معرفی و ویدئو‌های آموزشی را منتشر کنیم. سایت تیزلند با هدف داشتن بانک اطلاعاتی مدارس برای نخستین بار در ایران فعالیت کرد و در زمینه معرفی کتاب هم موفق عمل کردیم و روزبه‌روز بانک اطلاعاتی ما قوی‌تر می‌شود. ما در ارزیابی‌های‌مان کاملا بی‌طرف هستیم، آنها براساس معیار‌های درست و نظر کارشناسان صورت می‌گیرد. متاسفانه نظام رتبه‌بندی مدارس در کشور ما درست نیست و معیارهای ارزیابی و رتبه‌بندی درستی نداریم. تیزلند قرار است براساس معیار‌های درست و بی‌طرفانه این رتبه‌بندی‌ها را انجام دهد.

ارزیابی‌های‌تان بر چه اساسی است؟

ما چیزی به عنوان مدرسه یا کتاب خوب نداریم و در واقع «مدرسه خوب برای فرزند من» یا «کتاب خوب برای من» داریم. به طور مثال در بخش معرفی و ارزیابی کتاب ممکن است شما هنوز مفاهیم را نخوانده باشید و نیاز به کتابی دارید که مفاهیم را به شما انتقال دهد نه اینکه تست بزنید و تیزلند با توجه به وضعیت دانش‌آموز و همانند مشاور، کتاب یا مدرسه خوب برای شخص را ارائه می‌دهد و ما با کارشناسانمان، کتاب‌های خوب را شناسایی و برحسب وضعیت دانش‌آموزان به آنها معرفی می‌کنیم.

 سرمایه شروع کار را به چه شکلی تامین کردید؟

من سال‌ها در مدارس کشور حضور داشتم و در این زمینه شناخته‌شده بودم. اندک شناختی هم از وزارت ارشاد داشتم و آنها من را می‌شناختند. سال گذشته هم که مدیر روابط عمومی نمایشگاه بین‌المللی کتاب بودم. با تجربه‌ای که داشتم و شناختی که از من وجود داشت، یک روز در نمایشگاه کتاب ایده خود را با یکی از دوستانم در میان گذاشتم و ایشان قبول کردند که سرمایه کار را برای من فراهم کنند. به ‌طور کلی مساله جذب سرمایه در کشور ما خیلی با مشکل مواجه نیست و شتاب‌دهنده‌ها هم به دنبال تیم‌ها و افراد خبره و باتجربه هستند تا روی آنها سرمایه‌گذاری کنند.

درباره سیر صعودی که در الکسا داشتید، توضیح دهید.

برای من الکسا واقعا مهم نیست. مسئله اصلی برای سایت ها درآمد است و الکسا بیشتر یک بازی است، اما برای سایت‌هایی مثل تیزلند که در محتوا کار می‌کنند استثنائا الکسا مهم است.

(همچنین بخوانید: کلاس در در تلفن همراه شما)

ما کار خاصی برای الکسا نکردیم، ولی به دلیل اینکه ما قبل از همه بانک اطلاعاتی مدارس و بحث ارزیابی و انتقاد کتاب‌ها را برای نخستین بار در تیزلند داشتیم و سئوی مناسبی داشتیم، توانستیم به صعود خوبی در الکسا برسیم و الان در بین رتبه ۴۰۰ تا ۵۰۰ الکسا هستیم و سرعت رشد خوبی در این زمینه داریم. البته ما برای الکسا کار نکردیم و ماجرا این است که وقتی کار درستی انجام دهید، حتما بالا می‌آیید و موفق می‌شوید.

تیزلند چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

ما مجموعه خدمات آموزشی را به صورت کامل داریم، یعنی بانک اطلاعاتی مدارس، بانک سوال، آموزش آنلاین، ویدئوی آموزشی، مشاوره انتخاب رشته، مشاوره آموزشی، مقالات آموزشی، تفریح و سرگرمی و غیره را در تیزلند داریم و سایتی جامع در زمینه آموزش هستیم و مجموعه خدمات آموزشی را به صورت کامل ارائه می‌دهیم. بخش فروشگاه کتاب هم داریم که در آن به فروش کتاب‌های باکیفیت می‌پردازیم.

از چه مدل‌های درآمدی استفاده می‌کنید؟

درآمد ما از فروشگاه اینترنتی‌مان است و به مرور وارد فاز تبلیغات در کانال و سایت‌مان هم خواهیم شد.

(همچنین بخوانید: ضرورت ایجاد نگاه نگاه آموزشی بلندمدت به استارت‌آپ‌ها)

مدل‌های بازاریابی و معرفی خدمات‌تان به چه صورتی است؟

مدل بازاریابی ما کاملا براساس بازاریابی درون‌گراست که مخاطب جذب کنیم تا بتوانیم هادی بازار باشیم. به این شکل که محتوای خوبی می‌گذاریم که هرکس به ما نیاز پیدا کرد، ما را پیدا کند و وقتی وارد سایت ما شد، با ارائه محتوا‌های خوب و کافی کاری کنیم که باز هم از سایت ما استفاده و ما را به دیگران معرفی کند.

اگر به سال ۹۲ بازگردید باز هم این مسیر را انتخاب می‌کنید؟

بله، همین کار را می‌کنم و همین مسیر را پیش می‌گیرم و فقط فروشگاهم را زودتر راه‌اندازی می‌کنم زیرا ما در مدل کسب‌وکاری که داشتیم، کمی دیر وارد فاز فروشگاه شدیم و اگر به عقب برگردیم همین مسیر را خواهیم رفت. با این تفاوت که فروشگاه اینترنتی را زودتر راه‌اندازی خواهیم کرد.

چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟

فعلا تمرکزمان بر پایه‌های ششم و نهم است و امسال هم کار روی پایه دهم را اضافه کردیم و عملا سال آینده یازدهم را اضافه خواهیم کرد و همین طور به مرور پایه دوازدهم هم اضافه خواهد شد، زیرا اگر بخواهیم تمرکزمان را از دست بدهیم، کیفیت کار پایین می‌آید و برای همین پایه‌ها را به مرور اضافه می‌کنیم تا بتوانیم کیفیت عالی را ارائه دهیم.

اعضای تیم‌تان چه تخصص‌هایی دارند و به چه شکلی با آنها وارد همکاری شدید؟

آدم‌ها مهم نیستند و تیم‌ها مهم هستند. همان سالی که من مدیر اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب شدم، متوجه شدم که ۱۲۰ نفر نیاز است که در کیوسک‌های اطلاع‌رسانی بنشینند و جواب مردم را بدهند.

ما حدود ۳۳۰ نفر را دعوت کردیم و من با همه آنها صحبت کردم و ۱۲۰ نفر از آنها را که به نظرم توانمند‌تر بودند استخدام کردم. در بین آن ۱۲۰ نفر عده‌ای بودند که ستاره بودند و با خوش‌اخلاقی و عشق کار می‌کردند. من ۲۳ نفر از آنها را به دفتر دعوت کردم. از آن ۲۳ نفر ۱۸ نفر به دفتر من آمدند و با گرفتن تست‌هایی مثل بلبین، ۸ نفر را انتخاب کردم. به استخدام متخصص عقیده‌ای ندارم و همین اعضای تیم ما با آموزش‌هایی که دیدند به افراد متخصص تبدیل شدند و همه افراد تیم ما به صورت یکدست در کنار هم هستند و به رشد تیزلند کمک می‌کنند.

(همچنین بخوانید: سنجش میزان تمرکز دانشجویان با استفاده از هوش مصنوعی)

برچسب‌ها: استارت‌آپایرانآموزشstartupتیزلند
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.