توجه به صادرات، لازمه بقای استارت‌آپ‌ها است
عضو انجمن اقتصاددانان ایران: ۷.۵

توجه به صادرات، لازمه بقای استارت‌آپ‌ها است

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۳/۱۶ - ۱۲:۰۰ | ۶ دقیقه

جاوید: تجربه نشان داده است شرکت‌هایی که انگیزه صادارت ندارند به مرور از بین می‌روند.

نوپانا: پرویز جاوید، عضو انجمن اقتصاددانان ایران درباره نقش کسب‌وکارهای نوپا در اقتصاد کلان گفت: استارت‌آپ‌ها در رونق اقتصاد سهم بسزایی داشته‌اند. اقتصاد جهان به سمت فناوری‌های نو حرکت می‌کند و ما نیز مانند دیگر کشورها برای رسیدن به ثبات اقتصادی مورد نیاز، باید از این شرکت‌های استارت‌آپی حمایت کنیم.

جاوید شرط موفقیت استارت‌آپ‌ها را بازارمحور بودن آنها دانست و اظهار داشت: اگر تولید کسب‌وکارهای نوپا بازارمحور باشد، فعالیت آنها مستمر خواهد بود و در نتیجه بازار به رونق اقتصادی می‌رسد، بنابراین استارت‌آپ‌ها با نیازسنجی دقیق از بازار می‌توانند به عنوان حلقه واسط یا تولیدکننده محصول نهایی در فعالیت خود پیروز باشند.

او در ادامه گفت: انجام تحقیقات مختلف درباره نوع نیازهای مردم و علاقه آنها به مصرف کالاهایی که احساس رضایت بیشتری دارند، لازمه رسیدن به بهره‌وری در کسب‌وکارهای نوپا است. آنها با توجه به قیمت و رقابتی کردن بازار هم می‌توانند به اهداف خود دست یابند.

این اقتصاددان درباره ماهیت چند بعدی استارت‌آپ‌ها اظهار داشت: وقتی تولید مستقیم و غیرمستقیم با نیازهای جامعه مطابقت پیدا کند، اشتغال نیز به تبع آن، براساس طرح و پیش‌بینی صورت‌گرفته عملیاتی خواهد شد. بدیهی است که شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپا فقط در یک حوزه خاص مانند ماشین‌آلات، تولید و اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی نمی‌کنند، بلکه در سایر حوزه‌ها نیز اگر مطابق نیازهای بازار پیش بروند، می‌توانند تحولات چشمگیری ایجاد کنند. در این صورت است که مشاغل دانش‌بنیان می‌توانند اشتغال پایدار ایجاد کنند.

(همچنین بخوانید: استارت‌آپ‌ها قابلیت بالایی در مهار بیکاری دارند)

جاوید در گفت‌وگو با خبرنگار نوپانا اشاره کرد: شرکت‌های استارت‌آپی باید درکنار اهداف خود صادرات را هم مدنظر قرار دهند. تجربه نشان داده است شرکت‌هایی که انگیزه صادارت ندارند به مرور از بین می‌روند،‌ بنابراین توجه به صادرات محصولات در کنار اهداف دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان از ضروریات بنیادی آنها محسوب می‌شود.

عضو انجمن اقتصاددانان افزود: به صورت کلی و نه فقط در استارت‌آپ‌ها دو مشکل اساسی وجود دارد که فضای کسب‌وکار را تهدید می‌کند. مشکل نخست، درون‌سازمانی است. مدیران اغلب به دلیل ضعف‌ در دانش مدیریت، نامشخص بودن هدف و صادرات‌محور نبودن با مشکل مواجه می‌شوند. مشکل دوم هم برون‌سازمانی است که از حمایت ناکافی دولت از فضای کسب‌وکار نشأت می‌گیرد. در این موارد بهتر است دولت فضای کسب‌وکار مستمر را برای تولیدکننده فراهم کند. در این صورت ۵۰ درصد از موانع تولید برداشته خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: پیش از انتخابات، بسیاری از نامزدهای ریاست‌جمهوری وعده اشتغال‌زایی انبوه می‌دادند. این وعده‌ها تا حدی آرمانی بود، در صورتی که کشور قبل از هرچیز به سرمایه‌گذاری نیاز دارد. بیکاری که یکی از معضلات جامعه امروز ما است، تنها از راه سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد و نیاز است در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شود.

جاوید افزود: تا زمانی که سرمایه‌گذاری و رشد بالای هشت درصد اقتصادی را ایجاد نکنیم، نمی‌توانیم به ایجاد اشتغال امیدی داشته باشیم. برای وعده ایجاد سالانه یک میلیون اشتغال باید صد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم. لازم به ذکر است رشد اقتصادی هشت درصدی که مسئولان به آن اشاره دارند، در نتیجه فروش نفت و حاصل عوامل برون‌زا است. یعنی رشد اقتصادی کشور از طریق نفت از کنترل و اراده ما خارج است و اگر قیمت نفت به هر دلیلی در منطقه کاهش پیدا کند، رشد اقتصادی به تبع آن نیز روند نزولی دارد.

این اقتصاددان در انتها گفت: تهیه یک پیش‌نویس قانون حمایت از کسب‌وکارها می‌تواند اقدام مثبتی از سوی مجلس باشد. به طور کل هر اقدامی که بتواند موانع تولید را کاهش دهد، برای اقتصاد مفید خواهد بود. این طرح‌های دلسوزانه و کارشناسی‌شده، یقینا به افزایش تولید کسب‌وکارهای این حوزه کمک خواهد کرد.

(همچنین بخوانید: وزارت صنعت، استارت‌آپ‌ها را در اولویت کاری خود قرار دهد)

برچسب‌ها: ایرانکسب‌و‌کاراستارت‌آپاقتصاد مقاومتیاقتصاد دانش‌بنیانstartupصادراتExport
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.