فقدان قوانین مشخص مانع رشد استارت‌آپ‌ها است
دبیر عالی شورای اتاق بازرگانی اصفهان: ۶

فقدان قوانین مشخص مانع رشد استارت‌آپ‌ها است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۲/۱۹ - ۱۶:۰۰ | ۷ دقیقه

نوید ادریس:در شرایط اشباع کسب‌وکارهای سنتی، راه‌اندازی استارت‌آپ بهترین راه اشتغال‌زایی برای افراد بیکار است.

نوپانا به نقل از اصفهان‌زیبا: نوید ادریس، دبیر عالی شورای جوانان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، گفت: راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها که البته مدت زیادی هم از عمر آنها نمی‌گذرد، می‌تواند بسترهای لازم را برای اشتغال‌زایی بیشتر در کشور فراهم کند. افرادی که به سمت‌وسوی ایجاد و راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها حرکت می‌کنند اغلب نیروهای جوان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند، بنابراین توسعه استارت‌آپ‌ها می‌تواند تاحدودی در کاهش بیکاری این قشر تاثیرگذار باشد.

او افزود: استارت‌آپ یکی از طرح هایی است که برای آغاز و راه‌اندازی آن به سرمایه چندانی نیاز نیست و به عبارتی سرمایه‌ای که برای ایجاد استارت‌آپ‌ها، در ابتدای کار در نظر گرفته می‌شود در مقایسه با سایر کسب‌وکارهای سنتی رقم پایین‌تری را به خود اختصاص می‌دهد.

ادریس تاکید کرد: کارشناسان معتقدند مهم‌ترین عامل برای راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها برخورداری از یک تیم متخصص،کاربلد و صاحب‌ایده است و اگر‌چه در آغاز فعالیت استارت‌آپ‌ها به دلیل ماهیت فعالیت آن‌ها، که به طور عمده تکنولوژی‌محور هم هستند، تعداد اندکی از افراد با آن همراه می‌شوند، اما در شرایطی که بسیاری از صنایع و کسب‌وکارهای سنتی از افراد شاغل اشباع شده‌اند، راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها شانس بیشتری را برای شاغل شدن افراد بیکار فراهم می‌کند. برای اشتغال‌زایی بیشتر باید استارت‌آپ‌ها را توسعه دهیم. استارت‌آپ‌ها شرکت‌هایی هستند که از سرعت رشد سریع‌تری برخوردار هستند و البته در اصفهان هم حدود دو سالی است که ایجاد این شرکت‌ها به صورت جدی مطرح شده است.

دبیر عالی شورای جوانان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: سال‌های زیادی است که از عمر ایجاد استارت‌آپ‌ها در سایر کشورها می‌گذرد، این درحالی است که بحث راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها در کشور ما فقط چند سالی می‌شود که به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و استارت‌آپ‌هایی که در حوزه آی‌تی فعالیت می‌کنند نیز به دلیل رواج گوشی‌های هوشمند رشد کرده‌اند.

نوید ادریس ادامه داد: صنایع مادر در کشور ما به دلیل اینکه صنایع وابسته زیادی را در بر می‌گیرند درصد اشتغال‌زایی بیشتری را هم ایجاد می‌کنند، اما به دلیل نوپا بودن استارت‌آپ‌ها در کشور ما، کسب‌وکارهای نوپا نتوانسته‌اند چندان هم در اشتغال‌زایی تأثیرگذار باشند ضمن اینکه عدم وجود قوانین لازم برای ایجاد استارت‌آپ‌ها در کشور منجر شده تا سرعت رشد و توسعه آن‌ها پایین باشد، اما از این نکته نباید غافل شد که کسب‌وکارهای سنتی از وجود افراد شاغل به نوعی اشباع شده‌اند و در این شرایط بیشتر افراد هم به سمت و سوی ایجاد و راه اندازی یک استارت‌آپ حرکت می‌کنند، بنابراین از این منظر ایجاد این کسب‌وکارهای نوپا می‌تواند در اشتغال‌زایی نیروی بیکار جامعه تاثیرگذار باشد.

او اضافه کرد: ماهیت کار استارت‌آپ‌ها این است که با راه‌اندازی آنها در نهایت پنج یا 10 پرسنل مشغول به فعالیت می‌شوند، زیرا استارت آپ‌ها تکنولوژی‌محور هستند، بنابراین در ابتدای کار، تمامی فعالیت‌ها توسط خود آنها انجام می‌شود و مانند سایر صنایع نیستند که از همان ابتدا منجر به اشتغال‌زایی تعداد زیادی از افراد شوند، اما به تدریج و در حالی که رفته‌رفته استارت‌آپ‌ها رشد می‌کنند افراد بیشتری را هم در برمی‌گیرند.

ادریس خاطر نشان کرد: برای راه‌اندازی استارت‌آپی که به عنوان مثال متشکل از سه و حداکثر پنج نفر است هر نفر با سرمایه پنج میلیون تومان هم می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند، اما پس از آن و در ادامه فعالیت آنها، هزینه‌های برند (نشان)، تبلیغات و فروش نیز اضافه می‌شود و باید تمامی این هزینه‌ها را در نظر گرفت.

سرمایه لازم برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ

دبیر عالی شورای جوانان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان یادآور شد: شتاب‌دهنده‌ها برای تأمین منابع مالی به کمک استارت‌آپ‌ها می‌آیند، اما نکته مهم برای ایجاد استارت‌آپ‌ها تشکیل تیم است که می‌توان گفت تیم در راه‌اندازی و موفقیت یک استارت‌آپ اهمیت زیادی دارد.

حدود 90 درصد دانشجوهای رشته‌های تخصصی از ایده‌های مناسبی برای راه‌اندازی استارت‌آپ برخوردار هستند، اما سرمایه کافی، مکان و زیرساخت لازم را ندارند که برای رفع این مشکل شتاب‌دهنده‌ها می‌توانند آموزش‌های لازم را به آنها ارائه بدهند و تا سقف 40 میلیون تومان سرمایه‌گذاری به منظور تأمین تجهیزات موردنیاز آنها را فراهم کنند.

 به گفته نوید ادریس، استارت‌آپ‌ها پس از شش ماه برای توسعه فعالیت‌های خود نیازمند سرمایه‌گذاری هستند، اما در این زمینه سرمایه‌گذار و مخصوصا سرمایه‌گذار فرشته آن‌چنان که باید و شاید وجود ندارد. ضمن این‌که فرهنگ لازم برای آموزش کار گروهی و نحوه سرمایه‌گذاری در کشور کافی نیست.

برچسب‌ها: استارت‌آپکسب‌و‌کاراصفهاناشتغال‌زایی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.