همه‌چیز عوض می‌شود
فرهنگ استارت‌آپی خودتان را بسازید ۷.۳

همه‌چیز عوض می‌شود

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ - ۱۷:۰۷ | ۵ دقیقه

فرهنگ یک سازمان درست همانند بسیاری از رفتار و ارتباط‌های مردم در مسیری پویا و در حال رشد و تغییر است، با این حال ساختن فرهنگ استارت‌آپی خودتان کار سختی نیست.

پیش از این به‌خاطر وجود فضایی که در آن باید کار زیادی در زمان کمی انجام می‌شد، ایجاد یک فرهنگ سازمانی آن‌طور که باید و شاید مورد توجه مدیران استارت‌آپ‌ها قرار نمی‌گرفت. عاقلانه است که هر استارت‌آپ چارچوب و سازوکار دقیق و متعاقب آن، فرهنگی در راستای همین سازوکار داشته باشد. اما چگونه می‌شود برای پایه‌گذاری درست یک فرهنگ استارت‌آپی اقدام کرد؟

فرهنگ یک اصطلاح جامع است که برای روش‌های کسب‌وکار، فرآیندها، تعاملات و رفتارهایی که محیط کار و سازمان را بهتر می‌کنند به‌کار می‌رود. در یک استارت‌آپ فرهنگ به چگونگی ارزش‌های بنیان‌گذاران در عمل مشخص می‌شود. جزء به جزء فعالیت‌ها و رفتارها ممکن است توسط منش و رویکرد بنیان‌گذاران و نگاهشان به استارت‌آپ شکل بگیرد.

شروع با اصول اولیه، بهترین گزینه برای برداشتن قدم اول است. اگر خوش‌شانس باشید شرکایتان، نگاهی مشابه با نگاه شما دارند و به دنبال همان ارزش‌ها و ویژگی‌های استارت‌آپی هستند که شما به آن فکر می‌کنید. پس همان اول باید در انتخاب اعضای تیم مدیریت دقت نظر کافی داشت.

همین ارزش‌ها هستند که به مدیران می‌گویند که چگونه فرآیندهای کسب وکار و راه‌کارها را طراحی کنند. مثلا نسبت به شکایات و کالاهای برگشت خورده‌ مشتریان باید چگونه واکنش نشان دهند، یا اینکه کاربران چگونه از اخبار و تولیدات جدید مطلع شوند.

علاوه بر این، ارزش‌های روشن و مشخص یک نام تجاری، استراتژی‌های آن را شکل می‌دهند. اگر هرکدام از آن‌ها به پیشرفت آن نام و یا به بهتر شدن تجارب کاربران کمکی نکند، خیلی راحت کنار گذاشته شده و بعد ار آن انجام نمی‌شود. در کل ارزش‌ها و مرغوبیت به ما می‌گویند چه‌قدر اهمیت داریم و بهترین کنش ممکن کدام است.

فرهنگ یعنی چگونگی مشخص شدن ارزش‌ها در عمل. اعمال روزانه و تصمیمات و رفتارهایمان ارزش ما را به نمایش می‌گذارند. در فضای استارت‌آپی فرآیندها و ابتکارات ارزش‌ها را روز به روز بیشتر تقویت می‌کند. فرهنگ یک سازمان درست همانند بسیاری از کنش‌های مردم و ارتباطاتشان در مسیری پویا و در حال رشد شکل می‌گیرد.

خیلی زود همه استارت‌آپ‌ها یاد می‌گیرند که رسمیت ارتباطات و دسترسی به مدیران، با بزرگ‌تر شدن آن استارت‌آپ دستخوش تغییرات خواهد شد. این تغییر ظریف و زیرساختی در فرهنگ، می‌تواند کارمندان قدیمی و بنیان‌گذاران را به یک میزان تحت تاثیر قرار بدهد.

برچسب‌ها: جهاناستارت‌آپفرهنگ و جامعهارتباطات
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا