مبادا بر سرتان خراب شود
یادداشت سردبیر ۱۰

مبادا بر سرتان خراب شود

توسط عباس خاراباف | ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۱۳:۱۵ | ۷ دقیقه

در تونل دیواری را سر دیوار دیگر خراب می‌کنند که بگویند کسب‌وکار نکنید، مبادا بر سر شما هم خراب شویم!

عده‌ای می‌خواهند جوانان نخبه‌ و خلاق که در مسیر راه‌اندازی یا پیشبرد کسب‌وکار نوپای خویش قرار دارند یا به هر نوعی خیال کارآفرینی را در سر می‌پرورانند، ناامیدی، ناامنی و بدتر از همه «ترس» را بیش از پیش احساس کنند. البته شواهد به‌وضوح نشان می‌دهد این افراد یا گروه‌ها (که می‌توان آنها را مخالفان اصلی توسعه اقتصادی کشور دانست) با ایجاد یأس در دل این جوانان پرشور نتیجه موردانتظار را دریافت نکرده و شیوه ارعاب را پیش گرفته‌اند. آنها می‌خواهند جوان کارآفرین یا فعال در کسب‌و‌کارهای نوپا هرروز شاهد بسته‌شدن درگاه‌ها یا بروز موانع جدیدی باشد که مسیر را برایش ترسناک‌تر از قبل جلوه ‌دهند؛ «تونل وحشت مباداها» را پیش‌رویش گذاشته‌اند تا مبادا خیال کسب‌وکار به سرش بزند.  وارد تونل وحشت ساختگی که می‌شوید، کانالی ساخته شده است که در آن و در تاریکی شب، الگوهای موفق بومی کسب‌وکارهای نوپا با چهره‌های وحشتناک و به شکل‌های مختلف نشان داده می‌شوند! کنار این الگوها شمایل یک یا دو نفر نفوذی واقعی را هم گذاشته‌اند که طبیعی‌تر به نظر برسد. در ادامه تونل، عده‌ای ناشناس بدون آنکه چهره‌شان را ببینی، به شیوه‌های مختلف خط‌ونشان می‌کشند که مبادا جلوتر بروید. یک‌جا هم در مسیر تونل برایت فیلم نمایش می‌دهند که ببینید چه بر سر بعضی‌ها آمده است. در تونل دیواری را سر دیوار دیگر خراب می‌کنند که بگویند کسب‌وکار نکنید، مبادا بر سر شما هم خراب شویم! در تابلوهای نصب‌شده روی دیوارهای این تونل هم در آن تاریکی کارآفرینان جوان و موفق را مقصر ترافیک و آلودگی تهران، خشکی دریاچه ارومیه و گردوغبار خوزستان معرفی می‌کنند. این تونل اما به همین‌جا ختم نمی‌شود و در مسیرش حتما نمایش‌های شگفت‌انگیز دیگری وجود دارد که فعلا رونمایی نشده است. متأسفانه سازندگان این تونل عده قلیلی هستند که به دلایل مختلف، به هر شیوه‌ای که شده می‌کوشند به‌جز بخشی از جوانان نخبه و خلاق کارآفرین، دلسوزان نظام و کشور، مسئولان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر، خبرنگاران و اهالی غیرتمند رسانه، فعالان اقتصادی، بسیجیان دلاور، دانشجویان پرشور، پاسداران و حافظان انقلاب، تأمین‌کنندگان گمنام امنیت ملی و حتی قشرهای مختلف مردم را هم از مسیر تونل وحشت ساختگی عبور دهند تا نمایششان کامل شده و ضربه نهایی را به اقتصاد کشور و مردم بزنند. غافل از اینکه مردم آگاه‌اند و قشرهای مختلف بیدار و مسئولان با هوشیاری تصمیم‌گیری و فعالیت خواهند کرد. نکته اینکه اکنون ایران در آغاز راه رشد اقتصادی مستمر براساس سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه قرار دارد. کسب‌و‌کارهای نوپای بومی نیز از مهم‌ترین عوامل و تقویت‌کننده‌های این رشد شتابان هستند.          

«رشد اقتصادی شتابان و پایدار و اشتغال‌زا با بسیج همه‌ امکانات و ظرفیت‌های داخلی کشور»، «بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و تقویت ساختار رقابتی و رقابت‌پذیری بازارها»، «مشارکت و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی با ایفای نقش ملی و فراملی آنها در تحقق اقتصاد مقاومتی»، «توسعه‌ پیوندهای اقتصادی و تجاری متقابل و شبکه‌ای کشور»، «جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی با ایجاد انگیزه و مشوق‌های لازم»، «دانش‌بنیان‌كردن شیوه تولید و محصولات صنعتی و خدمات وابسته به آن، نشان‌سازی تجاری و تقویت حضور در بازارهای منطقه و جهان» و چند مورد دیگر، همه از موارد اقتصادی سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه ششم توسعه ازسوي مقام معظم رهبری هستند. همین‌طور به نظر می‌رسد فعالیت و سرمایه‌گذاری روی کسب‌و‌کارهای نوپا در این خصوص بسیار مؤثر بوده و نتایج و ثمرات تأثیرگذاری را داشته و خواهد داشت، به‌ویژه اگر تمرکز بر حمایت از استعدادهای بومی و جوانان کارآفرین کشور باشد. کلام آخر اینکه این ظرفیت به‌وجود‌آمده نیاز به حمایت و حفاظت دارد و هرنوع فعالیتي که مانع از رشد آن شود، خیانت به ثروت ملی است.

برچسب‌ها: ایرانکسب‌و‌کارکارآفریناستارت‌آپفرهنگ و جامعهارتباطات
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره عباس خاراباف

عباس خاراباف

عباس خاراباف دانش آموخته مهندسی هوافضا است. او از سال ۱۳۸۴ به صورت حرفه‌ای در رسانه‌های مختلف به روزنامه‌نگاری علمی و ترویج دانش و فناوری مشغول بوده است. عباس خاراباف سابقه سردبیری، دبیری تحریریه و دبیر سرویسی چندین نشریه معتبر را دارد.