نوآوری‌های تبلیغاتی در انتخابات اخیر دنیا
شماهم بياييد ۸

نوآوری‌های تبلیغاتی در انتخابات اخیر دنیا

توسط محمد پویا | ۱۳۹۶/۰۲/۲۸ - ۱۰:۰۰ | ۷ دقیقه

حضور در یک اکوسیستم تبلیغاتی آنلاین، مهم‌ترین کار هر نامزد انتخاباتی است.

نوپانا: در آمریکا دونالد ترامپ معروف است به اینکه از اینترنت اطلاعات زیادی ندارد و خیلی از کارهایش را به‌ صورت دستی انجام می‌دهد. تا حدی که می‌گویند او آنقدر در این زمینه بی‌سواد است که خیال می‌کند برای قطع کردن اینترنت می‌تواند با بیل گیتس تماس بگیرد و از او بخواهد این‌ کار را انجام دهد.

اما با این همه، در کمال ناباوری همگان، ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شد و از قضا با استفاده گسترده از اینترنت هم رئیس‌جمهور شد. این اتفاق و در کل نقش فناوری در تبلیغات انتخاباتی، از زوایای مختلفی قابل بررسی است.

حضور در اکوسیستم آنلاین انتخاباتی

در تبلیغات انتخاباتی، امروزه از فعالیت‌های اینترنتی، به‌عنوان اصلی‌ترین ومهم‌ترین قسمت یاد می‌شود. اما آنچه‌ که باعث تمایز یک نامزد از دیگری می‌شود، حضور در یک اکوسیستم آنلاین منسجم است. این یعنی داشتن یک حجم دقیق و منظم از داده‌ها، سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و ترفند‌های اینترنتی در برنامه تبلیغاتی و تبلیغات منظم و لحظه‌به‌لحظه در فضای مجازی.

اهمیت حجم کار اینترنتی

در تبلیغات اینترنتی نمی‌توان حجم بالای کار تبلیغاتی را بی‌اهمیت دانست، اما خلاقیت و نظم تاثیر بیشتری دارد. در انتخابات آمریکا، ترامپ تقریباً چهار برابر کلینتون هزینه تبلیغات کرد و نتیجه آن را نیز مشاهده کرد. علاوه بر حجم بیشتر، او و تیم تبلیغاتی‌اش، ابتکارات زیادی به خرج دادند و از نظر میزان بازدید و انتشار، محتواهایی که او در اختیار مردم قرار می‌داد، از کلینتون جلوتر بود.

استفاده از فناوری در انتخابات فرانسه نیز قابل توجه بود. مهم‌ترین خلاقیت این دوره را ژان‌لوک ملانشن انجام داد؛ او با استفاده از فناوری هولوگرام یا همان تصویر مجازی سه‌بعدی به‌وسیله پروژکتور، همزمان در دو شهر پاریس و لیون سخنرانی کرد. یعنی سخنرانی او در پاریس بود و تصویر سه‌بعدی‌اش همزمان در سالن بزرگی در لیون روی سن و مقابل طرفدارانش حضور داشت.

شبکه‌های اجتماعی، شاه‌کلید تبلیغات

در بین مدل‌های آنلاین تبلیغاتی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی از موارد دیگر اهمیت بیشتری دارد. رشد و گرایش به شبکه‌های اجتماعی در بین اقشار مختلف جامعه به‌ گونه‌ای بوده که نامزدهای انتخاباتی را خواه‌ناخواه درون خود می‌کشاند و به آنها می‌گوید: ما هستیم، شما بیایید!

اولین تیمی که روی این بخش از تبلیغات تمرکز ویژه‌ای داشت، تیم انتخاباتی اوباما بود که بیشترین حجم محتواهای آنلاین خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاشت.

(همچنین بخوانید: تاثیرات فناوری بر انتخابات در جهان)

در دوره اخیر انتخابات آمریکا نیز دو نامزد نهایی اکثر فعالیت خود را در این بخش متمرکز ساختند. کلینتون برای این کار استفانی هانون، مدیر فناوری‌های گوگل را به خدمت گرفت که علاوه بر مدیریت فناوری تبلیغات و تولید محتواهای مجازی، در زمینه‌های مختلف دیگری مانند ساخت اپلیکیشن‌های مرتبط، با او همکاری می‌کرد.

دو شبکه مجازی توییتر و فیسبوک در زمان تبلیغات انتخاباتی آمریکا، با رشد چشم‌گیری از مخاطبان روبه‌رو شد، به‌ گونه‌ای که مخاطبان آمریکایی توییتر دوبرابر شد و فیسبوک نیز در این مورد رشد 60 درصدی داشت.

همه چیز روشن نیست

تبلیغات آنلاین نیز مانند سایر پدیده‌ها جنبه‌های تاریک خود را دارند. در آمریکا، قانون مشخصی برای نظارت بر محتواهای تبلیغاتی وجود ندارد. همین مسئله باعث نشر شایعات و بدگویی‌های سیاسی شد. در فرانسه نیز کمپین اینترنتی امانوئل مکرون هک شد و درگیری‌های زیادی به‌وجود آورد.

تبلیغات آنلاین، در دنیا به سرعت جایگزین مدل‌های سنتی می‌شوند و در هر دوره از ابعاد مختلف تغییرات زیادی پیدا می‌کنند. بر کسی پوشیده نیست که فناوری می‌تواند در نتایج انتخابات تاثیر مستقیم داشته باشد. فارغ از تمام بداخلاقی‌ها و سوءاستفاده‌‌ها، هدف مشخص همه آنها ارسال هرچه سریع‌تر و جذاب‌تر پیام نامزدها به مخاطبان است.

همچنین در این‌باره بخوانید: (استفاده از هوش مصنوعی در بحث‌های انتخاباتی)

برچسب‌ها: نوآوریانتخاباتتکنولوژیجهانتبلیغات
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا