۱۰ اختراع برتر ناسا که زندگی را برای ما راحت‌تر می‌کند
قسمت دوم ۸

۱۰ اختراع برتر ناسا که زندگی را برای ما راحت‌تر می‌کند

توسط ریحانه محمدی | ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ - ۱۹:۲۹ | ۶ دقیقه

آیا تمام تلاش‌ها و هزینه‌هایی که صرف اداره کل ملی هوانوردی و فضا(NASA)، می‌شود محدود به خارج از زمین بوده یا بر روی زندگی ما نیز تاثیراتی دارد؟

نوپاناناسا در اصل سازمان ملی هوافضا آمریکا است که متشکل شده از جمع کثیری از نخبگان جهان در رشته‌های مختلف علمی نظیر، نجوم، فیزیک، شیمی و ...  که از ۱۹۵۸ تا به امروز توانسته موفقیت‌های زیادی را کسب کند.

در این مقاله به ادامه مباحث بخش قبلی می‌پردازیم:

بیشتر خوانید:(۱۰ اختراع برتر ناسا که زندگی را برای ما راحت‌تر می‌کند)

۶.حلزون مصنوعی گوش

محقق پروژه شاتل فضایی‌از مشکل شنوایی رنج می‌برد و به علت استفاده از سمعک‌های آنالوگ به نواقص آن آگاه بود. از نظر او صدای ورودی از سمعک‌های آنالوگ واضح نبوده ازاین‌رو به دنبال راه‌حل این مشکل برآمد. او  با استفاده از پیشرفت‌های اخیر ناسا در زمینه‌ی سیستم‌های سنجش الکترونیک، مسافت‌سنجی و حسگرهای صدا موفق به ساخت سمعکی شد که نعمت شنوایی را به بیمارانی که از بدو تولد ناشنوا بودند بازگرداند.

اساس کاراین سمعک به این صورت است که با تولید پالس‌های دیجیتال و تحریک پایانه‌های عصبی، موجب انتقال سیگنال به مغز می‌شود.این سمعک‌ها توسط شرکت بایواستیم به تولید انبوه رسید.

۷.قیچی‌های امداد و نجات

ایده اختراع این قیچی‌ها از پرتاب شاتل‌های فضایی به اعماق فضا و جداشدن بوسترها(موشک‌های پیشرانه) از شاتل، نشأت گرفته است.

در واقع جداکننده شاتل و بوستر ایده طراحی و ساخت ابزار برش را مطرح کرد. این قیچی‌ها از زمان اختراع تا به امروز جان بسیاری از قربانیان آوار را نجات داده است و نسبت به نمونه‌های پیشین ارزان‌تر، سبک‌تر و کم صداتر است. 

۸.نرم افزار آرتریوویژن برای تشخیص بیماری‌های قلبی

دانشمندان ناسا در اواسط دهه ۶۰، به دنبال طراحی نرم‌افزاری بودند که کیفیت تصاویر دریافتی از فضاپیماهای دیگر را افزایش دهد، از‌این‌رو موفق به طراحی نرم‌افزار آرتریوویژن شدند.

اخیرا پزشکان، با استفاده از این نرم‌افزار و ترکیب آن با تجهیزات سونوگرافی، بیماری‌های قلبی و عروقی را به‌موقع و آسان‌تر تشخیص می‌دهند. همچنین این نرم‌افزار نیاز به دارو و اعمال جراحی‌های سنگین را تا حدی کاهش می‌دهد.

۹.سی‌سی‌دی

سی‌سی‌دی(charge coupled devices) یکی از قطعات تلسکوپ فضایی هابل است که وظیفه تبدیل انرژی نور به تصاویر دیجیتال را بر عهده دارد. ناسا در سال ۱۹۹۷ با طراحی یک سی‌سی‌دی فوق حساس برای هابل به تصاویری با جزییات دقیق‌تر و کیفیت بیشتر دست یافت. سی‌سی‌دی فوق حساس، به پزشکان ایده ساخت تصویرگری را داد که، بدون نیاز به نمونه برداری قادر به تشخیص سرطان پستان است.این قطعه علاوه بر کاهش هزینه‌ها، بیمار را از اعمال جراحی به منظور نمونه برداری آسوده خاطر می‌کند.

۱۰.امولسیون آهن صفر ظرفیتی

باهر بار پرتاب شاتل فضایی، مقداری سوخت و زباله‌های شیمیایی در محل پرتاب باقی می‌ماند. در ابتدا این زباله‌ها را به امید تجزیه دفن می‌کردند،غافل از اینکه این زباله‌ها، حاوی تری کلرواتیلن‌اند و غیرقابل تجزیه هستند.

ژاکلین کواین و کاتلین بروکس برای حل این مشکل، محلول امولسیون آهن صفر ظرفیتی را اختراع کردند که قادر به تجزیه این زباله‌ها از محیط زیست بود. امروزه این محلول برای پاکسازی آب‌های زیرزمینی از مواد سمی،استفاده می‌شود.

برچسب‌ها: nasaناسااختراعاتتکتولوژی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره ریحانه محمدی

ریحانه محمدی

ریحانه محمدی، دانش‌آموخته کارشناسی رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه آزاد تهران جنوب است. او به مدت ۲ سال سابقه تدریس را دارد. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.