تاکسی‌های اینترنتی باید به شکل هوشمند سهمیه بنزین دریافت کنند
رمضانعلی سبحانی‌فر: ۸

تاکسی‌های اینترنتی باید به شکل هوشمند سهمیه بنزین دریافت کنند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۱۴:۵۰ | ۵ دقیقه

حجم بالای قاچاق سوخت و اختلاف قیمت بنزین در ایران با کشورهای همسایه تبدیل به عاملی شده است که می‌خواهد دوباره کشور را به سمت سهمیه‌بندی سوخت پیش ببرد. این دوره‌ی سهمیه بندی اما متفاوت است.

نوپانا به نقل از دیجیاتو، زیرساخت‌های فناورانه مانند ترکیب کارت سوخت و کارت بانکی اکنون محقق شده اما موضوع دیگری که با دهه ۸۰ متفاوت است، ظهور پلتفرم‌های هوشمند حمل‌ونقل یا «تاکسی‌های اینترنتی» است که اکنون در بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک ایران فعال شده‌اند.

برای مثال اکنون اسنپ به تنهایی ۴۵۰ هزار راننده فعال دارد و با در نظر گرفتن همه تاکسی‌های اینترنتی که جمع‌شان در تهران و شهرستان‌ها بالای ۷۰ شرکت است، به حدود ۸۰۰ هزار راننده فعال می‌رسیم که در روز حدود ۲ میلیون سفر شهری را در کشور مدیریت می‌کنند. اکنون سوال کلیدی اینجاست که با آغاز سهمیه بندی بنزین، آیا تاکسی‌های اینترنتی در این سهمیه‌بندی جایگاهی خواهند داشت یا خیر؟ 

رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و همچنین رییس کمیته مخابرات مجلس در پاسخ به همین پرسش به دیجیاتو گفت: «با وزارت کشور در این رابطه جلسه داشته‌ایم و در خصوص سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی به وزارت کشور و وزارت ارتباطات نامه‌هایی ارسال کرده‌ایم. مسئله مهم اینجاست که برنامه‌ای باید تدوین شود که در بحث تاکسی‌‌های اینترنتی مثل اسنپ و سایرین که وسیله حمل‌ونقل عمومی محسوب می‌شوند، سهمیه آنها بر اساس تکنولوژی که امروز وجود دارد، هوشمند باشد. در واقع بر اساس مسافت، سرویس و خدماتی که ارائه می‌دهند باید سهمیه بنزین دریافت کنند.»

او در همین رابطه ادامه داد: «برای مثال مشخص است که وقتی مسافری در اسنپ سوار می‌شود، دو کیلومتر بعد هم پیاده می‌شود. از سوی دیگر تاکسی‌های عادی هم باید تاکسی‌متر داشته باشند و با فعال بودن تاکسی‌متر، مشخص شود که چگونه از بنزین استفاده کرده‌اند تا بتوانند سهمیه بنزین دریافت کنند.»

سبحانی‌فر همچنین در پاسخ به این سوال که بحث سهمیه‌بندی بنزین تا چه حد جدی پیگیری می‌شود گفت که اگرچه این بحث وجود دارد اما گام اول، مدیریت مصرف بنزین است و نه سهمیه بندی کردن آن. او علت همین مسئله را نیز قاچاق عمده سوخت از کشور و نیاز به مدیریت آن بیان کرد.

ژوبین علاقبند،مدیرعامل اسنپ در خصوص ساز و کار سهمیه بندی بنزین و ارائه آن به رانندگان فعال گفته بود:«امروز که با هم صحبت می‌کنیم من می‌توانم به شما بگویم که روز گذشته چه تعداد راننده، چند سفر رفته‌اند و هر کدام از این سفرها چند کیلومتر بوده است. اگر تصور کنیم که ماشین‌ها به طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌کنند، می‌توانم به شما بگویم که چند لیتر صرف حمل و نقل در اسنپ شده است. راهکار ما، راهکاری ساده و دقیق است. می‌توانیم گزارش کنیم شخص در روز گذشته چند کیلومتر رانندگی کرده و بر همان اساس به وی سوخت تعلق بگیرد.»

برچسب‌ها: استارت‌آپتاکسی‌یاب آنلایناستارت‌آپسهمیه بندی بنزینرمضانعلی سبحانی‌فر
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.