ادغام اپلیکیشنهای چیلیوری و ریحون داستان دو همراه است که زمانی رقیب هم بودند اما از این به بعد تصمیم گرفتهاند تا در کنار یکدیگر باشند.
نوپانا: نشست خبری ادغام اپلیکیشنهای سفارش آنلاین غذا چیلیوری و ریحون با حضور علی سمساریلر مدیرعامل سرآوا، علیرضا صادقیان مدیرعامل هلدینگ ایرانیان، محمودرضا خواجهنصیری مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن، بابک کبیری مدیرعامل ریحون و اصحاب رسانه برگزار شد.
علیرضا صادقیان در ابتدای نشست گفت: «طی این ادغام از این پس به عنوان مدیرعامل چیلیوری فعالیت میکنم و مدیرعامل جدیدی برای هلدینگ انتخاب میشود. اکنون در تولد ۴ سالگی چیلیوری قرار داریم. در این مدت ما در بهمن ۹۶ جذب سرمایهای از شرکت سرمایهگذاری آرمانی داشتیم و مهر ۹۷ نیز موتوچیلی، سرویس ارسال غذا چیلیوری را راهاندازی کردیم. همچنین ۵۲۸ درصد رشد سفارش غذا در سال ۹۷ و ۲۰۸ درصد رشد در سال ۹۸ داشتیم و اکنون در ۳۰ شهر با ۴۰۰۰ رستوران همکاری میکنیم.»
علیرضا صادقیان در رابطه با ادغام چیلیوری و ریحون گفت: «ما و ریحون رقابتی چند ساله برای رتبه ۲ بازار داشتیم اما برای دوم بودن و حتی اول شدن نیاز به همکاری مشترک داریم. به همین دلیل تصمیم به ادغام دو مجموعه گرفته شد.»
او ادامه داد: «در نتبرگ و تخفیفان تصمیم به ادامه هر یک به صورت جدا و مستقل ادامه دهند اما در این همکاری تصمیم گرفته شد چیلیوری ادامه کار دهد. نیروها و شرکت ادغام شدند و هیچ یک توسط دیگری خریداری نشده است.»
دستهبندیهای جدید چیلیوری
به گفتع صادقیان گل، شیرینی، سوپرمارکت، داروخانه، میوه فروشی، نانوایی و سایر موارد تندمصرفی از جمله سرویسهایی است که در مدل جدید چیلیوری ارائه خواهد شد. مدیرعامل جدید چیلیوری گفت: «در سال ۲۰۱۸، ۳۰درصد از سفارشها در جهان به صورت آنلاین بوده است که بازار کالاهای سوپرمارکتی ۲۰برابر سفارش غذا است. این عدد ۵۱۱هزار میلیارد تومان است که به ۲۰۰۰میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ خواهد رسید.»
بابک کبیری مدیرعامل ریحون نیز در این مراسم گفت: «ریحون از دل شتابدهنده آواتک متولد شد که به سرعت رشد کردیم و توانستیم رتبه ۲ بازار سفارش غذا شویم. در این مسیر جذب سرمایههای خوبی از سرآوا و یک شرکت یونانی داشتیم که در رشد ما و برای رفع نواقص خیلی کمک کرد.»
کبیری ادامه داد: «رقابت سختی بین چیلیوری و ریحون وجود داشت اما پس از تشکیل جلسات و آشنایی بیشتر دو تیم با هم به این نتیجه یعنی ادغام برای رشد بیشتر هر دو کسبوکار رسیدیم.»
محمودرضا خواجهنصیری، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن نیز گفت: « مفهوم ادغام در کشور ما باید بزرگ شود تا این موضوع به یک موضوع متداول و رایج تبدیل شود. جا دارد از دوستان در چیلیوری و ریحون تشکر کنیم که دست به این کار بزرگ زدند و امیدواریم تا این حرکت، یک ادغام موفق در کشور باشد. برای موفقیت چنین طرحهایی خوشحال هستیم و از آن استقبال میکنیم.»
نوع سرمایهگذاریهای سرآوا کارآفرین محور است
علی سمساریلر مدیرعامل سرآوا در این مراسم با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و تاثیر آن بر روند سرمایهگذاری در استارتاپها گفت: «علل این کار به شرایط اقتصادی و دسترسی به سرمایه در کشور ارتباط دارد. وقتی شرایط افتصادی مناسب نباشد، سرمایه به سمت کسبوکارهای کم ریسکتر حرکت میکند.»
سمساریلر ادامه داد: «سود افزایش ارزش سرمایهگذاری در شرکتهای ارزشآفرین ایجاد میشود. این مدل سرمایهگذاری جذابی خواهد بود که میتواند سود خوبی ایجاد کند. نوع سرمایهگذاریهای سرآوا کارآفرین محور است. الان با این حرکت ۶۰درصد به تعداد مشتریان چیلیوری افزوده میشود..»
مدیرعامل سرآوا افزود: «شانس موفقیت در ادغام بیشتر است؛ زیرا یکی دیگر از دلایل این کار بهرهوری از سرمایههای مختلف است. اولین پایه یک ادغام اعتماد به حرفها و دادههای طرفین است. از تیمهای ریحون و چیلیوری که در این روند زحمت کشیدند و با صداقت رفتار کردند، تشکر میکنم.»
ادامه انحصارطلبی اسنپفود
علیرضا صادقیان در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با ادامه انحصارطلبی اسنپفود گفت: «موضوع انحصار شکسته شده است و چیلیوری و ریحون میتوانند از این به بعد روند رشد داشته باشند اما اسنپفود همچنان به روند انحصار خود ادامه میدهد که ما از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری ادامه این تخلف هستیم.»
کبیری در رابطه با جزییات ادغام گفت: «رستورانهای دو اپلیکیشن به مرور زمان با هم ادغام شده و اطلاعرسانیها در حال انجام است. بر اساس برنامهریزیها تا آخر امسال اپلیکیشن ریحون بسته و این شرکت منحل میشود. در این اقدام تیمها به صورت کامل با یکدیگر ادغام شدهاند و سهام افراد اصلی ریحون به مجموعه جدید در چیلیوری منتقل میشود.»
همچنین به گفته بابک کبیری، جدایی همبنیانگذار سابق از ریحون به دلایل شخصی صورت گرفته است.