رشد ۲۰۰درصدی استارتاپ دکتر دکتر
پیشرفت حوزه سلامت دیجیتال؛ ۸

رشد ۲۰۰درصدی استارتاپ دکتر دکتر

توسط تحریریه نوپانا | ۱۴۰۰/۰۵/۱۳ - ۱۶:۳۶ | ۱۲ دقیقه

پای صحبتش که می ‌نشینی، بیش از هر چیز پیشرفت مداوم، موثر بودن و البته شفافیت کسب ‌و کار را مطرح می‌کند و اعتقاد دارد کسب ‌و کاری موفق می‌ شود که توام با رضایت مردم باشد.

نوپانا: اگرچه فقط تا ۱۰ سالگی در ایران بود و بعد از آن راهی انگلستان شد، اما باوجود موفقیت‌های چشمگیر و اخذ مدرک مهندسی در انگلستان و همکاری چندساله با بانک سرمایه‌گذاری HSBC در سال ۹۵ و پس از برجام به ایران آمد. در ابتدا به‌عنوان مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در هلدینگ «سرآوا» مشغول به فعالیت شد و سپس به «اسنپ» رفت و در حیطه استراتژی و سرمایه‌گذاری با این مجموعه همکاری خود را آغاز کرد تا اینکه مسوولیت اسنپ باکس به او محول شد و توانست طی یک سال این شرکت را سودآور و سهم آن از بازار را از  ۲۰‌درصد به ۸۰ ‌درصد برساند. بعد از آن، چالش تازه ‌ای را آغاز کرد و در اواسط سال ۹۹ همکاری با «دکتر دکتر» را آغاز کرد که بعد از مدت کوتاهی به‌عنوان مدیرعامل این مجموعه انتخاب شد تا بار دیگر توانایی خود را در عرصه بازار سلامت حدود ۳۰هزار میلیارد تومانی ایران نشان دهد.

 

«دکتر دکتر»، از سال ۹۴ فعالیت خود را به‌عنوان یکی از استارت‌آپ‌های پیشرو حوزه سلامت دیجیتال ایران و با هدف ارائه‌ راهکارهای نوآورانه و آنلاین در زمینه نوبت ‌دهی به بیماران آغاز کرد. گستردگی و پوشش وسیع خدمات دکتر دکتر که شامل تمامی استانها و بسیاری از شهرهای ایران می‌شود، باعث شده است تا طیف وسیعی از کاربران بتوانند از هر نقطه‌ای در سریع ‌ترین زمان به پزشکان عمومی، متخصص و فوق ‌‌تخصص دسترسی داشته باشند. استارت‌آپ «دکتردکتر»، هم‌اکنون به‌عنوان یکی از استارت‌آپ‌های پیشرو در حوزه نوبت‌دهی آنلاین و همکاری با پزشکان متخصص و فوق ‌تخصص برنامه‌ ها و خدمات خود را در حوزه‌های نوین سلامت دیجیتال ازجمله مشاوره تلفنی با پزشکان، نوبت‌دهی پزشکان عمومی، اعزام پزشک و پرستار به منازل، خدمات آزمایشگاه در منزل، خدمات دامپزشکی و... ارائه می‌کند. همچنین بخش مجله اینترنتی دکتر دکتر با انتشار حدود هزار مقاله معتبر توسط پزشکان، همواره در راستای ارتقای سطح دانش عمومی در حوزه سلامت تلاش کرده است.

مدیرعامل «دکتر دکتر» می‌گوید: هر روز در حال بهینه کردن ساختار هستیم و به‌مراتب نسبت به گذشته رشد داشته‌ایم. به‌گونه‌ای که ظرف ۱۰ ماه از ۳هزار دکتر به ۹ هزار دکتر رسیده‌ایم. این در حالی است که با توجه به شیوع کرونا و شکل‌گیری فرهنگ آنلاین رشد چشمگیر «دکتر  دکتر» بدون استفاده از بازاریابی مستقیم اتفاق افتاد، اما در انتهای ۹۹ در این رابطه اقداماتی انجام دادیم و قطعا فعالیتمان را گسترش خواهیم داد. سیاست ما این است که در سال آینده به رشد پرشتابتری برسیم. نکته جالب اینجا است که ما دست به تغییر نیروهای قبل نزدیم بلکه سعی کردیم نیروها را در مسیر درستی قرار دهیم. چون من معتقدم باید ارزش‌آفرینی کنیم نه اینکه به‌محض شروع کار نیروها را اخراج کنیم و نیروی جدید جایگزین آنها کنیم. این کار از نظر من با خلق ارزش منافات دارد.

شهریار شرافتی، در ادامه، سه دسته از پزشکانی را که به پلتفرم «دکتر دکتر» مراجعه می‌کنند برشمرد:

 ۱.دکتری که تازه طبابت خود را شروع کرده به دنبال جا انداختن خود در میان مردم است. ۲.پزشکی که مطب داشته، اما به دنبال شناخته ‌شدن بیشتر است.

 ۳.دکتری که با توجه به داشتن مراجعه‌کنندگان بسیار به دنبال نظم بخشیدن به آنها و تجربه بهتر در ارتباط با مریض است.

