مشاغل سنتی با تغییرات روز همراه شوند
پژوهشگر و تحلیلگر ارتباطات: ۷

مشاغل سنتی با تغییرات روز همراه شوند

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۳/۰۶ - ۱۲:۰۰ | ۵ دقیقه

رسولی: لازم است صداوسیما با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان را به مردم معرفی کند.

نوپانا: دکتر محمدرضا رسولی، پژوهشگر عرصه مطالعات ارتباطات درباره شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: فناوری‌های نوین، اقتصاد همه کشورها را متحول کرده است. اکثر کشورهای دنیا برای پیشبرد تکنولوژی و کارآفرینی به شرکت‌های دانش‌بنیان روی آورده‌اند و نوعی حلقه واسط میان صنعت و دانشگاه محسوب می‌شوند.

رسولی افزود: استارت‌آپ‌ها زمینه‌های حرفه‌ای جدیدی ایجاد کرده‌اند. این کسب‌وکارهای نوپا توانسته‌اند تکنولوژی‌های نوین ارتباطی را به شیوه‌های کاری سنتی متصل کنند. البته در این میان، فعالان اقتصادی سنتی را اندکی با چالش مواجه کرده‌اند و مشاغل سنتی لازم است خود را با تغییرات جدید روزآمد کنند.

او ادامه داد: یکی دیگر از نکات مثبت استارت‌آپ‌ها، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، به ویژه برای نسل‌ جوان و تحصیل‌کرده است که جویای کار هستند و از رهگذر این مشاغل می‌توان به میزان زیادی مشکل اشتغال را برای آنان برطرف کرد، به شرطی که از نخبگان فناوری حمایت‌های لازم انجام شود.

مدرس رشته مطالعات رسانه‌ها در دانشگاه گفت: دولت باید امکانات لازم، بودجه‌های پیش‌بینی شده و فضاهای مناسب در اختیار این کسب‌وکارهای نوپا قرار دهد تا در نتیجه این منابع، آنها بتوانند ایده‌های خوب را جذب کنند. این امر جز با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی‌ شده میسر نمی‌شود.

(بیشتر بخوانید: وضعیت استارت‌آپ‌ها در دولت جدید)

رسولی با اشاره به مقررات سخت قوانین کار گفت: کشورهای توسعه‌یافته جلوتر از ما در مسیری که جامعه ما اکنون در آن قرار دارد، قدم گذاشته‌اند و لازم است با الهام از تجربیات موفق سایر کشورها، دولت در قالب طرح و لایحه حوزه فناوری‌های جدید، قوانین کار را به‌روزرسانی کند. لازم است صداوسیما با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان را به مردم معرفی کند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: برای دستیابی به رونق اقتصادی و فناوری‌های نوین باید دو قدم مهم برداریم. قدم اول تصویب قوانین مناسب در حمایت از حفظ حقوق استارت‌آپ‌ها است و قدم دوم ارائه اعتبارهای لازمی است که این شرکت‌ها برای گسترش فعالیت خود به آنها احتیاج دارند.

محمدرضا رسولی افزود: استارت‌آپ‌ها لازم است عمومی‌سازی و تجاری‌سازی شوند و در خدمت عامه مردم قرار بگیرند. همچنین لازم است دانشگاه‌ها، دولت و صنعت نیز در حمایت از استارت‌آپ‌ها کوشا باشند و از طرح‌های نو استقبال کنند.

استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار نوپانا اشاره کرد: با وجود اینکه کسب‌وکارهای نوپا دغدغه‌ای جز مسائل اقتصادی ندارند و از هرگونه جهت‌گیری سیاسی دوری می‌کنند، متاسفانه شاهد اقدامات برخی گروه‌ها در سیاسی جلوه دادن فعالیت استارت‌آپ‌ها هستیم.

او در انتها گفت: انتساب برچسب‌های سیاسی به استارت‌آپ‌ها، عملی غیراخلاقی است. با ترویج رویکرد منطقی و اجتناب از  شعارهای سیاسی، می‌توان این کسب‌وکارها را از گزند مسائلی از این دست، در امان نگه داشت. از نظر هدف نیز شرکت‌های نوپا تنها اندیشه اقتصادی دارند و از حاشیه‌های سیاسی، کاملا دور هستند.

(همچنین بخوانید: با برچسب‌زنی، اقتصاد را به سیاسی‌کاری آلوده نکنیم)

برچسب‌ها: استارت‌آپقوانینکسب‌و‌کارBusiness
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.