راه‌های تأمین سرمایه اولیه استارت‌آپ‌
جذب پول کافی برای شروع کسب‌و‌کار ۶.۵

راه‌های تأمین سرمایه اولیه استارت‌آپ‌

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۲/۰۷ - ۱۳:۰۰ | ۱۰ دقیقه

در سالهای اخیر راه‌ تأمین سرمایه برای استارت‌آپ‌ها هموارتر شده است.

نوپانا به نقل از مدیر اینفو: اگر مشتاق هستید ایده‌ بکر و عالی خودتان را به یک کسب‌و‌کار نوپا تبدیل کنید، امکان دارد با کمبود یا نبود سرمایه مواجه باشید. این مسئله مخصوص به شما نیست. بسیاری از افراد خلاق و جوان، پول کافی برای شروع کسب‌و‌کار را ندارند. این موضوع حتما خیلی دلهره‌آور است، چرا که باید قبول کرد در دنیای کسب‌و‌کار پول، موضوع بسیار مهمی است.

اما نگران نباشید، زیرا در سالهای اخیر راه‌ تأمین سرمایه برای استارت‌آپ‌ها هموارتر شده است.

1- کیف پول‌تان را باز کنید

بهترین راه تأمین سرمایه، سرمایه‌گذاری شخصی است. به خصوص زمانی که می‌خواهید کسب‌وکاری راه بیاندازید که سرمایه‌ اولیه زیادی نیاز ندارد، بهتر است خودتان سرمایه را تأمین کنید تا دردسر کمتری هم داشته باشید. مثلاً برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی معمولا به سرمایه آنچنانی نیاز نیست. پس بهتر این است که از پس‌انداز خود استفاده کنید یا حتی یکی از سرمایه‌های خود مانند خودروی شخصی‌تان را بفروشید تا بتوانید کسب‌وکارتان را کلید بزنید.

2- از خانواده و دوستان قرض بگیرید

اگر حساب بانکی‌تان را چک کردید و با رقم کمی روبه‌رو شدید، سراغ افراد خانواده‌ بروید. بسیاری از مواقع، افرادی نزدیک به شما هستند که می‌توانند برای مدتی پول مورد نیاز را به شما قرض بدهند. اگر حتی در خانواده‌ کسی را ندارید، سراغ دوستان‌ بروید. حتی می‌توانید به جای قرض گرفتن، آنها را شریک خود کنید.

3- سرمایه‌گذار فرشته‌خو پیدا کنید

همانطور که از اسم‌شان برمی‌آید، این سرمایه‌گذاران مانند یک فرشته عمل کرده و بر روی ایده‌ شما سرمایه‌گذاری می‌کنند. به خاطر داشته باشید سرمایه‌گذاران فرشته‌خو ممکن است خود، کارآفرین ثروتمندی باشند یا شغل دیگری داشته باشند. هدف سرمایه‌گذاران فرشته‌خو این است که با تأمین سرمایه، به راه‌اندازی و رشد کسب‌وکارهای نوپا کمک کنند.

این سرمایه‌گذاران در سود و زیان کسب‌وکارهای نوپا شریک می‌شوند. در واقع، یکی از بهترین ویژگی‌های تأمین سرمایه به وسیله سرمایه‌گذاران فرشته‌خو این است که اگر شکست بخورید نیازی نیست سرمایه را به آنها بازگردانید. البته زمانی که سود کنید، بخشی از این سود، متعلق به این سرمایه‌گذاران خواهد بود.

سرمایه‌گذاران فرشته‌خو، نه تنها شما را در تأمین سرمایه مورد نیاز یاری می‌کنند، بلکه معمولاً به شما در برندسازی و توسعه‌ کسب‌وکار نوپا هم مشورت‌ها و راهنمایی‌های مفیدی ارائه می‌دهند. سود و زیان کسب‌و‌کار شما در واقع سود و زیان آنها نیز هست، بنابراین این سرمایه‌گذاران در تمام مراحل کسب‌و‌کار مانند راهنمایی دلسوز، در کنار‌ شما هستند و تجربیات کسب‌وکار‌شان را در اختیار شما قرار می‌دهند.

4- وام بانکی

حتماً با این فرآیند آشنا هستید. البته گرفتن وام‌ با مبلغ زیاد از بانک، کار چندان راحتی هم نیست. شما علاوه بر تمام مدارک و ملزوماتی که برای گرفتن وام‌های معمولی نیاز دارید، برای گرفتن وام کسب‌و‌کار نیارمند نوشتن یک طرح کسب‌و‌کار مخصوص وام هم هستید. اگر قصد دارید چنین وام زیادی بگیرید، بهتر است با یک مشاور مالی مشورت کنید.

