رقابت جست‌وجوگرها در دنیای وب
استارت‌آپ جدید شرکت اپل ۶.۵

رقابت جست‌وجوگرها در دنیای وب

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۰۹:۰۰ | ۲ دقیقه

اپل این بار شانس خود را در طراحی موتورهای جست‌وجو امتحان می‌‌کند.

 نوپانا: شرکت اپل به‌ تازگی امتیاز شرکت لتیس (Lattice) را خریده است. شرکت لتیس در زمینه داده‌کاوی و موتورهای جست‌وجو فعالیت می‌کند. داده‌کاوی به معنای استخراج اطلاعات نهان و یا الگوها و روابط مشخص در حجم زیادی از داده‌ها در یک یا چند بانک اطلاعاتی بزرگ است.

اپل هنوز جزئیات اهداف و برنامه‌های خود را درباره خرید امتیاز این شرکت منتشر نکرده است اما به نظر می‌رسد این شرکت دنبال رقابت با ماشین‌های داده‌کاوی گوگل است.

سامانه داده‌کاوی گوگل به اسم گوگ (Goog) تا کنون قوی‌ترین سامانه داده‌کاوی موجود شناخته شده است که می‌تواند با قدرت و سرعت، عبارات خواسته‌ شده را جست‌وجو کند. گوگ می‌تواند ارتباط میان اشخاص، مکان‌ها و اشیاء را تشخیص دهد و به‌ راحتی پاسخ بسیاری از سؤالات را برای کاربران پیدا کند. این توانایی در نوع خود بی‌نظیر است.

(همچنین بخوانید: فصل رونق سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی)

لتیس بر اساس یک پروژه تحقیقاتی در دانشگاه استنفورد بنا شده است. هدف اصلی این پروژه با نام دیپ‌دایو(‌DeepDive) که زیر نظر اساتید علوم کامپیوتر دانشگاه استفورد پیش می‌رود این است که ازاین‌پس موتورهای جست‌وجو بتوانند به‌ صورت هوشمند کامل‌ترین مفاهیم و داده‌های مرتبط با موضوعات خواسته‌ شده را بیابند. به گفته مجریان این پروژه سامانه دیپ‌دایو قادر خواهد بود نامفهوم‌ترین عبارات را نیز جست‌وجو کند و تحولی اساسی در نظام موتورهای جست‌وجو خواهد بود.

برخی منابع گزارش کرده‌اند که اپل برای به دست آوردن امتیاز شرکت لتیس و پروژه دیپ‌دایو نزدیک به دویست میلیون دلار هزینه کرده است.

منبع

(همچنین بخوانید: تبدیل فعالیت‌های ورزشی به انیمیشن سه بعدی)

برچسب‌ها: استارت‌آپاپلداده‌کاوی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی