حمایت نظام بانکی از زیست بوم نوآوری شتاب می‌گیرد
رئیس کل بانک مرکزی: ۸

حمایت نظام بانکی از زیست بوم نوآوری شتاب می‌گیرد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۹/۱۸ - ۱۸:۱۳ | ۶ دقیقه

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی از شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته جوانان کارآفرین مستقر در کارخانه نوآوری آزادی بازدید کرد.

نوپانا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در جریان بازدید از کارخانه نوآوری آزادی اظهار کرد: به میزان اهمیت مبحث شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های استارتاپی برای کشور واقف هستیم و این مسئله برای مجموعه بانک مرکزی نیز از اهمیت و اولویت برخوردار است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش‌‎های صورت گرفته در این زمینه افزود: مجموعه دولت و به ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه تلاش‌های خوبی انجام داده‌اند و ما نیز در سیستم بانکی در تلاش هستیم تا از این تلاش‌ها حمایت کنیم. همانگونه که شتاب دهنده‌ها کارشان سرعت بخشی به امور در زیست بوم فناوری کشور است، شبکه بانکی کشور نیز تلاش خواهد کرد که به این کمک‌ها  شتاب ببخشد.

وی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه در هشت ماه نخست سال ۹۸، میزان تسهیلاتی که به شرکت‌های دانش بنیان تعلق گرفته، در حدود ۵۲ درصد رشد کرده و از ابتدای سال تاکنون نیز نزدیک به ۷۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در اختیار این شرکت‌ها قرار گرفته است. سالانه نزدیک به ۳.۵ میلیارد دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومانی به واردات محصولاتی نظیر دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص می‌یابد و امیدوار هستیم با تلاش دکتر ستاری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت‌های فناور فعال در این زمینه، این حجم از واردات کاهش یابد و یا حتی قطع گردد.

باز آفرینی فضای متروک

کارخانه نوآوری آزادی، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در فضای بالغ بر ۱۸هزار و ۵۰۰ متر مربع در غرب تهران ایجاد شد. تکمیل دومین کارخانه از این دست نیز در محله نوبنیاد تهران در مراحل پایانی کار قرار دارد.

فضای کارخانه نوآوری آزادی پیش از این یک کارخانه متروکه با نزدیک به ۶۰ سال قدمت بودکه سابق بر این از آن به عنوان کارخانه‌ای برای تولید تولید الکترود جوشکاری استفاده می‌شد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یک طرح کلان اقدام به بازتعریف این محیط کرد و با مشارکت بخش خصوصی این فضای بلا استفاده را به کندوی برای حضور هزاران فعال فناور و محل جوشش استارتاپ‌ها بدل ساخت.

۹ شتابدهنده و مرکز نوآوری در کارخانه نوآوری آزادی مستقر هستند. این مرکز  از ظرفیت پذیرش ۵۰۰ تیم استارتاپی برخوردار است و در چند ماهی که از شروع به کار رسمی آن می‌گذرد بیش از ۱۰۰۰ نفر از  فعالان زیست بوم نوآوری کشور در آن استقرار یافته‌اند.

هر کدام از سوله‌های کارخانه به یک مرکز نوآوری و یا یک شتاب‌دهنده متعلق به بخش خصوصی اختصاص یافته است که یک فناوری  یا زمینه کاری خاص را به عنوان محور استارتاپ‌های مستقر در آن انتخاب کرده‌اند.

سلامت الکترونیک، گردشگری، تولید محتوا، نوآوری‌های مالی و بیمه‌ای، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء از جمله حوزه‌هایی است که شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های مستقر در کارخانه نوآوری آزادی بر روی آن متمرکز شده‌اند.

تامین سرمایه نقدی، انواع آموزش‌ها،  تخصیص فضای کاری و امکان ایجاد ارتباط با مجموعه شرکت‌های سرمایه گذاری، بخشی از خدماتی است که شرکت‌ها و فعالان مستقر در کارخانه نوآوری آزادی دریافت می‌کنند.

برچسب‌ها: عبدالناصر همتیکارخانه نوآوری آزادیاستارتاپشرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریرئیس کل بانک مرکزی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.