عوامل شکوفایی اکوسیستم‌ استارت‌آپی پاکستان
در رقابت با هند ۷.۵

عوامل شکوفایی اکوسیستم‌ استارت‌آپی پاکستان

توسط محمد پویا | ۱۳۹۶/۰۲/۰۷ - ۱۰:۰۰ | ۶ دقیقه

مردم پاکستان ضرورت‌های فضای کسب‌وکار مدرن را درک کرده‌اند.

نوپانا: کشور پاکستان، با تمام محدودیت‌ها و فشارهای خارجی، همواره در زمینه تکنولوژی و کسب‌وکارهای نوپا نگاهی رو به جلو داشته است. اکوسیستم استارت‌آپی این کشور همزمان با کشور هندوستان در فضایی رقابتی روز به روز بهتر می‌شود.

برای مردم پاکستان شهر لاهور، حکم سیلیکون‌ولی را دارد و اکثر کارآفرینان و علاقه‌مندان به این حوزه در این شهر گرد هم آمده و تمام تلاش خود را می‌کنند تا اوضاع اقتصاد این کشور را بهبود ببخشند.

با گذر از بحران‌های بی‌سابقه، صنعت تکنولوژی این کشور، به نوعی جان به در برد و در حال رشد است. تا حدی که آنها ادعا می‌کنند شهر لاهور سیلیکون‌ولی آسیا است.

این ادعا درست نیست، اما آنها با استفاده از تجربه دیگر کشورها و زمینه‌سازی، در حال به‌وجود آوردن این پتانسیل در فضای کسب‌وکار خود هستند.

در ادامه چهار دلیل اصلی‌ رشد اکوسیستم استارت‌آپی پاکستان در ده سال اخیر را مرور می‌کنیم:

1- افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند

در پنج سال اخیر، استفاده از تلفن‌های هوشمند در پاکستان به اوج خود رسیده است. همراهی این دستگاه‌ها با اینترنت، تمایل مردم به استفاده از خدمات آنلاین را بیشتر کرد. تقریباً تمام برندهای معروف دنیا در این کشور فعالیت می‌کنند و بازار رقابت باعث پایین‌تر آمدن قیمت‌ها شده است.

2- نسل جدید اینترنت همراه

مدتی بود که علی‌رغم وجود تلفن‌های همراه در این کشور فقط اینترنت 2G استفاده می‌شد که برای مشتریان، استفاده از خدمات را دشوار می‌کرد. در واقع مردم ظرفیت واقعی تلفن‌های همراه خود را زمانی شناختند که اینترنت 3G به‌کار گرفته شد. این روند ادامه پیدا کرد و امروزه حدود 40 میلیون نفر از مردم این کشور از اینترنت همراه 3G و 4G استفاده می‌کنند.

3- کمپین‌های بازاریابی میلیون‌دلاری

برای جذب سرمایه، در این کشور برنامه های زیادی عملی شد و استارت‌آپ‌ها در بحث جذب سرمایه، به‌طور گسترده‌ای حمایت می‌شوند. تا حدی که برخی از آنها از طریق برنامه‌های تلویزیونی این کار را انجام دادند. با این حمایت‌ها، اعتماد مردم روز به روز به سرویس‌های اینترنتی بیشتر می‌شود.

4- جذب سرمایه خارجی

هر سال به میزان سرمایه‌گذاری خارجی پاکستان افزوده می‌شود. واشنگتن پست در مقاله‌ای جذب سرمایه توسط کشور پاکستان را ستودنی خواند و پیش‌بینی کرد که اقتصاد این کشور به‌زودی کاملاً شکوفا می‌شود. بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که اقتصاد این کشور از هند بهتر خواهد شد. این کشور استعدادهای بالقوه زیادی دارد که هر سرمایه‌گذار خارجی تمایل دارد در شکوفایی آن سهمی داشته باشد.

ضرورت حرکت از کسب‌وکارهای سنتی به سمت کسب‌وکارهای نوپا و آنلاین، در این کشور 195 میلیون نفری به‌خوبی درک شده است و روز به روز خدمات استارت‌آپی بخش بیشتری از زندگی روزانه مردم را فرا می‌گیرد و افراد بیشتری در این حوزه وارد فضای کار می‌شوند.

 

برچسب‌ها: جهاناستارت‌آپکسب‌و‌کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا