راه‌اندازی استارت‌آپی جدید در حوزه‌ واقعیت افزوده
اپل اعلام کرد: ۸

راه‌اندازی استارت‌آپی جدید در حوزه‌ واقعیت افزوده

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۶/۱۱ - ۱۰:۲۰ | ۵ دقیقه

اپل به‌تازگی استارت‌آپ جدیدی را در حوزه‌ واقعیت افزوده به تصاحب در آورد. این استارت‌آپ که Akonia Holographics نام دارد، لنزهای موج‌بَر توسعه می‌دهد.

نوپانا به نقل از زومیت، هفته‌ی گذشته اپل استارتاپ  Akonia Holographics که در شهر دنور فعالیت می‌کند، به تصاحب خود در آورد. این استارتاپ که در حوزه‌ی واقعیت افزوده فعالیت می‌کند، لنزهای موج‌بَر را برای عینک‌های واقعیت افزوده توسعه می‌دهد.

سخنگوی اپل درباره‌ی خرید جدیدشان بیانیه‌ی زیر را منتشر کرده است: اپل شرکت‌های فناوری کوچک‌تر را در بازه‌های مختلف خریداری می‌کند؛ اما به‌طور کلی ما هیچگونه گفتگوی بیشتری درباره‌ی اهداف و برنامه‌هایمان انجام نمی‌دهیم.

خریدِ جدید کوپرتینویی‌ها واضح‌ترین تصویر از اهداف آن‌ها برای ساخت عینک واقعیت افزوده را ارائه می‌کند. طبق گزارشات و شواهد، اپل در حال توسعه‌ی فناوری‌های جدیدی است که ساخت عینک واقعیت‌‌افزوده سبک‌وزن را میسر می‌کند. انتظار می‌رود که دستگاه موردنظر تا سال ۲۰۲۰ معرفی شود.

در اواخر سال گذشته‌ی میلادی نیز  Apple دست به‌چنین خریدی زد و استارتاپی با نام Vrvana که در حوزه‌ی واقعیت ترکیبی فعالیت می‌کرد، تصاحب کرد؛ محصولِ این شرکت به کاربران اجازه می‌داد تا از طریق صفحه‌نمایش‌‌های مات به محیط واقعیت‌افزوده قدم بگذارند. حال باتوجه به خرید‌های اخیر اهالی کوپرتینویی‌ از جمله آخرینِ آن‌ها، به‌نظر می‌رسد که تلاش‌های اپل در حوزه‌ی واقعیت‌افزوده به دستگاهی سرپوشیده منتهی خواهد شد.

در سال‌های اخیر، صفحه‌نمایش‌های موج‌بَر عملاً به فناوری نوری برای هدست‌های واقعیت‌افزوده تبدیل شده است. در این فناوری، تصویر به‌سمت گوشه‌های شیشه پرتوافکنی می‌کند تا کاربر تصویر را مشاهده کند. تاکنون هدست‌های واقعیت‌افزوده ساخته‌شده توسط مایکروسافت و مجیک‌لیپ در کنار بسیاری دیگر از این فناوری استفاده کرده‌اند.

واقعیت افزوده / AR

تصویر بالا صفحه‌نمایش بازتابنده‌ی موج‌بَر که توسط شرکت Lumus ساخته شده است.

عمده محبوبیت این فناوری به‌ این دلیل است که اجازه‌ی ساخت دستگاه‌هایی باریک و سبک‌وزن با طراحی شفاف به‌واسطه‌ی لنزهای موج‌بَر فراهم می‌شود؛ با این وجود بازتولید رنگ‌ها تصاویر تحریف‌شده از مشکلات عمده‌ی آن برشمرده می‌شود. استارتاپ Akonia که توسط اپل خریداری شده، ادعا می‌کنند که به‌لطف راهکار هولومیرور،‌ تصاویر به‌صورت پر جنب‌و‌جوش، پررنگ و با میدان دیدی عریض به نمایش در می‌آیند.

در حالی که بزرگترین رقبای اپل تاکنون ساخت هدست واقعیت‌افزوده را در کارنامه‌ی خود داشته‌اند؛ اما تاکنون تلاش‌های این شرکت در حوزه‌ی یادشده تنها به فناوری‌های موبایل‌محور خلاصه می‌شود که اندازه‌گیری وسایل یا قراردادن اشیاء مجازی در دنیای حقیقی را میسر می‌سازند.

ARKit / آیپد

تنها سؤالی که هنوز درباره‌ی پاسخِ آن ابهام وجود دارد، این است که آیا اپل در حال توسعه‌ی دستگاهی بالارده‌تر از هدست مجیک‌لیپ با استفاده از پلتفرم اختصاصی ARKit است؟

با این حال، مشخصاً کوپرتینویی‌ها فکرنکرده واردِ این حوزه نخواهند شد و سوابقِ آن‌ها در دستگاه‌های پیشین نشان داده که دستگاه‌های تولیدی آن‌ها از منظر عملکرد نسبت به هم‌نسلان خود در جایگاه بالاتری قرار دارند.

برچسب‌ها: اپلappleواقعیت افزودهاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.