مجموعه کارگاههای دیجیکالا با موضوعات مدیرجوان بودن چه حسی دارد؟ ، ریاکتنیتیو و مسیر شغلی در تیم فرانتاند دیجیکالا، چیزهایی که در سال اول فعالیت در دیجیکالا یاد گرفتیم، وقتی تحلیل آماری از مشتریان جام جهاننما میسازد، چگونه یک دیزاین سیستم در دیجیکالا ایجاد کردیم؛ روز جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۸ در نمایشگاه الکامپ در غرفه دیجیکالا برگزار شد.
نوپانا: دومین روز بیست و پنجمین نمایشگاه تخصصی الکامپ، روز جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۸ در نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد. گروه دیجیکالا، شامل دیجیکالا فِرش (سوپرمارکت دیجیکالا)، فیدیبو، دیجیپی، دیجیکالانکست، ادرو و فاینال تارگت در غرفه دیجیکالا واقع در ورودی سالن الکام استارز (سالن ۸ و ۹) نمایشگاه حضور داشت.
گروه دیجیکالا که به عنوان یکی از مسئولیتهای اجتماعی خود، تصمیم گرفته است تا در نمایشگاه الکامپ کارگاههای آموزشی را برای علاقهمندان برگزار کند، روز جمعه سری دوم کارگاههای خود را در غرفه دیجیکالا برگزار کرد.
اولین کارگاه آموزشی جمعه ۲۸ تیر، با عنوان «مدیر جوان بودن چه حسی دارد؟» در ساعت ۱۱:۳۰ صبح با سخنرانی علیمحمد فروتننژاد برگزار شد. مدیر ارشد تکنولوژی-تجربه مشتریان دیجیکالا، از تجربیات خود در مدت زمان فعالیتش در دیجیکالا به عنوان یک مدیر جوان صحبت کرد. به گفته او تجربه کم و دیدگاه متفاوت، از اصلیترین مشکلات یک مدیر جوان است. برای حل این مشکلات، راهحلهای زیادی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم: مدیر جوان باید خیلی راحت با دیگران صحبت کند، مشکلات اعضای تیم را درک کند، به دنبال حل تمام مشکلات سازمان نباشد، به هوش خود اعتماد کند و روابط دوستانهای با همکاران خود داشته باشد.
در دومین کارگاه، مسعود آلعلی مدیر ارشد تکنولوژی-Front-End دیجیکالا درباره «ریاکتنیتیو و مسیر شغلی در تیم فرانتاند دیجیکالا» صحبت کرد. در این کارگاه به عواملی که برای رشد یک فرد در تیم فرانتاند ضروری هستند پرداخته شد. به گفته مسعود آل علی باید افراد باهوش، باانگیزه و علاقهمند را برای تیم خود استخدام کنید. مدیر تیم باید صبور باشد و با پشتیبانی از اعضای تیم و دادن اختیار به آنها، به پرورش استعدادهای آنان کمک کند. همچنین جابهجایی اعضای تیم و دادن مسئولیتهای متفاوت به آنها، از دیگر عوامل مهم برای رشد تیم است.
کارگاه بعد، با عنوان «چیزهایی که در سال اول فعالیت در دیجیکالا یاد گرفتم» توسط مدیر ارشد تکنولوژی-عملیات دیجیکالا برگزار شد. به گفته محمد نظری که از تجربیات شخصی خود در دیجیکالا صحبت میکرد، کارهای مختلف باید در یک چارچوب خاص و زمان مشخص انجام شوند. اگر نتیجه با انتظارات ما مطابق نبود به دنبال علت آن بگردیم. همچنین برای مشکلات یک برنامه عملیاتی یا action plan داشته باشیم. به عقیده محمد نظری باید به اعضای یک تیم فرصت شکست و یادگیری از آن را داد. همچنین استفاده از نرمافزارهای مناسب و داشتن انگیزه و اهمیت دادن به کار از عوامل مهم دیگر برای موفقیت در یک کار است.
بعد از یک استراحت، کارگاه چهارم ساعت ۱۵:۳۰ بعدازظهر با عنوان «وقتی تحلیل آماری از مشتریان، جام جهاننما میسازد.» برگزار شد. سخنران این کارگاه، سید جلیل کاظمی تبار که خود متخصص داده در دیجیکالا است، نکاتی را درباره تحلیل آماری و مزایای آن، برای حضار توضیح داد. به گفته کاظمیتبار، هدف ما در تیم داده جمعآوری دادههای مشتریان است. با تحلیل این دادهها میتوان اطلاعات کاربردی و مفیدی به دستآورد و برای افزایش اثربخشی فعالیتهای بعدی از آنها استفاده کرد. قطعا در این تحلیل مشتریان فعال مهمتر از تعداد کل مشتریان هستند. نکته مهم این است که با استفاده از تحلیل داده، میتوان ماشینی را طراحی کرد تا از طریق رفتار مشتری، مشکل و نیاز او را پیدا کرد.
لازم به ذکر است کارگاههای روز شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در غرفه دیجیکالا واقع در سالن ۸ و ۹ الکاماستارز با عناوین «مسائل واحد عملیات دیجیکالا را چطور حل میکنیم»، «فرهنگ کاری در استارتآپ»، «چگونه در صنعت تجارت الکترونیک رشد کنیم» و «چالشهای مارکتپلیس» برگزار خواهند شد.
از علاقهمندان دعوت میشود برای شرکت در این کارگاههای آموزشی، راس ساعات مقرر در غرفه دیجیکالا واقع در ورودی سالن ۸ و ۹ حضور یابند.