سنتی‌ها غفلت کنند از بین می‌روند
سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی: ۸

سنتی‌ها غفلت کنند از بین می‌روند

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۱۲:۵۸ | ۷ دقیقه

«رضا الفت نسب» عقیده دارد که اکنون مصرف کننده تمایل بیشتری به استفاده از خدمات آنلاین دارد.

نوپانا، به نقل از دیجیاتو: سخنگو و عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که فروشگاه‌های سنتی اکنون فرصت همکاری با فروشگاه‌های اینترنتی را پیدا کرده‌اند و در صورتی که بخواهند «صرفاً غر بزنند که کسب‌وکارهای آنلاین در حال از بین بردن ما هستند»، از بین خواهند رفت؛ بلکه باید با استفاده از فناوری خود را به‌روز کنند و محصولاتشان را در فروشگاه‌های آنلاین هم عرضه کنند.

«رضا الفت نسب» عقیده دارد که اکنون مصرف کننده تمایل بیشتری به استفاده از خدمات آنلاین دارد و می‌تواند با چند کلیک به جای طی کردن چند خیابان،‌ محصول یا خدمات مورد نظر خود را دریافت کند: «مردم این سرویس‌ها را دوست دارند و نشان داده‌اند که با چند کلیک کالایی را خریداری می‌کنند یا تاکسی آنلاین سفارش می‌دهند. از طرفی زمانی که کسب‌وکار آنلاین در خدماتش به کاربر مشکلی را ایجاد کند، شخص می‌تواند به سادگی آن را پیگیری و شکایت کند؛ اتفاقی که در فضای سنتی به شکل سخت‌تری می‌افتد.»

 

الفت نسب که شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حضور پیدا کرده بود، عنوان کرد که در حال حاضر سهم فروش کالا به شکل آنلاین از کل بازار خرده فروشی کشور در حد یک درصد است و اکنون در گفتگویش با دیجیاتو اشاره می‌کند که اگرچه این رقم بسیار اندک است، اما در آینده پتانسیل رشد بالایی دارد؛ در نتیجه حال بهترین زمان برای کسب‌وکارهای سنتی است تا با خدمات آنلاین همراه شوند: «تصور می‌کنیم ظرف ۵ سال آینده می‌توان سهم فروشگاه‌های آنلاین را به ۴ یا حتی ۵ درصد رساند چراکه پتانسیل وجود دارد و امروز بیش از ۴۰ میلیون موبایل هوشمند در اختیار مردم است که از خدمات اینترنتی استفاده می‌کنند.»

اما با وجود بیش از ۴۰ میلیون موبایل هوشمند و آماری معادل ۵۷ میلیون کاربر آنلاین در ایران، چرا هنوز سهم فروشگاه‌های آنلاین در حد یک درصد است؟ سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی مشکل اصلی را در عدم اعتماد نسبت به خرید اینترنتی می‌بیند و می‌گوید همین امروز میانگین خرید اینترنتی مردم چیزی حدود ۵۰ هزار تومان در هر سبد خرید است و البته رکود اقتصادی را نیز عامل دیگر این سهم پایین می‌داند: «تا مدتی پیش، رشد خوب جلو می‌رفت اما سپس به رکود اقتصادی رسیدیم و حالا زمان زیادی گذشته که سهم فروشگاه‌های آنلاین کالا روی یک درصد باقی مانده است. هرچند در حوزه خدمات آنلاین، با توجه به بحث تاکسی‌های آنلاین این رقم بیشتر است و تعداد تراکنش‌ها به شدت افزایش پیدا کرده.»

الفت نسب یکی از دلایل دیگر در پایین باقی ماندن سهم فروشگاه‌های اینترنتی از کل بازار خرده فروشی را درگیری‌های آنلاین‌ها به شکل داخلی با هم، و درگیری‌هایشان با دولتی‌ها عنوان می‌کند: «زمانی که وقت و سرمایه صرف چنین موضوعاتی شود، از بخش مهم و اصلی که بزرگ کردن بازار است غافل می‌مانند.»

در حال حاضر میانگین سبدهای خرید از فروشگاه‌های اینترنتی به گفته الفت نسب حدود ۵۰ هزار تومان و سهم آنلاین فروشی کالا هم حدود یک درصد است. این در حالیست که فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ مانند دیجی‌کالا و بامیلو به جز تهران در شهرهای محدودی امکان پرداخت در محل را برای کاربر فراهم می‌کنند و در صورتی که همین قابلیت برای کل ایران وجود داشت، بحث عدم اعتماد کمرنگ‌تر می‌شد و مشخصاً سهم فروشگاه‌های آنلاین از بازار خرده‌فروشی هم افزایش پیدا می‌کرد. با این حال الفت نسب این روند را منسوخ می‌داند و می‌گوید: «۱۰ سال پیش این روش قابل قبول بود اما اکنون در دنیا منسوخ است و بیشتر در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روند استاندارد نیست و هزینه‌های زیادی دارد؛ آمار کاملاً جدیدی ندارم اما بر اساس آخرین اطلاعات من، ۲۰ درصد از سفارش‌های اینچنینی برگشت می‌خورد. متاسفانه این روش در کشور ما جواب می‌دهد و شرکت‌ها هنوز که هنوز است در هر شهری که می‌روند همین روند را فعال می‌کنند. پرداخت در محل اگرچه باعث می‌شود تا کاربران به خرید بیشتر ترغیب شوند اما ۲۰ درصد برگشتی، هزینه زیادی را روی دست فروشگاه‌ها می‌گذارد و خود فروشگاه‌ها هم این را می‌بینند و توقع می‌رود پس از این همه سال، پرداخت آنلاین متداول شود.»

برچسب‌ها: استارت‌آپکسب‌و‌کارکسب‌وکار‌های سنتیکسب‌وکارهای اینترنتی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.