فناوری چگونه از طبیعت الهام می‌گیرد؟
راهی برای یافتن ایده‌های بهتر؛ ۸.۷

فناوری چگونه از طبیعت الهام می‌گیرد؟

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۳/۰۲ - ۱۲:۰۰ | ۵ دقیقه

بیونیک، هنر ایده‌برداری از طبیعت و پیچیدگی‌های موجود در آن است.

نوپانا: شرایط حیات در سیاره ما به همراه میلیون‌ها سال تکامل، باعث شده است موجودات در طبیعت، به بهینه‌ترین شکل ممکن رشد کنند و خود را برای شرایط مختلف آماده کنند. از طرف دیگر، زنجیره غذا و شکار نیز باعث شده است قوی‌ترین، منعطف‌ترین و سالم‌ترین گونه از هر موجود امکان بقا پیدا کند. به همین دلیل است که متابولیسم، اندام و نوع زیست موجودات زنده در سیاره سبز، می‌تواند منبع خوبی برای پیدا کردن ایده‌های بهتر در طراحی‌های مختلف باشد.

 اگر به اطراف خود با چشمان بازتری نگاه کنیم، سوژه‌ها و ایده‌های بسیاری برای نوآوری پیدا می‌کنیم. طبیعت اطراف ما، موجودات، سازوکارها و روح موجود در آن، نمونه‌های بسیار خوبی برای الگوبرداری هستند. در علوم زیستی به فرآیند ایده‌برداری از طبیعت «بیونیک» می‌گویند.

بشر از ابتدا برای ساختن مکان‌ها و وسایل خود از طبیعت الهام می‌گرفته است. مثلاً لئوناردو داوینچی با ایده گرفتن از ساختار بدن خفاش، ماشین پرنده را طراحی کرد. در عصر تکنولوژی، بیونیک بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است و هر روز فناوری‌های بسیاری با الهام از طبیعت به بازار ارائه می‌شود.

دوربین ماهی‌نما

روبوسی (Robosea) یک شرکت کارآفرینی و فناوری‌های دریایی است که به تازگی یک دوربین زیردریایی به شکل ماهی ساخته است. نام این دوربین «بیکی» (BIKI) است و اندازه آن نسبت به نمونه‌های مشابه خود سی درصد کاهش یافته است. بیکی همچنین مجهز به سنسورهای مادون قرمز است که به واسطه آن می‌تواند اجسام زنده را از غیرزنده تشخیص دهد. از آنجایی که بیکی به شکل ماهی طراحی شده است، می‌تواند به شکل هوشمندانه‌ای از موانع و گذرگاه‌های باریک عبور کند و از این نظر برای تصویربرداری از صخره‌های زیر دریا بسیار مناسب است. ویدئوها و تصاویر گرفته شده توسط بیکی می‌تواند به راحتی با استفاده از تلفن‌های همراه به اشتراک‌ گذاشته شود. دوام باتری این دوربین زیردریایی حدود ۱۵۰ دقیقه است.

(همچنین بخوانید: کوچکترین اسکوتر آبی جهان)

دست هوشمند مخترع ایرانی

این دست در واقع طوری طراحی شده که می‌تواند مانند یک دست واقعی، ابعاد اشیا را تشخیص داده و واکنش نشان دهد. دکتر کیانوش نظرپور استاد دانشگاه نیوکاسل مبتکر و مجری ساخت این دست مصنوعی هوشمند است و درباره نحوه عملکرد آن می‌گوید: این پروژه برای افرادی که دست خود را از دست داده‌اند بسیار مناسب است. پروتزهای فعلی هیچ‌گونه واکنشی نسبت به تحریکات ندارند، اما این دست بصری با داشتن دوربین، می‌تواند به تحریکات واکنش نشان دهد.

حشرات جاسوس

استفاده از حشرات به عنوان جاسوس نیز یکی دیگر از روش‌های ایده‌برداری و استفاده از طبیعت در فناوری است. این فناوری در صنایع نظامی بسیار حائز اهمیت است و رقابت برای ساخت این گونه ابزارآلات جاسوسی در دنیا بسیار داغ است. اخیراً شرکت «گرگ گیج» (Greg Gage) یک کیت الکترونیک طراحی کرده است که به شکل یک کوله‌پشتی، پشت سوسک‌ها نصب می‌شود. اطلاعات دریافتی این کیت، شامل فایل‌های صوتی و تصویری به راحتی به تلفن‌های هوشمند مخابره می‌شود.

برای مشاهده منابع اینجا، اینجا و اینجا کلیک کنید.

(همچنین بخوانید: تولید پرده‌های خورشیدی هوشمند) 

برچسب‌ها: فناوریطرح‌کسب‌وکارایدهنوآوری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی