حرکت مبین‌نت از ارتباطات به سوی سرویس‌های ابری
در خلال نمایشگاه تلکام ۲۰۲۱ برگزار شد؛ ۸

حرکت مبین‌نت از ارتباطات به سوی سرویس‌های ابری

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۴۰۰/۱۰/۰۳ - ۱۸:۰۰ | ۱۳ دقیقه

نشست خبری شرکت ارتباطات مبین‌نت در روز اول نمایشگاه تله‌کام ۲۰۲۱ با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و در آن محصولات سازمانی معرفی و از چشم‌انداز ۵ سال آینده این شرکت رونمایی شد.

نوپاناشرکت ارتباطات مبین‌نت از سال ۸۷ پروانه خود را در خدمات ارتباطات ثابت به‌عنوان یک اپراتور FWA دریافت کرد که در سال ۹۵ یک ارتقا تکنولوژی به LTE داشت و در حال حاضر به‌عنوان یک اپراتور در دو حوزه انبوه و حوزه سازمانی سیستم‌های ارتباطی ثابت کشور فعالیت دارد.

در این نشست که پس از افتتاحیه نمایشگاه تله‌کام و در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، حسین طهرانی مدیرعامل، مهدی غیناقی، رییس هیئت مدیره و ناصر مرادی، مدیرکل فروش سازمانی مبین‌نت حضور داشتند و گزارشی از عملکرد مبین‌نت در ۲ سال گذشته و چشم‌انداز این شرکت ارائه کردند.

افزایش ظرفیت ۲.۵ برابری شبکه و ۳ برابری مصرف خانگی

در ابتدا حسین طهرانی آماری از وضعیت مبین‌نت در دوران همه‌گیری کرونا داد و گفت: «از اول سال ۱۴۰۰ تا به امروز در بخش خدمات انبوه مبین‌نت، بیشترین میزان مصرف اینترنت را در بین اپراتورهای فعال ثبت کردیم و امروز بیش از ۴۲۰۰۰۰ خانه به شبکه مبین‌نت متصل هستند. ما از سال ۹۸ و در دوران کرونا در ۳ لایه اصلی شبکه خود، افزایش ظرفیت ۲.۵ برابری داشتیم و ترافیک روزانه و میزان مصرف خانگی مبین‌نت به بیش از ۳ برابر افزایش یافت.»

طهرانی در ادامه خدمات سازمانی این شرکت را معرفی کرد و به گفته او در بخش خدمات سازمانی، شرکت مبین‌نت پس از مخابرات ایران بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده و به صورت تخصصی طراحی، فروش و خدمات پس از فروش را به صورت مجزا از خدمات خانگی سرویس می‌دهد.

۱۵۰۰ شرکت از خدمات سازمانی مبین‌نت استفاده می‌کنند

مدیرعامل مبین‌نت با معرفی خدمات سازمانی این شرکت ادامه داد: «در حوزه سازمانی یکی از مهم‌ترین استراتژی‌هایی که مبین‌نت بر اساس سهم بازار گسترده خود دنبال می‌کند، حرکت از لایه اتصالات به لایه نرم افزار است. یکی از ترندهای مطرح جهان در بخش سازمانی انتقالات ابری است. ما به سازمان‌ها کمک کردیم که گذار آن‌ها به سمت سرویس‌های ابری، به خصوص سرویس‌های متمرکزی که قابل ارائه به سازمان‌های بزرگ است را تسهیل کنیم. در همین راستا از سال گذشته ما راه‌اندازی سرویس‌ها روی لایه اتصالات را برای سازمان‌ها شروع کردیم و بیش از ۱۵۰۰ سازمان با گستردگی جغرافیایی پراکنده در سطح کشور با مبین‌نت همکاری می‌کنند.»

طهرانی برخی  از سرویس‌های سازمانی این شرکت را معرفی کرد و توضیح داد: «سازمان‌‌های بزرگ کشور به واسطه ارتقای ابزار تکنولوژی، همواره نیازمند توسعه زیرساخت‌های پروسسینگ و ذخیره‌سازی خود هستند. اولین سرویسی که در بخش سازمانی مبین‌نت، برای رفع این نیاز راه‌اندازی شد مبیکلود بود. از همین جا شروع به راه‌اندازی سرویس‌های ابری خود کردیم که به عنوان مثال سرویس ابری کانتکت سنتر (Contact Center) راه‌اندازی شد که سازمان‌ها بدون نیاز به راه‌اندازی زیرساخت این ابزار در سازمان خود می‌توانند از لایه VOIP تا اپراتور پشتیبابی به راحتی استفاده کنند. سرویس نظارت تصویری ابری (VSaaS) یکی دیگر از سرویس‌های سازمانی مبین‌نت است. این سرویس به سازمان‌هایی با گستردگی جغرافیایی بالا کمک می‌کند تا به طور همزمان و با لودینگ مناسب، تمام دوربین‌‌های خود در سطح کشور را بر بستر ابر مبین‌نت و فضای ذخیره‌سازی ما یا سازمان خود بررسی و مدیریت کنند.»

او ادامه داد: «در سال ۱۴۰۰ محصول اتصالات سازمانی ما توانست رشد ۶۵ درصدی سهم بازار را به خود اختصاص دهد و پرچم‌دار خدمات سازمانی ما شود. محصولات دیگر ما مثل دیجیتال ساینیج، VOIP و دیگر سرویس‌ها همگی در راستای استراتژی انتقال از لایه اتصال به لایه نرم‌افزار راه‌اندازی شده‌اند و با ادامه این مسیر در سال‌های آینده مبین‌نت به اپراتور هوشمندسازی سازمان‌ها تبدیل خواهد شد.»

حسین طهرانی در پایان گفت: «ما در تلاش هستیم مبین‌نت را به بزرگترین اپراتور خدمات سازمانی کشور تبدیل کنیم اما به این معنا نیست که اهمیت خدمات خانگی ما از دست می‌رود بلکه اکثر سرویس‌های سازمانی ما می‌توانند مولفه هوشمندسازی خانگی هم باشند و این دو خدمت در کنار هم مبین‌نت را به موفقیت‌ می‌رسانند.»

استراتژی آینده مبین‌نت

مهدی غیناقی، رییس هیئت مدیره در ادامه این نشست از برنامه آینده این شرکت رونمایی کرد  و به گفته او مبین‌نت با راه‌اندازی این استراتژی به پوست‌اندازی و رشد بزرگ دست پیدا خواهد کرد.

غیناقی به تمرکز این برنامه بر روی IOT اشاره کرد و گفت: «تکنولوژی اینترنت اشیا یکی از موضوعاتی است که مبین‌نت به صورت تخصصی به آن ورود می‌کند و از یک سال گذشته کار بر روی این حوزه شروع شده است. قرارداد اولین اپراتور هوشمند اینترنت اشیا کشور به صورت رسمی در روز‌های گذشته با شهرداری تهران و سازمان آتش‌نشانی تهران امضا و مبین‌نت به عنوان اولین اپراتور هوشمند حریق شهر تهران معرفی شد.»

تحول دیجیتال، موضوع دیگر در چشم‌انداز ۵ ساله مبین‌نت است که طبق توضیحات رییس هیئت مدیره این شرکت فرآیند‌های آن شروع شده و مدل‌های آن در حال طراحی می‌باشد که در ماه‌های نزدیک برای استفاده سازمانی از آن رونمایی خواهد شد.

مهدی غیناقی با توضیح درباره وضعیت تکنولوژی 5G  این شرکت ادامه داد: «تکنولوژی 5G هم در دستور کار آینده مبین‌نت قرار دارد. تعدادی سایت راه‌اندازی شده اما به دلیل مسائل اقتصادی روند آن به کندی جلو می‌رود و در تلاش هستیم در سال‌ آینده روند راه‌اندازی این تکنولوژی در کشور را توسعه داده و سریع‌تر این سرویس را در اختیار کاربران مبین‌نت قراردهیم.»

