سرمایه‌گذاری کلان سنگاپور روی هوش مصنوعی
تصمیمی امیدوارکننده؛ ۷.۵

سرمایه‌گذاری کلان سنگاپور روی هوش مصنوعی

توسط محمد پویا | ۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۱۰:۰۰ | ۵ دقیقه

دولت و بخش‌ خصوصی سنگاپور، با هم‌فکری و برنامه‌ریزی، زیست‌بوم استارت‌آپی این کشور را متحول می‌کنند.

نوپانا: سال گذشته، هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین عناوین در کسب‌وکارهای مدرن تلقی می‌شد. به همین خاطر هم دولت سنگاپور نمی‌خواهد این فرصت طلایی را از دست بدهد. دکتر یعقوب ابراهیم، وزیر ارتباطات این کشور، از دانشگاه‌ها، موسسات، سرمایه‌گذاران و اهالی صنعت دعوت کرد تا در کنار هم در این زمینه کار کنند.

علاوه بر دولت، مراکز شبه‌ دولتی نیز همکاری خود را در پروژ‌ه‌ای موسوم به AI.SG آغاز کردند. یکی از این مراکز، سازمان ملی تحقیقات است که برای پژوهش در زمینه هوش مصنوعی، بودجه‌ای بالغ بر 107 میلیون دلار را برای پنج سال آینده کنار گذاشته است.

چالش‌ بزرگ 

کار روی هوش مصنوعی، پیچیده و گسترده است. این مسئله یعنی حوزه پژوهشی هوش مصنوعی، هم گران است و هم زیرساخت‌های خاص خود را لازم دارد. پس بدیهی است که شرکت‌های کوچک به تنهایی نتوانند از پس این‌کار برآیند. از طرفی جنبه‌هایی از نتایج کار روی هوش مصنوعی، آنقدر مفید بوده‌اند که کنار گذاشتن آن نیز غیرممکن است. در این کشور، استارت‌آپ‌های زیادی روی اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی کار می‌کنند. آنها تا حدودی مجبور بودند خود به تنهایی سرمایه کارشان را پیدا کنند و این مسیر حرکت را برای آنها دشوار می‌کرد. به همین خاطر بود که دولت حمایت آنها را جزو برنامه‌های خود گذاشت.

اولویت‌بندی پژوهشی

دولت سنگاپور، بر اساس اولویت‌بندی اخیر این کشور، هم به شرکت‌های استارت‌آپی ایده می‌دهد و هم از آنها حمایت می‌کند. به عنوان نمونه، در آخرین طرح‌های مطرح شده، کاربرد هوش مصنوعی در حل معضل ترافیک، در اولویت قرار گرفت و حرفی از اپلیکیشن‌های مرتبط با سلامت نیز زده نشد. البته اهمیت مسئله سلامت نادیده گرفته نشد و دولت مسائل مربوط به سلامت را در طرحی جداگانه پیش می‌برد.

تصمیمی امیدوارکننده

به گزارش نوپانا، تصمیم دولت سنگاپور مبنی بر حمایت آشکار، دقیق و ادامه‌دار از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌هایی که بر مبنای هوش مصنوعی پژوهش و تولید می‌کنند، در صنعت کسب‌وکار این کشور هیجانی تازه ایجاد کرده است. از طرفی با حمایت دولتی، سرمایه‌گذاران نیز با اعتماد بیشتری وارد عرصه شده‌اند و این اعتماد متقابل، سرعت رشد زیست‌بوم استارت‌آپی این کشور را، که تاکنون در شهر لیون متمرکز بود، بیشتر خواهد کرد.

برچسب‌ها: استارت‌آپکسب‌و‌کارسرمایه‌گذاری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا