به جای انتظار از دولت، مستقل عمل کنید
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان: ۶.۵

به جای انتظار از دولت، مستقل عمل کنید

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۲/۲۲ - ۱۴:۰۰ | ۵ دقیقه

سعادت‌نیا: شرکت‌های دانش‌بنیان بهتر است منافع خود را با بخش صنعتی مشترک کنند.

نوپانا به نقل از روزنامه اطلاعات: مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان باید انتظارات خود را از مجموعه‌های دولتی به صفر برسانند چرا که تجربه نشان داده است هر جایی شرکت‌ها مستقل عمل کرده‌اند، موفق بوده‌اند.

حمید سعادت‌نیا با بیان این مطلب افزود: دولت‌ها وظایفی دارند که باید به آنها عمل کنند ولی شرکت‌های دانش بنیان باید متفاوت فکر کنند. شرکت‌های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی نباید انتظار داشته باشند مسئولان همه مشکلات را حل کنند، چون این کار جواب نمی‌دهد. ما باید خود، این چالش‌ها را حل کنیم و اگر شرکت‌ها بخواهند ادامه فعالیت داشته باشد، باید مشکلی را در یکی از بخش‌های مختلف مانند صنعت حل کنند.

او ادامه داد: برای حل این مشکل، بهتر است منافع مشترکی با صنعت پیدا کنند که یکی از آنها سرمایه‌گذاری به صورت بی.او.تی است. به عنوان مثال، شرکت ما از سرباره‌های تولیدی در شرکت فولاد مبارکه، علاوه بر استحصال دوباره آهن، تولید مصالح ساختمانی نیز دارد که این کار به سود دو طرف است.

سعادت‌نیا گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری به لحاظ مالی ضعیف هستند و لازم است مکانیسم‌ جدیدی برای ورود آنها جهت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف فراهم شود. خوشبختانه در سه سال گذشته، تسهیلات خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان فراهم شده است که مهم‌ترین آنها معافیت‌ مالیاتی بود که از دی ماه سال گذشته اجرایی شده است.

او در ادامه با اشاره به تاثیر تحریم‌ها در کشور گفت: شرکت‌های ایرانی در بخش اجرای خدمات مهندسی بسیار قوی هستند، اما تا نیمه سال ۹۵ مسائلی مانند اعمال تحریم‌ها باعث شده بود نتوانند با شرکت‌های خارجی همکاری کنند. حالا این همکاری دوباره شروع شده است و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی سهم شرکت‌های خارجی را در اجرای طرح‌های صنعتی در کشور به حداقل ممکن رسانده‌اند. در تلاش هستیم از طریق معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، سهم شرکت‌های داخلی را در اجرای طرح‌های صنعتی در کشور افزایش دهیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان مهم‌ترین ضعف کشور در اجرای طرح‌های صنعتی را، ضعف مدیریت صنعتی دانست که با مدیریت امور اجتماعی متفاوت است و گفت: طولانی شدن اجرای طرح‌ها، دوباره کاری کردن و اجرای طرح‌ها با هزینه‌های زیاد، همگی ناشی از ضعف مدیریت صنعتی بوده که این ضعف حال بهبود است. اگر بتوانیم زمان اجرای طرح‌های فولادسازی را به استانداردهای جهانی برسانیم و یک طرح فولادسازی را دو تا سه ساله اجرا کنیم، می‌توانیم ظرفیت تولید فولاد را در کشور به ۵۵ میلیون تن در سال برسانیم.

سعادت‌نیا در انتها گفت: با توجه به تاکید بر تکمیل زنجیره فولاد در کشور به عنوان یکی از برنامه‌های اساسی دولت در ستاد اقتصاد مقاومتی و ابلاغ دولت به برخی از بانک‌های عامل برای افزایش همکاری‌ها با صنایع به ویژه در بخش تولید فولاد و آهن، هنوز برخی از پروژه‌های ما به دلیل عدم تامین منابع مالی و عدم حمایت، متوقف شده‌اند و همچنین برخی از آنها به دلیل پرداخت‌های نامنظم با مشکل نقدینگی روبه‌رو هستند.

(بیشتر بخوانید: بوروکراسی دست‌وپای فناوری را بسته است)

برچسب‌ها: ایراناقتصاد دانش‌بنیانصنعتاقتصاد مقاومتی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.