مسیر تجاری‌سازی در ایران، نوپا است
مدیرکل تجاری‌سازی معاونت علمی ریاست جمهوری: ۶.۵

مسیر تجاری‌سازی در ایران، نوپا است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۲/۳۰ - ۱۶:۰۰ | ۴ دقیقه

زندحسامی: با دانشگاه‌های کارآفرین امید آن می‌رود روند تجاری‌سازی شتاب بیشتری بگیرد.

نوپانا به نقل از ایسنا: حسام زندحسامی با بیان اینکه مسیر تجاری‌سازی در کشور مسیر تازه‌‎ای است، گفت: در دهه اول انقلاب، عمده دانشگاه‌های کشور آموزش‌محور بودند و پس از آن پژوهش‌محور شدند و نسل سوم دانشگاه‌ها که دانشگاه‌های کارآفرین هستند به تدریج در کشور در حال شکل‌گیری‌اند. این نسل سوم دانشگاه‌ها است که می‎‌تواند مسیر تجاری‌سازی در کشور را رونق دهد و خوشبختانه روند حرکت به این سمت آغاز شده است.

زند حسامی به تاریخچه مصرف‌گرایی در ایران اشاره کرد و افزود: ایران از حدود 250 سال پیش با توجه به حکومت‌های مستقر در آن از مسیر تجارت و تولید فاصله گرفت و به یک کشور مصرف‌کننده تبدیل شد. صنعت‌گران در آن زمان تنها متناسب با نیازهای بومی تولید داشتند و به هیچ عنوان به صادرات محصولات خود و تجاری‌سازی گسترده آن فکر نمی‌کردند.

او گفت: متاسفانه این روند تا حد زیادی تاکنون نیز ادامه پیدا کرده، اما در دهه‌های اخیر حرکت‌هایی به سمت تجاری‌سازی آغاز شد و با حرکت به سمت دانشگاه‌های کارآفرین امید آن می‌رود این روند رشد و شتاب بیشتری بگیرد.

زند حسامی با بیان اینکه بیشتر تولیدکنندگان کشور از همان ابتدای فعالیت نگاه صادراتی ندارند، گفت: این امر موجب شده تا پس از سالها تولید و گسترش کار، زمانی که محصول آنها به مرحله صادرات می‌رسد متوجه می‌شوند کالای آنها اصلا باب صادرات نیست. مشکل کار اینجاست که تولیدکنندگان ما بدون ارزیابی درست و دقیق از بازار صادرات اقدام به تولید می‌کنند، تنها صرف اینکه تولیدی داشته و فروش محلی و یا منطقه‌ای داشته باشند.

او فرآیند کارآفرینی در کشور را بسیار جوان دانست و اظهار کرد: کشور به سمتی در حال حرکت است که اکوسیستم کارآفرینی در آن شکل بگیرد.

مدیرکل تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه بیشتر حمایت‌های این نهاد فکری و مشاوره‌ای است، گفت: در کنار تسهیلات عمده، تمرکز و تلاش ما این است که بتوانیم به صاحبان ایده و شرکت‌های دانش‌بنیان مشاوره فکری، حقوقی و صادراتی بدهیم، طوری که آنها بتوانند طرح خود را به مرحله تجاری‌سازی برسانند. مشخصا در چندسال اخیر 400 طرح تحت حمایت قرار گرفتند تا بتوانند به سمت تجاری سازی حرکت کنند. در این بین طرح‌های ملی متعددی نیز هستند که بنا بر نیاز و اولویت کشور در دستور کار قرار گرفته و حمایت چند میلیارد تومانی از آنها انجام شده است.

(همچنین بخوانید: رویکرد کمک مالی و وام به ایده‌ها مهجور شده است)

برچسب‌ها: تجاری‌سازیایرانکارآفرین
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.