۱۰ اختراع برتر ناسا که زندگی را برای ما راحت‌تر می‌کند
قسمت اول ۸

۱۰ اختراع برتر ناسا که زندگی را برای ما راحت‌تر می‌کند

توسط هومن کیا | ۱۳۹۷/۰۵/۰۶ - ۱۵:۵۰ | ۸ دقیقه

آیا تمام تلاش‌ها و هزینه‌هایی که صرف اداره کل ملی هوانوردی و فضا(NASA)، می‌شود محدود به خارج از زمین بوده یا بر روی زندگی ما نیز تاثیراتی دارد؟

نوپاناناسا در اصل سازمان ملی هوافضا آمریکا است که متشکل شده از جمع کثیری از نخبگان جهان در رشته‌های مختلف علمی نظیر، نجوم، فیزیک، شیمی و ...  که از ۱۹۵۸ تا به امروز توانسته موفقیت‌های زیادی را کسب کند.

در ادامه به بررسی ۱۰ اختراعی که بر روی زندگی ساکنین زمین تاثیر به‌سزایی داشته می‌پردازیم:

۱.پوشش‌های ضدخوردگی

دانشمندان بر این قضیه مشرف بودند که تجهیزات کاوش‌های فضایی باید به گونه‌ای ساخته شوند که بتوانند در تمام شرایط دوام بیاورند و کارایی خود را از دست ندهند؛ برای همین سعی در ایجاد پوششی داشتند که در گرما و سرما شدید، مقاوم باشد.

به عنوان مثال اسکلت‌های بزرگی که در اطراف سایت‌های پرتاب موشک نصب می‌شود، بر اثر ذرات معلق پراکنده در هوا ناشی از آب شور اقیانوس‌ها و نیز هوای مه‌آلود دچار خوردگی می‌شود. از این رو دانشمندان دریافتند که پوشاندن این تجهیزات با یک لایه محافظتی حاوی گرد روی و پتاسیم سیلیکات، مانع خوردگی آنها می‌شود.

به وسیله‌ این اختراعی که توسط دانشمندان صورت گرفت، امروزه در پوشش پایه‌های پل‌ها، خطوط لوله، سکوهای نفتی، تجهیزات لنگرگاه‌ها، شناورها و حتی پوشش خارجی تانک‌ها استفاده می‌شود.

 

۲.فوم ضربه‌گیر

چارلز یوست، مهندس هوانوردی‌ بود که در اوایل دهه 60، موفق شد  سیستمی را طراحی کند تا فرود بدون نقص ماژول فرماندهی آپولو و سرنشینان آن را فراهم آورد.

او همچنین توانست به درخواست مرکز تحقیقات آمس ناسا، که در صدد آن قرار گرفته بودند تا صندلی‌هایی طراحی کنند که هنگام سقوط، احتمال نجات یافتن مسافران را بیشتر کند ، نوعی فوم پلاستیکی طراحی کند که قابلیت معجزه‌آسایی در انعطاف‌پذیری و جذب فشار اضافی وارد آمده داشت و می‌توانست دوباره به حالت اولیه برگردد.

در آینده‌ای نه چندان دور، یوست شرکت سیستم‌های دینامیکی را تاسیس کرد. فوم‌های تولیدی این شرکت با عنوان مموری فوم (Memory Foam) در مدت کوتاهی به طیف وسیعی از مصارف کاربردی راه یافت.

از این فوم‌ها در مواردی نظیر ضربه‌گیرهایی که بازیکنان فوتبال می‌پوشیدند، زین اسب، پروتزهای درمانی برای حیوانات، کفی‌های راحت برای کفش و تجهیزات بیمارستانی نظیر تشک، صندلی چرخ‌دار؛ استفاده می‌شود

 

۳.عدسی‌های ضدخش

در گذشته عدسی عینک‌ها از شیشه ساخته می‌شدند؛ عدسی شیشه‌ای نه‌تنها سنگین بود بلکه هر لحظه ممکن بود بر اثر کوچک‌ترین ضربه‌ای شکسته و در چشم فرد برود!

از این رو سازندگان عدسی مجاب شدند تا از عدسی‌های پلاستیکی استفاده کنند اما مشکلی که در اینجا پیش می‌آمد این بود که عدسی پلاستیکی به راحتی خش می‌افتاد! برای رفع این مشکل، یکی از داشنمندان ناسا به نام تِد ویدِوِن، دست به کار شد.

تِد ویدِوِن بر روی سیستم تصفیه آب برای فضاپیماها کار می‌کرد و متوجه شد اگر یکی از فیلترها را با یک لایه نازک پلاستیک با دستگاه تخلیه الکتریکی بخارات آلی بپوشاند، نوعی پوشش سخت و مقاوم به دست خواهد آمد. ناسا از این ایده در ساخت تجهیزات هوانوردی ضدسایش بهره گرفت.

امروزه از این اختراع، بر روی عدسی‌های پلاستیکی استفاده می‌شود که چندین برابر با دوام‌تر از گذشته هستند.

 

۴.پمپ انسولین

یکی دیگر از مسائلی که برای ناسا حائز اهمیت بود، سلامت فضانوردان در فضا بود؛ زیرا که سفر به اعماق فضا، سلامت  فضانوردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از این جهت، دانشمندان ناسا ناگزیر شدند نوعی سیستم نظارتی طراحی کنند که علائم حیاتی فضانوردان را کنترل کند. سپس مشابه این سیستم‌های نظارتی به کمک بیماران مبتلا به دیابت نوع یک آمد.

از آن به بعد، دانشمندان پزشکی موفق به ساخت ابزاری شدند که بیماران دیابتی به کمک آن می‌توانند به راحتی انسولین تزریق کنند و نام آن را پمپ انسولین نامیدند.

 

۵.فیلترهای آب

نیازهای ضروری زندگی، مسئله‌ای است که همیشه مورد بحث است، چه در فضا و چه در زمین! به همین دلیل ناسا  همواره در نظر دارد که چگونه از سلامت آبی که فضانوردان می‌نوشند اطمینان حاصل پیدا کند. این دغدغه دانشمندان را وادار کرد تا فیلترهایی طراحی کنند که خروجی آن به طور حتم، آب سالم باشد.

این فناوری اکنون در تصفیه آبی که برای آبیاری گیاهان سطح شهر استفاده می‌شود، کاربرد دارد. این فیلترها بویژه در مناطقی که مواد شیمیایی موجب آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی شده است، بسیار موثرند.

در سال‌های اخیر، دانشمندان ناسا در صدد آن برآمدند تا سیستم‌هایی را طراحی کنند که به‌وسیله آن ادرار انسان را همانند آب آشامیدنی، قابل مصرف می‌کند که تا امروز به پیشرفت‌های چشم‌گیری دست یافته‌اند.

 

برچسب‌ها: nasaناسااختراعاختراعات
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هومن کیا

هومن کیا

هومن کیا، دانش‌آموخته کارشناسی رشته مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه آزاد تهران جنوب است. او به مدت ۲ سال سابقه تولید محتوا و برنامه نویسی را دارد. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.