آینده کسب‌وکارهای نوپا در هاله‌ای از ابهام
نگاهی بر بازار آنلاین‌ها؛ ۸

آینده کسب‌وکارهای نوپا در هاله‌ای از ابهام

توسط ریحانه محمدی | ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ - ۱۷:۵۴ | ۵ دقیقه

اتفاقات چند روز اخیر در اکوسیستم استارت‌آپی ایران باعث بروز نگرانی‌هایی در بین کارآفرینان شده است.

نوپانا: این روزها، با هرکسی که مواجه می‌شویم به دنبال آینده و سرنوشت بازارکار در ایران است و پرسش‌هایی در ذهن دارد. نرخ ارز به چه سمتی می‌رود؟ وضع اقتصادی چگونه می‌ شود؟ وضعیت کسب‌وکارهای سنتی و آنلاین در آینده چگونه است؟ چگونه از ورشکستگی مالی و از دست دادن سرمایه‌گذار جلوگیری کنیم؟

این‌ها از قبیل پرسش‌هایی هستند که روزانه با آن درگیر هستیم وحتی اقتصاددان و مسئولان کاردان وکهنه‌کار از پاسخ دادن به آن عاجز است.

در این مقاله میخواهیم یکی از این پرسش ها، یعنی از دست دادن  سرمایه‌گذار در کسب‌وکارهای نوین را مورد بررسی قرار دهیم .

براساس آخرین بررسی بانک جهانی، شاخص سهولت کسب‌وکار در ایران با داشتن رتبه ۱۷۰ از میان ۱۹۰ کشور، در وضعیت بحرانی قرار دارد.یکی از موارد شاخص سهولت کسب و کار، جذب سرمایه‌گذار است که با توجه به وضعیت کنونی اعمال تحریم‌ها و تاثیر آن بر اکوسیستم اقتصادی، جذب سرمایه‌گذار خارجی تقریبا محال است. درواقع هیچ سرمایه‌گذار غیربومی، متحمل ریسک سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های ایرانی و دیگر کسب‌وکارها نمی‌شود.

فرشاد وکیل زاده دبیر اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، با اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصادی و تاثیرات آن بر کسب و کارهای نوین گفته است:«سال‌های پیش رو، سال‌های سختی برای فعالان این حوزه خواهد بود و پیش بینی می‌شود که در سال‌های آتی شاهد ریزش، ادغام و کاهش رشد کسب و کارهای مجازی و استارت آپ ها باشیم. سرمایه گذاران خارجی به دلیل شروع مجدد تحریم ها تمایل کمتری برای سرمایه گذاری در کشور به خصوص در حوزه کسب و کارهای آنلاین که جزء سرمایه گذاری های پرخطر هست، خواهند داشت.ِ»

البته با اقتباس به سخنانی که معاون اقتصادی شهرداری مشهد به تازگی عنوان کرده است، جذب سرمایه برای کسب‌و‌کارهای ایرانی فقط در بخش‌های کلان سخت است اما می‌توانند امید به جذب سرمایه‌گذاران خرد مانند سرمایه‌گذاران در عربستان، پاکستان و... داشته باشند، که البته موفقیت در جذب سرمایه‌گذارمستلزم داشتن دانش و مبانی مربوط به خود است.

با این حال در مرحله اول حمایت سرمایه‌گذاران داخلی ازکسب‌وکارهای نوین و آموزش مبانی جذب سرمایه گذار، از راه‌های نجات کسب‌وکارها از ورشکستگی و کساد مالی است.

افشین کلاهی رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب و کارهای نوین دانش بنیان اتاق ایران می‌گوید:« در شرایطی که با خروج آمریکا از برجام، ادامه فعالیت‌ شرکت‌های خارجی در ایران با تردیدهایی همراه شده، دولت می‌تواند با ارایه راهکارهای مشخص و با تخصیص بودجه، خسارت‌های احتمالی که در اثر خروج شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذار به استارت‌آپ‌های ایرانی وارد می شود را جبران کند.»

البته رهبرانقلاب هم بارها بر این موضوع تاکید داشته‌اند: «که ما برای حل مشکلات کشور نگاهمان باید به درون خود، ملت خودمان،جوانان خودمان و نیز به فناوری و سرمایه‌های داخلی خود باشد.»

حال باید دید با این اوصاف چه آینده‌ای در انتظار کسب‌وکارهای نوین است و چه راهبردهایی برای نجات استارت‌آپ‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها: استارت‌آپکسب‌و‌کارکسب‌وکارهای نوپاابهامسرنوشت استارت‌آپ‌ها
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره ریحانه محمدی

ریحانه محمدی

ریحانه محمدی، دانش‌آموخته کارشناسی رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه آزاد تهران جنوب است. او به مدت ۲ سال سابقه تدریس را دارد. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.