بانک‌ها مجاز به راه‌اندازی صندوق سرمایه گذاری جسورانه شدند
مدیر عامل فرابورس خبر داد ۸

بانک‌ها مجاز به راه‌اندازی صندوق سرمایه گذاری جسورانه شدند

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ۱۴:۰۰ | ۵ دقیقه

مدیر عامل فرابورس ایران از توافق شفاهی معاونت فناوری ریاست جمهوری با بانک مرکزی برای معاف شدن بانک‌ها در زمینه راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه دارای مجوز از فرابورس خبر داد.

نوپانا، به نقل از فارس: امیر هامونی مدیر عامل فرابورس ایران با بیان این‌که  بازار دارایی فکری در سال ۹۶ شاهد ۷ میلیارد تومان معامله بوده است، گفت: با سازوکار موجود در بازار فرابورس، نیروی جوان کشور توانسته با همه محدودیت‌های حقوقی موجود برای ایده‌های ناب ارزش‌گذاری داشته باشند.

هامونی با بیان این‌که تاکنون برای صدور موافقت اصولی برای ۲۳ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه به هیات پذیرش فرابورس مراجعه شده، عنوان کرد: در حال حاضر تعداد ۵ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه در فرابورس پذیره‌نویسی کرده‌اند و ۸ صندوق نیز توانسته‌اند موافقت اصولی خود را دریافت کنند که پس از فرآیند بررسی ثبت شرکت‌ها وارد بازار سهام خواهند شد.

او با اشاره به‌اندازه ۱۵ میلیارد تومانی سرمایه صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه دانشگاه تهران افزود: سرمایه این صندوق تعهدی است، به‌طوری‌که در روز پذیره‌نویسی تنها باید ۲۰ درصد معادل سه میلیارد تومان از سرمایه سهامداران تادیه شد.

به گفته این مقام مسئول، عدم جمع‌آوری کل وجوه مورد نیاز برای راه‌اندازی صندوق جسورانه در ابتدای پذیره‌نویسی را از ویژگی‌های آن نسبت به سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری عنوان کرد و افزود: پس از تأدیه ۲۰ درصد مبلغ سرمایه از سوی سهامداران، وقتی طرح کسب‌وکار آماده و شرکت استارت‌آپ خریداری شود، آن زمان مدیر صندوق فراخوان تأدیه مابقی سرمایه را به سهامداران خواهد داد.

هامونی با این مطلب که در دنیا مبلغ تأدیه کل سرمایه در ابتدای فعالیت و پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه صفر است، گفت: تاکنون ۵ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه با سرمایه ۲۱۵ میلیارد تومانی در فرابورس پذیره‌نویسی شده‌اند و ۸ صندوق دیگر با سرمایه ۲۶۵میلیارد تومانی توانسته‌اند، موافقت اصولی خود را از هیات پذیرش فرابورس دریافت کنند. از این تعداد  سه صندوق جسورانه بانکی و مابقی نیز صندوق‌های جسورانه جدید هستند.

مدیر عامل فرابورس ایران از توافق شفاهی معاونت فناوری ریاست جمهوری با بانک مرکزی برای معاف شدن بانک‌ها در زمینه راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه دارای مجوز از فرابورس خبر داد و گفت: صندوق‌های جسورانه هر شش ماه و ۱۲ ماهه موظف هستند، آمار سرمایه‌گذاری‌های خود و این‌که چند طرح جدید خریداری‌شده را به عموم سرمایه‌گذاران ارایه کنند.

او در مورد سامانه ادغام و تملیک دارایی‌های بنگاه‌های بزرگ ازجمله شستا در بازار سوم فرابورس و کارکرد آن گفت: پیش از این با واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی، اغلب بنگاه‌ها از سوی شرکت‌های شبه‌دولتی خریداری شد اما اکنون با سامانه ادغام و تملیک فرابورس به‌نوعی خصوصی‌سازی دوم انجام می‌شود که ارگان‌های نیمه‌دولتی شرکت‌های خود را به بخش خصوصی واقعی واگذار می‌کنند.

به اعتقاد او این فرایند زمان‌بر است، اما شفاف‌سازی و ادبیاتی که شکل خواهد گرفت، می‌تواند نقش اتاق‌های بازرگانی و نهادهای سرمایه‌گذاری را در اقتصاد پررنگ‌تر کند.

هامونی در پایان تاکید کرد: شرکت‌هایی که در این فرآیند فروخته می‌شوند، باید راهبری و حاکمیت شرکتی آن‌ها نیز در نظر گرفته شود که بتواند واگذاری موفقی را رقم بزند.

برچسب‌ها: بانکصندوق‌هاي خطرپذيرسرمایه‌گذاری خطرپذیرسرمایه‌گذاریاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.