رییس هیئت مدیره شرکت ارتباطات مبین‌نت درباره آینده خدمات سازمانی این شرکت گفت: «در بحث خدمات سازمانی، مبین‌نت ارائه دهنده خدمات سازمانی شرکت همراه اول هم می‌باشد و مبین‌نت مجری دو محصول خدمات سازمانی و اینترنت اشیا همراه اول خواهد بود و روند انتقال این دو سرویس به مبین‌نت در حال انجام است. دوستان ما در واحد سازمانی در کنار محصولات خود محصولات همراه اول را هم ارائه می‌دهند. می‌توان گفت این همکاری در گروه همراه اول  و حتی کشور بی‌سابقه بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده رشد چشم‌گیری داشته باشد.»

غیناقی در ادامه درباره اهداف استراتژی ۵ ساله این شرکت افزود: «امیدواریم در برنامه‌ای که وزارت ارتباطات برای گسترش شبکه ثابت خانگی دارد، بتوانیم نقش چشم‌گیری داشته باشیم و به گسترش شبکه وایرلس خانگی کمک کرده و نقش خود را ایفا کنیم. لازم به ذکر است در ۲ سال گذشته ما توانستیم به تمامی برنامه‌های تدوین شده خود در کوتاه‌مدت برسیم و امیدواریم این استراتژی هم در مدت زمان تعیین شده به سرانجام برسد.»

حضور مبین نت در تلکام با محصولات متنوع سازمانی

در آخر ناصر مرادی، مدیرکل فروش سازمانی مبین‌نت درباره حضور مبین‌نت در نمایشگاه امسال گفت:‌ «ما در این نمایشگاه تمام خدماتی را که می‌تواند برای سازمان‌ها راه‌اندازی شود، به نمایش گذاشتیم و من از تمامی سازمان‌ها چه کوچک و چه بزرگ دعوت می‌کنیم که از محصولات ما در غرفه مبین‌نت واقع در سالن ۸ و ۹ نمایشگاه بین‌المللی بازدید داشته باشند و از نزدیک نسخه‌ دمو این سرویس‌ها را مورد بررسی قراردهند.»

مرادی ادامه داد: «ما در تلاش بودیم دغدغه سازمان‌ها را از لحاظ تکنولوژی رفع نماییم، به عنوان مثال در سرویس نظارت ابری یکی از دغدغه‌های سازمان‌ها انتقال امن اطلاعات ضبط شده توسط دوربین‌‌ها از نقاط دوردست بود که ما با یکپارچه‌سازی چند سرویس توانستیم این مشکل را برطرف کرده و هزینه سازمان‌ها را به حد بسیار زیادی کاهش دهیم.»

مدیرکل فروش سازمانی مبین‌نت درباره اهداف بخش خدمات سازمانی این شرکت گفت:‌ «ما در تلاش هستیم سهمی در هوشمندسازی سازمان‌ها داشته باشیم و ما شبکه WAN AS SERVICE و حرکت به سمت IT AS SERVICE را به عنوان یک ترند در تمام دنیا در دستور کار خود قرار دادیم و امیدواریم بتوانیم پکیج کاملی را به سازمان‌ها ارائه کنیم و در کنار ICT سازمان‌‌ها باشیم.»

نمایشگاه تلکام ۲۰۲۱ در روز پنج‌شنبه ۲ دی ۱۴۰۰ افتتاح و تا یک‌شنبه ۵ دی ماه واقع در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران، سالن‌های ۷ و۸ و۹ دایر می‌باشد.

برچسب‌ها: اینترنت 5gمبین نتنمایشگاه تلکامتکنولوژی 5Gسرویس ابری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.