مرورگرهای ایرانی از راه می‌رسند
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات: ۶

مرورگرهای ایرانی از راه می‌رسند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۱۶:۰۰ | ۵ دقیقه

علیرضا یاری از طراحی و بومی‌سازی مرورگر وب ایرانی خبر داد.

نوپانا به نقل از مهر: علیرضا یاری، دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی، اظهار داشت: پروژه مرورگر بومی وب یکی از زیرپروژه‌های طرح جویشگر بومی است که نتایج پروژه و خروجی‌های آن در حال تشریح و بررسی است.

او با بیان اینکه این مرورگر ایرانی نسخه بومی مرورگرهای فایرفاکس، اکسپلورر، کروم و امثال اینها خواهد بود، تأکید کرد: تمام موتورهای جستجو در اکوسیستم خود یک مرورگر هم دارند و بر همین اساس ما در بطن پروژه جویشگر بومی، پروژه مرورگر بومی را نیز تعریف کرده‌ایم.

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی با اشاره به سیاست‌گذاری برای دستیابی به این پروژه کاربردی و چگونگی توسعه و ترغیب بازار عرضه و تقاضای آن، خاطرنشان کرد: پیش‌ از این مرورگر فایرفاکس توسط سازمان فناوری اطلاعات، فارسی‌سازی شد اما از آن هیچ استفاده‌ای نشده است. به همین دلیل ما قصد نداریم مجدداً یک پروژه تعریف کنیم که کاربرد نداشته باشد.

یاری گفت: مهم‌ترین موضوع این است که نه‌ تنها باید از نظر فنی و تکنیکی مرورگر را بومی کنیم، بلکه باید روی توسعه بازار آن نیز کار شود تا توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و کاربران از آن استفاده کنند.

او با بیان اینکه هم‌اکنون پروژه مرورگر بومی تعریف شده و انجمن مرورگر بومی با حضور استادان و پژوهشگران دانشگاه و شرکت‌های فعال در این بخش، شکل گرفته است، افزود: در این پروژه شرکت‌های مرتبط، دانشگاهیان و تولیدکنندگان موتور جستجو، به کار گرفته شده‌اند تا با همفکری و حمایت وزارت ارتباطات، این پروژه کاربردی رقم بخورد.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران تأکید کرد: در این پروژه، تیمی که مسئولیت بومی‌سازی فایرفاکس را به عهده داشت نیز حضور دارد و قرار است ادامه همان پروژه فایرفاکس بومی را در قالب پروژه مرورگر بومی وب جلو ببریم و اکنون نیز در مرحله سیاست‌گذاری هستیم.

علیرضا یاری در مورد نحوه بومی‌سازی این سرویس نیز گفت: هدف ما دوباره‌نویسی نرم‌افزار نیست، چراکه دوباره‌نویسی هزینه‌بر و زمان‌بر است؛ از طرف دیگر هم قصد نداریم فقط نرم‌افزار را فارسی‌سازی کنیم. به همین دلیل در حال سیاست‌گذاری پروژه‌ای هستیم که تلفیقی از این دو راهکار باشد. به این معنی که ممکن است یک بخشی از نرم‌افزار را فارسی‌سازی و یک بخشی را دوباره‌نویسی کنیم و یا اینکه بخواهیم از فایرفاکس بومی استفاده کنیم.

به گفته یاری، در شرایط فعلی تصمیم این است که در اکوسیستم جویشگر بومی، یک مرورگر بومی نیز داشته باشیم؛ اما اینکه نحوه تولید و جذب بازار عرضه و تقاضای آن چگونه خواهد بود به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی در پاسخ به اینکه مرورگر بومی شبیه کدام‌یک از مرورگرهای بین‌المللی مانند فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر و کروم خواهد بود، تأکید کرد: هنوز این موضوع مشخص نیست. زمانی بازار دست اینترنت اکسپلورر (IE) بود و هم‌اکنون بازار را کروم به‌عنوان مرورگر گوگل، در اختیار گرفته است. به همین دلیل نمی‌توانیم تنها یکی از این‌ها را بومی کنیم و از همان استفاده کنیم. بهتر است که تلفیقی از نمونه‌های موفق باشد و راه‌حل اساسی تعریف شود. 

(همچنین بخوانید: رقابت جست‌وجوگرها در دنیای وب)

برچسب‌ها: ایرانارتباطاتاینترنت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.