پنج درس استارت‌آپی که می‌توان از سیلیکون‌ولی آموخت
شاید برای شما هم اتفاق بیفتد ۸

پنج درس استارت‌آپی که می‌توان از سیلیکون‌ولی آموخت

توسط مهدی بصیرت‌نیا | ۱۳۹۶/۰۱/۲۰ - ۱۲:۰۰ | ۴ دقیقه

شناخت سیلیکون‌ولی برای هر زیست‌بوم استارت‌آپی دیگر، کارکردهای بسیاری در پی خواهد داشت.

نوپانا: شناخت سیلیکون‌ولی به‌عنوان خانه استارت‌آپ‌های بزرگ، از جهات گوناگونی اهمیت دارد. درواقع می‌توان گفت که این شناخت برای هر زیست‌بوم استارت‌آپی دیگر، کارکردهای بسیاری در پی خواهد داشت. در ادامه به پنج درس واقعی و مهم در زمینه کسب‌وکار، که می‌توان از سیلیکون‌ولی آموخت، پرداخته می‌شود.

1- زود بزرگ نشو!

عجول بودن و تحمیل یکباره هزینه‌های هنگفت به استارت‌آپ خطای جبران‌ناپذیری است. از طرف دیگر استخدام افراد زیاد در ابتدای کار، ضررهای مالی بسیاری به بار خواهد آورد. درحالیکه تنها موقعی که به یک پست تخصصی نیاز بود باید سراغ افراد تازه رفت، آن هم با نهایت دقت و شناخت درست از افراد.

2- مسائل حقوقی کارتان را بدانید

اگر مباحث حقوقی کار استارت‌آپی را ندانید، ممکن است ناخواسته و نادانسته به‌عنوان یک کلاهبردار معرفی شوید. مثلاً ممکن است بدون اینکه بدانید روی ایده‌ای کار کنید که قبل از شما دیگران آن را ثبت کرده و در آن زمینه کارهایی نیز کرده باشند. در این‌صورت حداقل تاوان ممکن برای شما پرداخت غرامت خواهد بود.

3- گاهی زیاد کردن سرمایه یعنی کاهش کنترل

بیشتر کردن سرمایه می‌تواند به بالا رفتن سرعت رشد استارت‌آپ کمک کند، اما اگر مدیریت و برنامه‌ریزی درستی صورت نگیرد، کنترل اوضاع سخت شده و ممکن است تمام سرمایه هدر برود. در نتیجه بدون فهم کامل و دوطرفه از قرارداد، میزان توانایی‌ها و وظایف شرکا و طرفین، با هیچ سرمایه‌گذاری همکاری را شروع نکنید.

4- روی رقبای اصلی خود تمرکز کنید

بعضی از کارآفرینان به محض شکست، از ایده خود دست می‌کشند و به سراغ یک ایده بهتر می‌روند. درحالیکه ایده بهتری درکار نیست و باید دلایل شکست را بررسی کرد. در اکثر موارد دلیل این کار، نداشتن تمرکز و شناخت کافی از شرایط بازار و رقبا است.

5- پول خود را خرج تبلیغات بیهوده نکنید

جایی اگر احساس کردید فقط ذره‌ای درحال خرج کردن بیهوده هستید، شک نکنید درحال زیاده روی هستید و باید هدر دادن پول را هرچه زودتر متوقف کنید. مدل‌های تبلیغاتی جدید را بشناسید و از نمونه‌های سنتی که دیگر کارکردی ندارند، فاصله بگیرید.

(در همین زمینه بخوانید: آیا ژن کارآفرینی در شما وجود دارد؟)

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارکارآفریناستارت‌آپجهانموفقیت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مهدی بصیرت‌نیا

مهدی بصیرت‌نیا

مهدی بصیرت‌نیا دانش‌آموخته کارشناسی رشته مهندسی نرم‌افزار است. او در حوزه‌های فناوری اطلاعات، گرافیک و مدیریت و بازاریابی محتوا فعالیت دارد. مهدی بصیرت‌نیا سابقه تولید محتوا در حوزه علم و فناوری و مدیریت توزیع محتوا در چند پایگاه اطلاعاتی معتبر را در کارنامه خود دارد.