تمرکز ما بیشتر روی دکترهایی است که مراجعه‌کننده زیادی دارند و به آنها و منشی و دستیارشان کمک می‌کنیم تا بتوانند راحت‌تر مراجعین را مدیریت کنند، به‌طور مثال برای لغو ویزیت یک نوبت به‌راحتی و با ارسال پیامک می‌توان تمام مراجعه‌کننده‌ها را باخبر ساخت. همچنین به افراد در سراسر کشور این فرصت را می‌دهیم تا بتوانند به‌راحتی از دکترهای متخصص که سرشان شلوغ است، برای روز و ساعت دلخواهشان وقت بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه پزشکان مورد استفاده از تخصص لازم برخوردارند، می‌گوید: من روی این نکته به خاطر تجربه‌ای که در اسنپ باکس داشتم، بسیار حساس هستم. ما چون با سلامت مردم سروکار داریم، بسیار با دقت عمل می‌کنیم. در این راستا با نظام پزشکی، وزارت ارتباطات و... در ارتباط هستیم تا در جریان هویت شخصی و حرفه‌ای و همچنین مدارک و مجوزهای پزشکان قرار بگیریم. حتی ما تمدید مدارک را هم مدنظر داریم تا چنانچه این پروانه تمدید نشده باشد، پزشکان را از چرخه کنار بگذاریم، اما در مورد اینکه کدام دکتر برای افراد بهتر است، اقداماتی را در نظر داریم که با انجام آن افراد بتوانند دکتر موردنظرشان را متناسب با مشکل خاصی که دارند، انتخاب کنند. به ‌عبارت ‌دیگر اطلاعات کامل‌تری را در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

مدیرعامل «دکتر  دکتر» در پاسخ به این سوال که چقدر هزینه‌ها متفاوت از شکل سنتی است، می‌گوید: قیمت‌ها تفاوتی با شکل سنتی نمی‌کند و در حال حاضر ما هم هیچ‌گونه هزینه‌ای برای این سرویس دریافت نمی‌کنیم.

وی عنوان می‌کند: همان‌طور که اسنب با شفاف  کردن بازار، قیمت‌ها را بهینه و حق انتخاب را برای راننده و مشتری به وجود آورد، ما هم در این مسیر گام برداشتیم. منشی‌های دکتر نگران بودند که این کار ما باعث از بین رفتن شغلشان شود. درحالی‌که ما با این کار فعالیت منشی‌ها را تسهیل می‌کنیم و آنها قادر خواهند بود با سرعت بیشتر و راحتتر پاسخگوی مراجعان باشند و به کارهای مهم‌تری بپردازند. به‌طور نمونه ما تلفن گویا برای نوبت‌دهی تعریف کرده‌ایم که افراد می‌توانند نوبت دریافت کنند.

شرافتی در مورد طرح خدمات پزشکی در محل می‌گوید: از یک ماه پیش در هر محلی که افراد حضور دارند، می‌توانند از خدمات پزشکی مانند تست کرونا، آزمایش‌های کوچک، اعزام کادر درمان، پرستار، متخصص و فوق تخصص و حتی گرفتن اکو قلب استفاده کنند. حتی بنده چندی پیش که خیلی سرم شلوغ بود، دکتر مورد نظر با حضور در منزل از من نوار قلب گرفت و سلامتی‌ام را به‌طور کامل بررسی کرد. این اتفاق در شرایط امروزی که شیوع کرونا حضور در بیمارستان را با ریسک مواجه می‌کند، حائز اهمیت است. همچنین علاوه بر خدمات پزشکی، مشاوره دامپزشکی و اعزام دامپزشک به منزل را داریم که می‌تواند مشکلات را رفع کند.

وی می‌گوید: ایران یکی قوی‌ترین کشورهایی است که از نظر میزان متخصص در خاورمیانه واقعا لیدر است و از طرفی تجربه پزشکی در ایران پراکنده است و سازمان‌دهی نشده است. معتقد هستم   این سازمان ‌دهی شدنی است و آرمان من این است که هر فردی در هرجایی و هر زمانی حق دارد به پزشک موردنیاز خود دسترسی داشته باشد و بتواند از خدمات و مشاوره پزشکی بهره‌مند شود. این حق همه اشخاص است و بین افراد زیرخط فقر و افراد میلیاردر نباید تفاوتی وجود داشته باشد. وقتی با اهداف درستی حرکت کنیم و گره مشکلات مردم را باز کنیم، قطعا آن بیزینس پایدار خواهد بود. بر این اساس، سرویس ارتباط مستقیم کاربران با پزشکان را راه‌اندازی کردیم تا هم به شکل تلفنی و هم به‌صورت متنی بتوانند با پزشک خود در ارتباط باشند.

مدیرعامل «دکتر دکتر» می‌افزاید: ما مشکل نقدینگی نداریم، اما دنبال سرمایه‌گذار هستیم که بتوانیم بیزینس را بیش از گذشته تقویت کنیم چون اعتقاد داریم صنعت سلامت بسیار وسیع است و می‌توانیم یک اکوسیستم سلامت درست کنیم.

برچسب‌ها: دکتر دکترسلامت دیجیتال
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.