در کار خود بهترین نمونه باشید
سه عنصر کلیدی در ارائه استارت‌آپ؛ ۸.۷

در کار خود بهترین نمونه باشید

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۰/۲۱ - ۰۹:۵۸ | ۵ دقیقه

ارائه (pitch) در حوزه استارت‌آپ، یعنی به اشتراک گذاشتن یک داستان با مخاطبانی که می‌خواهند راه و پیام شما را بدانند.

کریس هیولی (Chris Heivly)، موسس استارت‌آپ فکتوری (The Startup Factory) و مپ‌کوئست (MapQuest) از اهمیت ارائه در حوزه استارت‌آپ می‌گوید و تجارب مفید خود را با مخاطبانش در میان می‎گذارد.

به گفته هیولی در زمان ارائه، هیچ‎چیز بدتر از این نیست که برای مخاطبتان خسته‌کننده باشید. کارآفرینان خوب، می‌دانند ارائه‌ استارت‌آپ‌شان بسیار مهم است و برای آن زمان می‌گذارند تا بهترین مطالب ممکن را گرداوری و آماده کنند. کارآفرینان بهتر، می‌دانند ارائه‌ استارت‌آپ‌شان می‌تواند بهتر و بهتر شود و همیشه به‌دنبال راه‌هایی هستند که به‌عنوان یک سخنران و رابط حرفه‌ای مهارت‌هایشان را بهبود بخشند.

هیولی بارها در زمینه استارت‌آپ راهکار ارائه داده و هزاران بار از پشت میز نظاره‌گر ارائه‌ دیگران بوده است. برای هرچیزی که ارائه می‌دهید، خواه برای جذب سرمایه یا جذب مشتری و یا جذب استعدادها باشد، ارائه استارت‌آپی یکی از قدرتمندترین ابزار یک کارآفرین است. از دید هیولی «ارائه، یعنی به اشتراک گذاشتن یک داستان با مخاطبانی که می‌خواهند، راه و پیام شما را بدانند.»

همگام کردن تمام ویژگی‌های یک ارائه‌ خوب آسان نیست، اما با افزودن سه عنصری که در ادامه می‌آیند، برای برجسته بودن و رساندن پیامتان به مخاطب، فرصت بهتری خواهید داشت.

1. همدلی 

برای داشتن یک ارائه شگفت انگیز، ابتدا باید با مخاطبان خود همدلی کنید. خودتان را جای آن‌ها بگذارید، محیط را تجسم کنید و همه چیز را از نگاه آن‎‌ها ببینید. هیولی می‎گوید:« همیشه به افراد گفته‌ام، با نگاه مخاطب‌تان شروع کنید؛ با آنچه او می‌خواهد و آنچه شما می‌خواهید ارتباط بگیرید. سپس محتوا را وارد این چارچوب کنید.»

2. شخصیت

چگونه مطمئن شویم که خسته‌کننده نیستیم؟ به قول هیولی «بهترین نمونه‌ خودت باش» یکی از مهم‌ترین آموزه‌ها به شرکت‌های فعال در حوزه استارت‌آپ این است که تا حد ممکن خودشان باشند. به قول هیولی «اگر این کار را انجام دهید، اعتبار به‌دست می‌آورید و به‌واسطه‌ همان اعتبار می‌درخشید. معتبر بودن بهترین راه وصل شدن به مخاطب است.»

3. مهارت

ارائه‌های بزرگ یک شبه ساخته نشده‌اند، در حقیقت، آن‌ها برای کامل شدن، هفته‌ها و ماه‌ها زمان برده‌اند و علاوه بر آن همچنان باید در حال ترقی باشند. در استارت‌آپ فکتوری (The Startup Factory)، هیلی و همکارانش همراه با کارآفرینان برای ارائه‌هایشان حداقل سه هفته وقت می‌گذارند. این یعنی کارآفرینان 25 درصد وقت خود را مشغول مهارت‌آموزی و بهتر کردن ارائه ‌شان می‌کنند. این به آن‍ها زمان می‌دهد تا داستان خود رابسازند، برایش پاورپوینت آماده کنند و صدا و واژه‌هایی که می‌خواهند به کار ببرند را مرور کند تا حین ارائه اشتباهی نکنند.

برچسب‌ها: ایرانکسب‌و‌کارکارآفریناستارت‌آپفرهنگ و جامعه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا