برج شتابدهنده‌ها یادگار دوران کاری من خواهد بود
وعده شهردار جدید تهران: ۸

برج شتابدهنده‌ها یادگار دوران کاری من خواهد بود

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۸/۲۶ - ۱۴:۴۳ | ۵ دقیقه

«پیروز حناچی» شهردار جدید تهران است که با شعار «تهران شهری برای همه» روی کار آمده و در برنامه آینده کاری خود به موضوعات فناوری هم اشاره کرده است. او در این برنامه تاکید داشته که رسیدن به تهران هوشمند را باید گام به گام و در یک فرایند بلندمدت انجام داد و یکی از این موارد را در توسعه شتابدهنده ها معرفی کرده است.

نوپانا به نقل از دیجیاتو، حناچی با اشاره به فرهنگسراهای موجود در شهر تهران، تاکید کرده که شتاب‌دهنده‌ها هم باید همانند این مناطق ساخته شوند. او وعده داده که این مناطق، یادگار دوران شهرداری او خواهند شد و دلیل اهمیت توسعه این نقاط را ارتقای کیفیت زندگی شهروندان تهرانی دانسته چرا که به باور او بخشی از کسب‌وکارهای نوین و استارتاپ‌ها در راستای رشد کیفیت زندگی شهروندی تلاش می‌کنند.

بر اساس این برنامه قرار است شهر تهران در 5 نقطه دارای شتابدهنده های تخصصی شامل شتاب دهنده نوآوری های اجتماعی، شهری، شهر هوشمند، خلاق (صنایع خلاق و شهر خلاف) و رسانه باشد. شهرداری تهران نیز به ازای هر یک از شتابدهنده ها، یک برج با امکان استقرار حداقل 40 گروه فراهم می آورد.

برنامه شهردار جدید تهران
 

شهردار تهران در برنامه خود شهر هوشمند را تعریف کرده و آن را جامعه ای بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات دانسته است و برخی مولفه های آن را  اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، داده های عظیم، شبکه ها اجتماعی، نانو حسگرها معرفی کرده است.

استفاده از مسیریاب‌ها و همچنین اپلیکیشن‌های کرایه خودرو از مواردیست که برای کاهش آلودگی هوا در این برنامه نوشته شده است و به نظر می‌رسد رویکرد نو شهردار آینده تهران نسبت به تاکسی‌های اینترنتی نگرشی مثبت‌تر است.  گفتنیست او پیش‌تر هم در  نخستین کنگره جهانی فناوری های هوشمند 2018 گفته بود: «مردم از سرویس هایی هماند اسنپ، دیجی کالا و دیگر زیرساخت ها استفاده می کنند اما هنوز از خیلی از اینها به خوبی استفاده نکرده ایم و این یک چالش جدی است و باید با حمایت از دولت این سرویس ها را توسعه داد.»

برنامه شهردار جدید تهران
 

وعده یک منطقه پایلوت محله هوشمند از دیگر وعده‌های شهردار جدید تهران است که قرار است در آن بیشترین میزان تولید و مصرف انرژی تجدیدپذیر در کشور انجام شود، تا فرصتی برای توسعه دهندگان فناوری برای رونمایی از محصولاتشان در اختیارشان قرار بگیرد. این منطقه مقدمه‌ای خواهد بود برای رسیدن به تهران هوشمند: «هوشمندسازی تهران نه یک پروژه کوتاه مدت، بلکه یک فرایند بلند مدت است. رسیدن به تهران هوشمند باید از طریق ایجاد یک منطقه آزمایشی انجام شود»

در این محله استفاده از این فناوری های کلیدی در اولویت خواهند بود:

  • فیلترهای کاهنده آلایندگی ها
  • اینترنت چیزها به منظور هوشمندسازی و قابلیت ارتباط و کنترل عناصر مختلف شهری با اهداف کاهش مصرف انرژی و ارتقا زندگی
  • استفاده از ضایعات و پسماندهای شهری به منظور ایجاد انرژی و کاهش آلودگی ها

جالب است بدانید «امیر ناظمی» رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور در نوشتن این برنامه‌ها سهیم بوده و آنطور که در کانال شخصی تلگرامی‌اش نوشته، محورهای برنامه‌های آینده شهردار تهران را حول مسائل اجتماعی معرفی کرده است. پیش از ناظمی، افرادی چون «مهدی محمدی» عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات نیز از حناچی دفاع کرده بودند و به نظر می‌رسد رابطه شهردار تهران با فعالان حوزه ICT، رابطه پایایی است.

برچسب‌ها: مراکز حمایتی استارت‌آپ‌پرویز حناچیشهرداری تهرانبرج شتابدهنده‌هامرکز نوآوری استارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.