5- سراغ شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر بروید

شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در واقع یک واسطه‌ مالی هستند. این شرکت‌ها، سرمایه‌های کوچک افراد را جمع‌آوری می‌کنند. در مرحله‌ بعد، آنها توسط کارشناسان‌ خود طرح‌های کسب‌وکارهای سودآور را انتخاب کرده و سرمایه‌ مورد نیاز را در اختیار آن کسب‌و‌کار قرار می‌دهند.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا وی.سی، عموماً در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که به تکنولوژی جدید یا روش کار نویی دست پیدا کرده باشند. و این سرمایه‌گذاران در ازای پولی که سرمایه‌گذاری می‌کنند، درصدی از سهام آن شرکت را در اختیار گرفته و از این طریق تولید پول می‌کنند.

شاید فکر کنید سرمایه‌گذاری خطرپذیر مشابه سرمایه‌گذار فرشته‌خو است. گرچه این دو به هم بی‌شباهت نیستند، اما مهمترین تفاوت آنها این است که سرمایه‌گذار فرشته‌خو، از سرمایه شخصی‌اش برای کمک به کسب‌و‌کار استفاده می‌کند. این در حالی است که شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، سرمایه افراد دیگر را جمع‌آوری کرده و در اختیار کسب‌وکارهای نوپا قرار می‌دهند.

6- محصولات را پیش‌فروش کنید

یکی از راه‌های هوشمندانه تأمین سرمایه برای کسب‌و‌کار، این است که ابتدا محصول‌ را به مشتری بفروشید و بعد با پولی که به دست می‌آورید، شروع به ساخت محصول کنید. اول باید محصول‌ را به مشتریان معرفی و آنها را جذب کنید.

این کار فایده‌ دیگری هم دارد و آن این است که زمانی که شما محصول را هنوز نساخته‌اید و فقط نمونه‌ای از محصول را به مشتری نشان می‌دهید، مشتریان به شما بازخورد می‌دهند و شما می‌توانید محصول نهایی را مطابق با نیاز و سلیقه‌ی مشتری طراحی کنید.

معمولاً یک ویدئوی جذاب از محصول آینده‌تان می‌تواند مشتریان بالقوه زیادی را ترغیب کند تا محصول‌ شما را پیش‌خرید کنند. این موضوع به خصوص در مورد تکنولوژی‌های جدید صدق می‌کند. افراد علاقمند به تکنولوژی و فناوری معمولاً مایل هستند اولین کسی باشند که از یک محصول نوآورانه استفاده می‌کنند. شما باید این افراد را هدف قرار دهید و محصول خود را به آنها پیش‌فروش کنید.

7- به شتاب‌دهنده‌ها بپیوندید

 شتاب‌دهنده‌ها با انتخاب بهترین طرح، تمام لوازم و امکانات اولیه‌ مورد نیاز را برای مدت مشخص در اختیار کسب‌وکار شما قرار می‌دهند. همچنین از کسب‌و‌کار، در طول این مدت حمایت معنوی می‌کنند.

8- از مراکز رشد کمک بگیرید

تأسیس اولین مرکز رشد جهان به سال ۱۹۵۹ میلادی در نیویورک برمی‌گردد. در این سال، ژوزف مانسکو، تاجر آمریکایی با خرید یک ساختمان بزرگ قدیمی تصمیم داشت آن را پس از تعمیر، به یک مستأجر اجاره دهد، اما متوجه شد که ساختمان مزبور بزرگ‌تر از آن است که یک مستاجر به تنهایی از عهده هزینه‌های آن برآید. به همین علت تصمیم گرفت که آن را به مستاجران متعددی اجاره دهد تا بتواند از این طریق درآمدزایی کند.

مانسکو بعد از یک سال، ۲۰ تا ۳۰ مستاجر داشت که حدوداً 10 هزار مترمربع از فضای مجموعه را اجاره کرده بودند. این مرکز هنوز هم فعال است و با نام مرکز صنعتی باتاویا (Batavia) شناخته می‌شود و حدوداً هزار نفر در آن به کار مشغول هستند.

مراکز رشد، مراکزی هستند که برای پرورش یا ایجاد کسب‌وکارهای کوچک ایجاد می‌شوند. این مراکز، امکاناتی از جمله فضای اداری با تمام امکانات، آزمایشگاه، دسترسی به وام و تسهیلات دولتی، کلاس‌های آموزشی و جلسات با مشاوران مالی و بازاریابی را در اختیار شرکت‌های نوپا قرار می‌دهند تا به رشد و شکوفایی آنها کمک کنند.

(همچنین بخوانید: سرمایه‌ها کجا هستند؟)
(همچنین بخوانید: آنچه سرمایه‌گذار از استارت‌آپ می‌خواهد)
(همچنین بخوانید: کم‌کردن هزینه‌های استارت‌آپ)

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارسرمایه‌گذارمنابع‌مالیسهام و ارزشاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.