نبرد غول‌ها در فضای ابری
مایکروسافت به دنبال خرید استارت‌آپ کلودین است؛ ۸

نبرد غول‌ها در فضای ابری

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۲/۱۴ - ۱۱:۰۰ | ۷ دقیقه

شرکت‌های بزرگ فناوری همچون مایکروسافت و گوگل، رقابت زیادی در ارائه فضاهای ذخیره‌سازی ابری دارند.

نوپانا: فضای ذخیره‌سازی ابری، محصولات و خدماتی را پوشش می‌دهد که کاربران اینترنت به شکل روزافزونی به آن نیاز دارند. اگرچه فعالیت در این زمینه مدت‌ها است که وجود دارد، اما در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری یافته است. از این فضاهای ابری برای ذخیره و نگهداری فایل‌ها به صورت آنلاین استفاده می‌شود، به این نحو که شما هر جای دنیا که باشید و با هر وسیله‌ای که به اینترنت متصل شده باشید، می‌توانید به فایل‌هایی که در این فضاهای ابری ذخیره کرده‌اید، دسترسی پیدا کنید. دلیل نام‌گذاری فضای ابری نیز همین است.

شرکت‌های زیادی خدمات فضای ذخیره‌سازی ابری ارائه می‌دهند و هر روز هم گسترش پیدا می‌کنند. در این تکنولوژی شما صددرصد از سلامتی داده‌های خود اطمینان خواهید داشت، همچنین داده‌های موبایل که قبلاً ناامن‌ترین‌ داده‌ها به شمار می‌رفتند، اکنون با تمرکز ذخیره‌سازی ابری روی آنها می‌توانند از ایمنی و پشتیبانی مطمئنی برخوردار باشند.

شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری مانند مایکروسافت و گوگل، با سرمایه‌گذاری در این زمینه و ایجاد زیرساخت‌های لازم، به ارائه رایگان فضاهای ذخیره‌سازی به مشتریان خود پرداخته‌اند که هرکدام از نظر میزان فضا و امکانات دسترسی، شرایط خاص خود را دارند. البته برخی از این شرکت‌ها در ازای دادن فضاهای بیشتر، از کاربران هزینه نیز دریافت می‌کنند.

از پرکاربردترین موارد استفاده از فضاهای ابری رایگان را می‌توان به ذخیره‌سازی اطلاعات پرکاربرد (از قبیل تصاویر، ویدئو و سایر فایل‌های کاربران)، به اشتراک‌گذاری اطلاعات با دیگران، ارسال ایمیل با پیوست‌های سنگین، امکان همگام‌سازی از طریق لپ‌تاپ و موبایل و غیره است.

اخیراً اعلام شد مایکروسافت در حال مذاکره برای به دست آوردن شرکت فضای ابری کلودین است. کلودین رقبای تجاری متعددی از جمله کلودهلث، کلودچکر و رایت اسکیل دارد، اخیراً صحبت‌هایی از خرید این برندها توسط مایکروسافت نیز به میان آمده است.

به گزارش نوپانا، مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان سرویس فضاهای ابری است که با رقبای بزرگی همچون AWS از آمازون و گوگل‌کلود دست و پنجه نرم می‌کند. از آنجا که این فضاهای ابری، دسترسی به اطلاعات را به ارزان‌ترین و سریع‌ترین شیوه، ممکن کرده است و امکان دسترسی به این فضاها حتی روی تلفن‌های همراه نیز وجود دارد، تعدادی بی‌شماری از این سرویس‌ها شکل گرفته‌است.

کلودین در این زمینه از بسیاری جهات متفاوت است. به عنوان مثال، کلودین به کاربران اجازه می‌دهد بر نحوه ارائه خدمات، نظارت کنند و همچنین در هنگام نیاز، امکان افزایش ظرفیت، بدون دریافت هزینه را نیز به آنها داده است.

اگر این معامله بین مایکروسافت و کلودین اتفاق بیفتد، اینکه مایکروسافت چگونه می‌خواهد سیستم نظارت و بهینه‌سازی کلودین را به اجرا در آورد، دیدنی خواهد بود. بدیهی است که این شرکت دستورکار خودش را برای افزایش درآمد دارد که با سرعت ثابتی در حال رشد است و قاعدتاً امکان بهینه‌سازی بدون دریافت هزینه از کاربران را نخواهد داشت.

برتری کلودین بر دیگران، نحوه نظارت مشتریان بر کیفیت ارائه خدمات است، در حالی که شاید مایکروسافت قادر به ارائه چنین سرویسی به کاربران نباشد. از طرفی شعار این شرکت این است: «مایکروسافت همه‌جا در خدمت شماست، هرکجا که به آن نیاز دارید.» استراتژی مایکروسافت در مشارکت با سیستم‌ها و شرکت‌های دیگر همیشه به گونه‌ای بوده که محصول این همکاری، مشخصاً به نفع مایکروسافت تمام شده است.

نکته مهم دیگر، فهرست بلندبالای مشتریان کلودین است، علاوه بر کاربران عادی، تعداد زیادی از مدیران و رهبران شرکت‌های بزرگ مانند فورچون نیز خواهان خدمات کلودین هستند. کلودین هم‌اکنون نیز با مایکروسافت همکاری دارد. در ماه مارس سال جاری این شرکت برای کاربران مایکروسافت، راه‌حل‌هایی برای نظارت بر حساب خود، برای خرید فضاهای ابری ارائه داد.

امروزه تعداد زیادی از شرکت‌های کوچک دیگری نیز حاضر به ارائه خدمات با هزینه بسیار کم‌تر به مشتریان خود هستند. این استارت‌آپ‌های کوچک نیز تمایل دارند به شرکت‌های تجاری بزرگ‌تر بپیوندند. به عنوان مثال در سال گذشته AWS آمازون چندین شرکت ارائه فضاهای ابری، با نام‌های بیبا، دوکام، هاروست و تینک‌باکس را به مالکیت خود در آورده است و این شرکت‌ها با نام تجاری آمازون فعالیت می‌کنند. مایکروسافت همچنین به دنبال مالکیت شرکت‌های امنیتی دیگری نظیر آدالوم، آراتو و جزایر امن نیز هست.

(در این زمینه همچنین بخوانید: هدف مایکروسافت، کسب‌وکارهای نوپای هندی)

برچسب‌ها: جهاناستارت‌آپخدمات
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی