کارآفرینی که برای فروش محصول خود به کل کشور آمریکا سفر کرد
از خوش‌گذرانی تا خودساختگی؛ ۸

کارآفرینی که برای فروش محصول خود به کل کشور آمریکا سفر کرد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۵/۱۶ - ۱۱:۵۱ | ۶ دقیقه

جان ماک از روش سنتی برای بازاریابی محصول خود استفاده کرد و اکنون به صاحبان کسب‌وکار در مورد چگونگی فروش محصولات مشاوره می‌دهد.

نوپانا به نقل از زومیت، جان ماک، کارآفرین ۴۸ ساله‌ای است که وضع مالی مناسبی نداشت و برای پرداخت قبض‌های خود با مشکل مواجه شد. درنتیجه منزل خود را اجاره داد، یک ماشین کاروان خرید و کل آمریکا را به قصد فروش دستکش‌های تولید خود به فروشگاه‌های والمارت رانندگی کرد. مدتی بعد هنگامی که در جلسات سخنرانی کارآفرینان حضور داشت یکی از سرمایه‌گذاران و مدیرعامل‌های شناخته شده به او گفت که همیشه از دستکش‌های او استفاده می‌کند.

جان ماک دوران جوانی خوبی نداشت و آن‌طور که خودش می‌گوید همیشه و حتی در دوران دانشگاه در حال خوش‌گذارنی بود. او با پس‌اندازی که داشت خانه‌ای خرید و بعد از گذشت مدتی قیمت خانه در منطقه رشد پیدا کرد. درنتیجه خانه را فروخت تا کسب‌وکار و خط تولید خودش را راه‌اندازی کند. اما پول زیاد باز هم او را وسوسه کرد و در کنار خط تولید لباسی که داشت همچنان بخش عمده‌ی سرمایه‌ی خود را برای خوش‌گذارنی هدر می‌داد. خط تولید او موفق بود و بازار کوچکی هدف، از آن استقبال کردند. اما این کسب‌وکار به دلیل روش‌های ناصحیح مدیریتی نتیجه نداد و درنتیجه بدون اینکه درآمدی داشته باشد تعطیل شد. ماک از این تجربه درس‌های زیادی گرفته است و هرگز به چشم شکست به آن نگاه نمی‌کند.

بعد از این تجربه و بعد از ورود به چهل سالگی ماک متوجه شد باید خوش‌گذرانی را کنار بگذارد و از استعداد خود در مسیر درست استفاده کند. او کم‌کم اعتماد به نفس کاذب را کنار گذاشت و سعی کرد یک کسب‌وکار واقعی راه‌اندازی کند درنتیجه سراغ فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت رفت. او شناخت خوبی از نحوه‌ی کار آن ها داشت اما هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که او بتواند به یکی از تأمین کنندگان این فروشگاه تبدیل شود. او می‌دانست اگر مدیران این فروشگاه احساس خوبی نسبت به محصول پیدا کنند وارد همکاری می‌شوند و درنتیجه برای فروش محصول خود تصمیم گرفت به تک‌تک فروشگاه‌های زنجیره‌ای این کشور مراجعه کند. او می‌داند مدل کسب‌وکارش برعکس مدل‌های استاندارد است اما برایش اهمیتی ندارد زیرا جواب داده است.

ماک دلیل موفقیت خود را در استراتژی که برای رشد محصول انتخاب کرده بود یعنی فروشگاه والمارت می‌داند. او دنبال راهی مقرون به صرفه برای رشد کسب‌وکار خود بود و توانست به کمک فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت راه حل مشکل را پیدا کند. سفر کردن در کل کشور آمریکا و مراجعه به هزاران شعبه‌ی فروشگاه والمارت و صحبت با مدیران در مورد محصول اختراع شده کار ساده‌ای نبود اما ماک معتقد است ارزشش را داشته است. او می‌گوید روش مراجعه به تک‌تک مغازه‌ها برای تبلیغ و گسترش کسب‌وکار دیگر مانند گذشته کاربرد ندارد. او همچنین معتقد است با ملاقات تمام مدیران فروشگاه و مدیران بازاریابی کار را برای خریداران راحت کرده و فرصت‌های رشد و توسعه را خودش می‌سازد و به هیچ‌کس متکی نیست.

gloves

ماک اکنون کسب‌وکاری در زمینه‌ی مشاوره به سایر کسب‌وکارها راه‌اندازی کرده و به سایر کارآفرینان کمک می‌کند مسیر موفقیت را پیدا کنند. اگرچه داستان او به اندازه‌ی کافی برای سایر کسب‌وکارها الهام‌بخش و مفید است اما ماک معتقد است یک کسب‌وکار مهم‌ترین درس‌ها را از تجارب شخصی خود می‌گیرد. کسب‌وکار او به افرادی که محصول جدیدی اختراع کرده‌اند کمک می‌کند اختراع خود را ثبت کنند و آن را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت و سایر فروشگاه‌های بزرگ به فروش برسانند او می‌گوید: یک کارآفرین باید خودساخته باشد و برای هر مشکل راه حل ارائه دهد. در هیچ دانشگاهی در مورد مهم‌ترین جنبه‌های کارآفرینی یعنی روبه‌رویی با مشکلات و مدیریت استرس صحبت نمی‌شود و یادگیری آن به عهده‌ی خود فرد است. 

برچسب‌ها: استارت‌آپکارآفرینیموفقیت کسب‌و‌کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.