میزبانی پلتفرم ایرانی اسکای روم از ۲۷ میلیون کاربر
برگزاری ۴۰۰میلیون نفرساعت رویداد؛ ۸

میزبانی پلتفرم ایرانی اسکای روم از ۲۷ میلیون کاربر

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ - ۱۵:۲۷ | ۱۴ دقیقه

نخستین نشست خبری پلتفرم بومی اسکای‌روم، امروز دوشنبه بیستم دی ماه، در محل دفتر این استارتاپ در نیشابور با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

نوپانادر این نشست خبری، مجید خواهانی هم‌بنیانگذار و مدیرعامل اسکای‌روم و محسن خواهانی هم‌بنیانگذار و مدیر فنی این پلتفرم، ضمن بیان داستان شکل‌گیری اسکای‌روم به تشریح وضعیت فعلی، رکوردهایی که بر بستر اسکای‌روم ایجاد شده، برنامه‌های آینده‌، حضور در بازارهای بین‌المللی، میزبانی از میلیون‌ها کاربر یکتای ایرانی، طرح صیانت، امنیت داده‌های کاربران و... پرداختند.

در ابتدای نشست مجید خواهانی به بیان داستان شکل‌گیری اسکای‌روم اشاره کرد که به سال ۹۲ برمی‌گردد و بعد از آن با پشت سر گذاشتن چندین تجربه شکست، به حوزه آموزش آنلاین روی آوردند. سال ۹۳ محصول فعلی شکل گرفته و در سال ۹۵، اسکای‌روم هویت حقوقی پیدا کرده و بعد از آن به محصولی دانش‌بنیان تبدیل شد. در اسفندماه سال ۹۸ و با شیوع کرونا، اسکای‌روم با استقبال گسترده عموم مردم، مدارس و دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی  و سازمان‌های مختلف مواجه شده که منجر به اسکیل ناگهانی اسکای‌روم شد و چالش‌های زیادی به‌وجود آمد.

رکوردهای اسکای‌روم

خواهانی اشاره کرد: «خروجی نیمه اول سال ۹۹ این بود که ما بقای خود را حفظ کردیم و دستاوردهای زیادی داشتیم و حجم بالایی از کاربران به ما اعتماد کردند. از نیمه دوم سال ۹۹ تاکنون، بیشتر به تکمیل زیرساخت‌های فنی و کامل‌کردن منابع انسانی پرداختیم.»

او ادامه داد: «تاکنون افتخار داشتیم که میزبان ۲۷میلیون کاربر ایرانی روی پلتفرم اسکای‌روم باشیم. حضور یعنی چیزی حدود یک سوم جمعیت ایرانی از اسکای‌روم استفاده کرده‌اند. همچنین حدود ۴۰۰میلیون نفرساعت رویداد را میزبانی کرده‌ایم. بیش از ۱۶ میلیون رویداد در بستر اسکای‌روم برگزار شده است. یکی از ویژگی‌های پلتفرم ما حضور کاربران هم‌زمان است. رکوردی که در اسکای‌روم ثبت شده، عدد ۵۴۰هزار کاربر هم‌زمان است. یعنی در یک لحظه بیش از نیم میلیون نفر روی سرورهای ما حضور داشته‌اند. ضمن اینکه رکورد برگزاری رویداد هم‌زمان در اسکای‌روم هم ۳۳هزار رویداد در یک لحظه بوده است.»

خواهانی گفت: «میزبانی از رویدادهای بزرگ علمی با حضور کاربرانی از ۴۵ کشور دنیا اعم از دانشجویان دانشگاه‌های معتبر دنیا و اساتید برجسته بین‌المللی هم از دیگر دستاوردهای ما بوده است. رکورد دیگر اسکای روم این است که در یک رویداد به صورت هم‌زمان بیش از ۳هزار کاربر را میزبانی کند و این عدد در آینده بزرگ‌تر هم خواهد شد.»

رشد ۱۰۰برابری اسکای روم

مدیرعامل اسکای‌روم همچنین تشریح کرد که این پلتفرم در دوران پاندمی، بیش از ۱۰هزار دانشگاه و مدرسه را میزبانی کرده‌ است و طی این بازه زمانی، اسکای‌روم رشد ۱۰۰برابری را تجربه کرده است. مجید خواهانی افزود: «قطعا محصول ما کاستی‌هایی دارد اما تلاش ما این است که شایستگی‌های خود را افزایش بدهیم. ما خوشحالیم که با حضور سرویس‌های رایگان خارجی، کابران ایرانی تصمیم گرفتند که هزینه پرداختند و از سرویس بومی اسکای‌روم استفاده کنند.»

