چرا استفاده از اپلیکیش‌های مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی ایرانی مهم است؟
حضور دائم مشاور و آرامش روانی؛ ۸

چرا استفاده از اپلیکیش‌های مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی ایرانی مهم است؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۴۰۰/۱۰/۱۴ - ۱۹:۰۰ | ۱۱ دقیقه

گوشی هوشمند را در دست بگیرید و به اپلیکیشن‌هایی که روی آن نصب شده، نگاهی کنید. این اپلیکیشن‌ها دستیارهای هر روز ما در گذر زندگی روزمره شده‌اند. از اپلیکیشن‌های برنامه ریز که هر چند ساعت یک بار زنگ هشدارشان بلند می‌شود، تا هشدار نوشیدن آب یا حتی اعلام وضعیت آب و هوا.

نوپاناهر قدر که این اپلیکیشن‌ها شخصی‌تر می‌‍شوند جذابیتشان بیشتر و احساس نیازمان به آنها هم افزایش پیدا می‌کند. در بین این اپلیکیشن‌ها که بیشتر به احوال شخصی‌مان مربوط می‌شوند اپ‌های سلامت بعد از شیوع کرونا جذابیت بیشتری پیدا کرده‌اند. از بررسی و رصد وضعیت جسمی گرفته تا پالایش و  کنترل وضعیت روحی، همه این‌ها در این اپ‌ها انجام می‌شود.

توجه به سلامت روان و مشاوره‌های روانشناسی اما موضوعی نیست که با هر اپلیکیشن ایرانی یا خارجی بتوان آن را مدیریت و کنترل کرد. افراد بیشتر به مشاوره آنلاین نیاز دارند تا خواندن چند کد دستوری که بر اساس آن حالشان از خیلی بد به بد برسد. نیاز جدی مشاوره گرفتن از یک روانشناس با مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی در مسیر سلامت روان بسیار حیاتی است و حالا با فشارهای روحی و روانی حاصل از همه‌گیری کرونا و مشکلات اقتصادی چندین و چند برابر شده است.

درک اهمیت وجود مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی

درک اهمیت وجود این اپ‌ها هم نه تنها از طرف کاربرانشان شکل گرفته، بلکه پدیدآورندگان اپلیکیشن‌های سلامت هم بیشتر از همیشه این نیاز را درک کرده و بر توسعه آن در پلتفرم خود توجه کرده‌اند. توسعه بخش مشاوره دکترساینا و توجه بیشتر به آن هم به همین منظور انجام شده است.

مراقبت از سلامت روان در ایران همچنان تحت تاثیر دلایلی همچون قیمت بالای خدمات روانشناسی، باورهای غلط فرهنگی یا در دسترس نبودن خدمات مشاوره پزشکی آنلاین است. بنابراین با وجود اینکه مشورت با یک فرد متخصص و کمک گرفتن از روانشناسان و مشاوران می‌تواند در تصمیم‎گیری و عبور از موقعیت‌های پیچیده‌ زندگی کمک‌کننده باشد اما بسیاری از افراد همچنان از این امکان بی‌بهره‌اند.

حالا نوبت آن رسیده که با استفاده از خدمات مشاوره  این گره چندین ساله باز شود و اپلیکیشن‌های مشاوره آنلاین پزشکی به کمک سلامت روان جامعه بیایند. متاسفانه آمار منتشر شده از دفتر سلامت روان وزارت بهداشت بیانگر آن است که حدود ۲۳ درصد از جمعیت کشور به نوعی دچار اختلالات روان هستند و حدود ۶۶ تا ۷۵ درصد از این افراد برای درمان به روانپزشکان، روانشناسان و متخصصان سلامت روان مراجعه نمی‌کنند.

این آمار در حالی است که پیش از این شاهد سنگ‌اندازی‌هایی هم از طرف وزارت بهداشت در مسیر عملکر مشاوره‌های آنلاین پزشکی بوده‌ایم. هرچند این چالش را هم نمی‌توان صرفا به عنوان سنگ‌اندازی نگاه کرد و باید پذیرفت دلواپسی نسبت به رعایت همه موازین و پروتکل‌های ارائه مشاوره آنلاین پزشکی به قدری اهمیت دارد که منجر به افزایش این حساسیت‌ها شده است. در واقع به همان میزان که استفاده از این امکان ضروری است، ارائه خدمات استاندارد نیز ضروری است.

مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی قابل اعتماد پیدا کنید

شاید از همین رو است که تعداد مشاوره‌های آنلاین قابل اعتماد از انگشتان دست هم تجاوز نمی‌کند و باید هر یک را به طور جداگانه با توجه به ویژگی‌های آن مورد توجه و بررسی قرار داد. اول باید توجه کنید که ثبت‌نام  روانشناسان در اپلیکیشن های مشاوره آنلاین پزشکی که از آن استفاده می‌کنید طی یک فرایند دقیق انجام شود. اطمینان پیدا کنید که اطلاعات هویتی و کارت نظام روانشناسی و بهزیستی روانشناسان از طرف پلتفرم دریافت شده است.

همچنین در پلتفرم‌های قابل اعتماد، مدارک هویتی مانند کارت ملی و پروانه نظام روانشناسی یا پروانه بهزیستی با اطلاعات موجود در سایت نظام روانشناسی تطبیق داده می‌شود. شماره تلفن پزشک یا روانشناس هم بررسی می شود تا مالکیت تلفن همراه به پزشک یا روانشناس تایید شود. این بخش یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که مشاوره‌های آنلاین پزشکی فعال مدعی اجرای آن هستند، اما بهتر است کاربر تا جایی که ممکن است این اطلاعات را بررسی کند.

اهمیت رعایت پروتکل‌های امنیتی

یکی از نکات قابل توجه این است که بسیاری از مراکز مشاوره روان‌شناسی در دوره کرونا تعطیل بودند و از طرفی دیگر روان‌درمانگرها هم دغدغه سلامتی خود را هم در دوران کرونا داشتند. همچنین مردم هم دچار دغدغه و نگرانی‌هایی در این حوزه بودند. به هر حال ابزار آنلاین در چنین شرایطی هم این امکان را داشت که دغدغه و نگرانی مرتبط با پاندمی کرونا را برطرف کند و هم اینکه روشی مناسب برای دریافت خدمات از طرف مردم شود.

این موضوع را مهدی خدادادی، مدیرعامل دکترساینا در روز جهانی سلامت روان در حالی در یک مصاحبه خود مطرح کرد که درباره جزئیات چگونگی امکان حضور مشاوران در این پلتفرم توضیحاتی را ارائه داد و گفت: «افرادی که وارد پلتفرم دکترساینا می‌شوند باید حتما پروانه نظام روان‌شناسی را داشته باشند. از همین رو هیچ فردی بدون داشتن این پروانه امکان فعالیت در دکترساینا را ندارد.»

هیات علمی دکترساینا با تمرکز بر پروتکل‌های امنیتی تعریف شده خود بعد از بررسی کامل مدارک تحصیلی و نظام روان‌شناسی، مصاحبه‌ای با مشاور و روانشناس برگزار خواهد کرد و در پی قبولی فرد در این مصاحبه یک دوره آموزشی و در مرحله بعد دوره آزمایشی برای روان‌درمانگر برگزار خواهد شد تا چگونگی برخورد با کاربر و فعالیت در محیط آنلاین را به طور جدی آموزش ببیند.

در مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی چه خدماتی ارائه می‌شود؟

ارائه مشاوره متنی و صوتی از امکاناتی است که اپلیکیشنهای مشاوره‌های آنلاین پزشکی ایرانی اغلب مورد توجه قرار می‌دهند و خدمات مربوط به آن را برای کاربران خود فراهم می‌کنند، اما آنچه در مشاوره آنلاین روانشناسی بیشتر از دو گزینه معمول نوشتاری و صوتی محبوبیت دارد، مشاوره آنلاین ویدیوئی است که در تعداد کمتری از اپلیکیشن‌ها ارائه شده. البته دکترساینا این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده است.

در مشاوره آنلاین ویدیوئی، کاربر بیشتر مواردی که در مطب مشاوره تجربه می‌کند، را تجربه خواهد کرد و اینبار ناچار به طی مسافت قابل توجه برای رسیدن به مطب و پرداخت هزینه‌های ویزیت بالا نیست. اما آنچه بیشتر از هر نکته دیگری اهمیت دارد این است که دسترس‌پذیری در مشاوره‌های آنلاین پزشکی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده و بیمار در شرایط اورژانسی و نیاز فوری به مشاوره ساده‌تر از شرایط مراجعه حضوری با مشاور خود در تعامل است.

اپلیکیشن های مشاوره آنلاین پزشکی به هر حال این امکان را فراهم کرده تا کابران به راحتی به متخصص دسترسی داشته باشند و در هر نقطه‌ای از کشور و در هر زمانی به جای مراجعه به دوست و آشنای غیر متخصص یا صفحات غیر علمی در شبکه‌های اجتماعی از مسیر امن و قابل اعتماد به بهترین امکانات ممکن دسترسی پیدا کنند.

برچسب‌ها: مهدی خدادادیدکتر ساینا مشاوره آنلاین پزشکی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.