فستیوال کودک آی‌قصه برگزار می‌شود
با هدف ترویج فرهنگ قصه گویی، ۸

فستیوال کودک آی‌قصه برگزار می‌شود

توسط تحریریه نوپانا | ۱۴۰۱/۰۳/۱۷ - ۱۸:۱۰ | ۶ دقیقه

استارت‌آپ آی‌قصه، استارت‌‌آپ حوزه قصه‌گویی و ادبیات کودک و نوجوان، با هدف ترویج قصه‌‌گویی و قصه شنیدن به شهرهای مختلف سفر می‌کند.

نوپانا به نقل از روابط عمومی آی‌قصه، «فستیوال کودکِ آی‌قصه» رویداد آي‌قصه است و این استارت‌آپ قصد دارد با سفر به شهرهای مختلف و تعامل با کودکان و والدین فرهنگ قصه‌گویی و قصه‌شنیدن را ترویج دهد. اولین مقصد این فستیوال هم شهرهای رشت و فومن است. این رویداد از ۲۱ تا ۲۳ خردادماه در کتاب‌‌فروشی‌های اردیبهشت، ماه‌نو و توکا با همکاری خانه کودک اتل متل یه خونه برگزار می‌شود.

رویا گرامی، مسئول برگزاری این رویداد در مورد فستیوال کودکِ آی‌قصه و دلایل برگزاری آن گفت: «تلاش آی‌قصه این است تا فرهنگ قصه گوش کردن را ترویج دهد. بچه‌های امروزی بیشتر با تبلت و گوشی‌های هوشمند سرکار دارند و این فرصت خوبی است تا از محتوای خوب استفاده کنند. آی‌قصه هم قصه‌های صوتی بسیاری تولید کرده است.»

او ادامه داد: «فرصتی ایجاد شده تا اگر والدین نتوانند برای کودکان خود قصه تعریف کنند، با آی‌قصه، کودکان قصه‌های خوب و با کیفیت مناسب گوش کنند. قصه گوش‌کردن باعث تقویت ذهن و خلاقیت کودکان می‌شود و همینطور مهارت‌های کلامی آنها پرورش پیدا می‌کند؛ چون قصه‌ها پر از کلمه هستند و وقتی تصویر از قصه حذف می‌شود، به بچه‌‌ها کمک می‌کند تا ادراک کلامشان افزایش و دایره لغاتشان گسترش پیدا کند.»

به گفته گرامی به همین خاطر آی‌قصه قصد دارد شهر به شهر سفر کند و بچه‌ها را به قصه‌شنیدن و قصه‌گفتن تشویق کند.

او در ادامه صحبت‌های خود به برنامه‌هایی که قرار است در این سه روز اجرا شود، اشاره و بیان کرد: «در این چند روز قصد داریم با بچه‌ها تعامل بیشتری داشته باشیم. یعنی قصه‌های آی‌قصه را برایشان تعریف می‌کنیم، از آنها می‌خواهیم پایان قصه‌ها را تعریف کنند، کاردستی و خمیربازی داریم و شخصیت‌های داستانی را با بچه‌ها می‌سازیم. با کمک بچه‌ها ماسک درست می‌کنیم و نمایش عروسکی داریم.  به این صورت خود بچه‌ها بخشی از این دنیای قصه‌ها می‌شوند.»

گرامی درمورد اینکه مقصد بعدی آی‌قصه کجاست، گفت: «در حال مذاکره و رایزنی هستیم و به احتمال زیاد مقصد بعدی آی‌قصه شهر شیراز است. ما احتیاج به همکاری کتاب‌فروشی‌ها داریم و اگر کتابفروشی‌های شهرهای مختلف همکاری کنند، ما هم مشتاق هستیم تا به شهرهای مختلف سفر و با بچه‌ها از نزدیک تعامل کنیم.»

می‌خواهیم پایتخت‌زدایی کنیم

پوریا عالمی،مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار آی‌قصه همچنین درمورد فستیوال کودکِ آی‌قصه به ۲ رویکرد این استارت آپ اشاره وبیان کرد: «در آی‌قصه ۲ رویکرد داریم؛ توسعه پایدار فرهنگی و توسعه پایدار کسب‌وکاری. به اعتقاد ما این ۲ رویکرد دور از هم نمی‌توانند رشد کنند. از سوی دیگر مسئله‌ای وجود دارد این است که همه چیز در تهران خلاصه می‌شود. این موضوع به رشد برابر و هماهنگ و همگون کشور آسیب می‌زند.»

به گفته عالمی افراد برای هرنوع پیشرفت و توسعه باید به تهران مراجعه کنند چون بهترین دانشگاه‌ها و فروشگاه‌ها و سینماها و سالن‌های کنسرت و تئاتر و بهترین بیمارستان‌ها در تهران مستقر هستند.

او همچنین بیان کرد: «ما در آی‌قصه فکر می‌کنیم این یک ناهماهنگی اجتماعی ایجاد می‌کند و در بلندمدت آسیب جبران‌ناپذیری به وجود می‌آید. به همین خاطر برنامه‌ریزی کردیم تا تورهای سرگرم‌کننده برای بچه‌ها و برای تعامل با والدین برگزار کنیم. این تورها به صورت سفر به شهرهای مختلف است. به این صورت هم با خانواده‌ها در شهرها و استان‌های مختلف تعامل می‌کنیم و هم مرکززدایی و پایتخت‌زدایی هم انجام می‌شود.»

به گفته عالمی با اینکه این سفرها سخت و پرهزینه است؛ اما نتیجه آن بسیار امیدوارکننده و خوب است و تیم آی‌قصه می‌تواند با مخاطبش از نزدیک در تعامل باشد.

برچسب‌ها: آی قصهقصه‌گویی و ادبیات کودک و نوجوانفستیوال کودک آی‌قصه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.