برنامه‌های توسعه‌ای اسکای‌روم

در ادامه خواهانی تشریح کرد: «برنامه‌های زیادی برای توسعه داریم. انگیزه داریم که در آینده نزدیک میزبان رویدادهای اقتصادی، اجتماعی که الان در بستر سایر پلتفرم‌های داخلی و خارجی برگزار می‌شوند، میزبانی کنیم. همین الان ظرفیت این کار را داریم و این قابلیت در آینده نزدیک رونمایی می‌شود. همچنین در سال ۱۴۰۱ از سرویس‌های مکمل که براساس نیازهای جامعه ایران شناسایی شده‌اند، مورد استفاده رونمایی می‌شود.»

رشد ناگهانی اسکای‌روم با شروع کرونا

در ادامه این نشست، محسن خواهانی، هم‌بنیان‌گذار و مدیر فنی اسکای‌روم به تشریح مباحث فنی مرتبط با این پلتفرم بومی پرداخت و گفت: «نخستین نسخه اسکای‌روم که تحت ویندوز بود در سال ۹۲ شروع به کار کرد و تا سال ۹۵ چهار نسخه از این برنامه عرضه شد. از سال ۹۵ به این ضرورت رسیدیم که برای فراگیری کسب‌وکار، باید نسخه تحت وب پلتفرم را توسعه بدهیم که نقطه عطفی برای توسعه اسکای روم بود. توسعه بر پایه وب پلتفرم موجب شد تا بتوانیم فیچرهای خود را سریع‌تر توسعه بدهیم که روی اکثر مرورگرها قابل اجرا باشند.»

خواهانی اضافه کرد: «از اواخر سال ۹۸ و با شروع پاندمی، رشد ناگهانی را تجربه کردیم و از هزار کاربر آنلاین، این عدد ظرف چند ماه چند ده برابر شد. این چالش بزرگی بود که توانستیم با توسعه تیم و توسعه زیرساخت‌ها از این چالش‌ها عبور کنیم.»

شاد و اسکای‌روم منافاتی با هم ندارند

مجید خواهانی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که پرسید، اسکای‌روم در ابتدا با شرکت‌ها شروع کرد و بعد تمرکز زیادی روی مدارس داشت و در حوزه آموزش غیرحضوری موفق بوده و آیا قصد ندارد که بخش کسب‌وکارهای خود را گسترس دهد و اینکه چرا مدارس ترجیح می‌دهند که به جای شاد از اسکای‌روم استفاده کنند، گفت: «رویکردمان این است که در فضای کسب‌وکار پررنگ‌تر ایفای نقش کنیم. الان هم حجم زیادی از شرکت‌ها و سازمان‌ها و استارتاپ‌ها از پلتفرم ما استفاده می‌کنند و برنامه داریم که این بخش را توسعه بدهیم.»

او ادامه داد: «فکر می‌کنم شاد و اسکای‌روم دو پلتفرم متفاوت هستند و هر کدام  امکانات متفاوتی را به مدارس و دانش‌آموزان و معلمان ارائه می‌دهند. مانند بستر تعامل آنلاین و بستر مبادله مباحث آموزشی. شاد این بخش تعاملی را ندارد و اسکای‌روم این نیاز را برآورده می‌کند، تعدادی مدارس تصمیم گرفته‌اند که از بستر اسکای‌روم برای رفع این نیاز استفاده کنند. در حال حاضر، حدود ۶۰درصد کاربران ما از جنس مدارس و دانشگاه‌ها هستند و ۴۰‌درصد هم از جنس کسب‌وکارها، شرکت‌های خصوصی و سازمان‌ها و... هستند.»

چالش‌های پیش رو

محسن خواهانی با اشاره به چالش‌های پلتفرم اسکای‌روم گفت: «فعالیت در این حوزه چالش‌های زیادی دارد. چون این سرویس های‌تک است و متخصصان زیادی در این زمینه نداریم. رویکرد ما این بوده که از کمک مشاوران ایرانی که تجربه بین‌المللی دارند، بهره ببریم و با استفاده از تجربه آنها، نیروهای جونیور را آموزش بدهیم.»

