ضرورت ایجاد اتحادیه برای استارت‌آپ‌ها
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: ۷

ضرورت ایجاد اتحادیه برای استارت‌آپ‌ها

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ - ۱۳:۵۸ | ۷ دقیقه

ایجاد تشکل‌های صنفی در حوزه استارت‌آپ‌ها، جهت احقاق حقوق آنها امری ضروری است.

نوپانا: دکترعلی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با نوپانا گفت: در بین تمام بخش‌های مختلف اقتصادی، بخش خدمات به نسبت دیگر بخش‌ها حتی صنعت و کشاورزی درحال پیشی‌گرفتن است و در دهه‌های اخیر بیشترین افزایش و رشد را به همراه داشته است؛ که این روند هم در ایران و هم در دیگر نقاط جهان به گونه‌ای بوده که بخش خدمات در اقتصاد نقش پررنگ‌تری نسبت به دیگر بخش‌ها داشته و آن هم به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژی در زندگی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه افزود: با ورود فناوری‌های جدید به عرصه‌های مختلف زندگی به طور منطقی شاهد افزایش فرصت‌های شغلی درحوزه فناروی به ویژه فناوری اطلاعات در زندگی شهری هستیم که این امر بسیار مطلوبی است که موجب شده تا نیاز به جنبه‌های سخت‌افزاری کاهش پیدا کند، به همین دلیل مشاغل حوزه فناوری و ارتباطات مجازی رو به توسعه می‌رود.

سخنگوی فراکسیون ایثارگران مجلس گفت: ارائه انواع خدمات ازطریق اینترنت، فضای مجازی و برآورده کردن نیاز آحاد جامعه ازطریق فضای فناوری روز به روز درحال افزایش است اما نکته قابل تامل دراین میان بحث جلوگیری از سوء استفاده و تخلفات دراین زمینه است؛ زیرا دربسیاری از مواقع عدم مراجعه حضوری و شناخت دقیق افراد باعث ارتکاب به جرم می‌شود که لازم است بسترهای قانونی جهت ساماندهی در نظارت و کنترل هرچه بیشتر تقویت شود که به همان میزان موفقیت، توسعه و جلب اعتماد مردم به این شرکت‌ها بیشتر خواهد شد.

دکترکریمی گفت: درخرید و فروش مجازی، مشتری به سایت مراجعه کرده، کالا را مشاهده می‌کند و پس از پرداخت وجه موردنظر را ازطریق سامانه بانکی، کالا را تحویل می‌گیرد. که این روند کاملا مشخص و تعریف شده است و نتیجه کار نیز به روشنی قابل پیگیری است اما باید به تفاوت‌ها آگاه باشیم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس افزود: باتوجه به رشد فناوری و لزوم کاستن از ترددهای فیزیکی درشهر ارائه این نوع خدمات ازسوی شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینان حوزه فناوری می‌تواند به بهبود زندگی مردم و تسهیل بسیاری از امور شهری کمک کند.

سخنگوی فراکسیون ایثارگران ادامه داد: قطعا ایجاد تشکل‌های صنفی جهت احقاق حقوق استارت‌آپ‌ها امری ضروری است.

دکترعلی اکبر کریمی گفت: تجربه درکشورهای پیشرفته نشان داده است که رشد فناوری به ویژه درحوزه ارتباطات و توسعه فضای مجازی نه تنها باعث کاهش فرصت‌های شغلی نشده است بلکه بالعکس به مراتب فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد کرده است.

او درادامه افزود: زمانی که تلفن همراه و رایانه به بازار آمد بسیاری از مردم و صاحبان مشاغل قدیمی براین باور بودند که با ورود آنها بسیاری از مشاغل سنتی از رده خارج شده و موجب بیکاری بسیاری از مردم می‌شود به همین دلیل با آن مخالف بودند اما طولی نکشید که به همه ثابت شد که این تفکر ساده انگارانه بود و حتی موجب ایجاد اشتغالزایی فراوانی شد بنابراین مقاومت دربرابر ورود تکنولوژی‌های جدید امری طبیعی است اما به هرحال تکنولوژی علیرغم تمامی مخالفت‌ها به راه خود ادامه خواهد داد؛ بنابراین مقاومت صاحبان مشاغل سنتی و موضع‌گیری در مقابل استارت‌آپ‌ها به چالش سنت و مدرنیته برمی‌گردد و درنهایت تکنولوژی مسیر خود را همانند تجربه تلفن همراه و رایانه می‌پیماید.

سخنگوی فراکسیون ایثارگران مجلس لزوم فرهنگ‌سازی درفضای مجازی را مهم ارزیابی کرد و گفت: متولیان فرهنگ درجامعه باید درترویج فضای مجازی فرهنگ‌سازی کنند تا مردم به لحاظ ذائقه فرهنگی و اجتماعی با تکنولوژی‌های جدید سازگار شوند.

همچنین در این زمینه بخوانید: (استارت‌آپ‌ها نیاز به تشكل صنفی دارند)

برچسب‌ها: ایرانقوانینکسب‌و‌کاراستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.