مدیر فنی اسکای‌روم ادامه داد: «یکی از برنامه‌های آینده ما در سال ۱۴۰۱، راه‌اندازی امکان ضبط در اسکای‌روم خواهد بود. در اسکیل بالا ارائه فیچر با حساسیت‌های زیادی همراه است. چون بحث داده‌های کاربران مطرح است و حساسیت دارد و مسئولیت سنگیینی روی دوش ماست و یک چالش اساسی به‌شمار می‌رود.»

اسکای‌روم تاکنون جذب سرمایه‌ای نداشته است

در ادامه مجید خواهانی در مورد جذب سرمایه اشاره کرد که جذب سرمایه اسکای‌روم تاکنون به صورت خانوادگی بود و ترکیب سهام‌داران این پلتفرم خانوادگی است. این استارتاپ هنوز از وی‌سی‌ها جذب سرمایه نداشته است؛ زیرا معتقدند که این کار باید هوشمندانه باشد.

خواهانی در این خصوص گفت: «ما حساب‌شده روی جذب سرمایه فکر می‌کنیم و الان پیشنهادهای زیادی داریم اما همچنان از پیشنهادهای سرمایه‌گذاری برد-برد که دغدغه‌های کسب‌وکاری مثل اسکای روم را پوشش دهند، استقبال می‌کنیم. اسکای‌روم نیازی به تامین مالی ندارد بلکه به دنبال سرمایه‌گذاری است که در کنار تامین مالی تجربه اسکیل و تجربه بین‌المللی نیز داشته باشد و ما برای چنین سرمایه‌گذارهایی فرش قرمز پهن می‌کنیم.»

اسکای‌روم تمایلی به انحصار ندارد

در بخش دیگری از نشست خبری اسکای‌روم به مسائلی چون طرح صیانت و انحصار و مسائلی امنیتی مربوط به داده‌های کاربران پرداخته شد. اینکه آیا می‌توان گفت اسکای‌روم چشم امید به طرح صیانت یا موارد محدودکننده مشابه دارد؟ که خواهانی در این رابطه گفت: «باور ما این است که انحصار کمکی به کسب‌وکارها نمی‌کند. بلکه در فضای رقابتی است که کسب‌وکارها می‌توانند رشد کنند. ما باید با شایستگی خود و ارتقای کیفیت پلتفرم، میزبان کاربران بیشتری باشیم. اسکای‌روم تمایلی به انحصار ندارد.»

محسن خواهانی هم در مورد موضوع امنیت گفت: «این مبحث خیلی حساس و پرچالش است. یک بخش امنیت به انتخاب ابزارها و تکنولوژی‌هایی که استفاده می‌کنیم، مربوط است. راه‌حل ما این بوده که مرورگر یک ابزار امن‌تر است. مثلا الان دو شش دهم میلیارد نفر از کروم استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد نرم‌افزار ما روی یک بستر امن توسعه داده شده است. همچنین ما از تکنولوژی وب RTC استفاده می‌کنیم که روی امنیت آن کار شده و شرکت‌های بزرگی مثل گوگل روی توسعه آن کار می‌کنند.»

او در پایان ادامه داد:موضوع دیگر مربوط به امنیت زیرساخت و سرورهای ماست که در حال حاضر خودمان سرورها را تامین کرده‌ایم و روی زیرساخت داخلی است و توجه ویژه‌ای به امنیت زیرساخت‌ها داریم. همچنین ما در حال حاضر، داده‌های را ذخیره نمی‌کنیم و داده‌ها صرفا بین کاربران ترنسفر می‌شود و دسترسی غیرمُجازی اتفاق نمی‌افتد. ما توافق‌نامه‌هایی با مشتریان خود داریم و تلاش می‌کنیم که سرویس امنی را در اختیار کاربران‌مان قرار بدهیم. نمی‌توان تضمینی داد و ممکن است که حتی سرویس‌های مطرح هم دچار مشکل شوند اما همه تلاش ما این است که بهترین خدمات را به کاربران ارائه دهیم.»

برچسب‌ها: آموزش آنلاینرویداد آنلایناستارتاپاسکای روم
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.