بنیانگذاران استارتاپ‌های موفق در کدام دانشگاه درس خوانده‌اند؟
از ترک تحصیل بیل گیتس تا مدارک تحصیلی بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های بزرگ ۸

بنیانگذاران استارتاپ‌های موفق در کدام دانشگاه درس خوانده‌اند؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۳/۰۷ - ۱۱:۲۳ | ۸ دقیقه

بنیانگذاران استارتاپ‌های موفق و بزرگ دنیا با سرمایه‌های میلیون دلاری و حتی گاهی میلیارد دلاری، در کدام دانشگاه‌‌ها درس خوانده‌اند؟

نوپانا: بنیانگذاران استارتاپ‌های موفق و بزرگ دنیا با سرمایه‌های میلیون دلاری و حتی گاهی میلیارد دلاری، در کدام دانشگاه‌‌ها درس خوانده‌اند؟ آیا این افراد موفق و نامدار تحصیلات دانشگاهی دارند؟ وقتی صحبت از مدرک تحصیلی به میان می‌آید، آیا انتظار دارید رزومه‌ی این افراد را با انواع و اقسام مدارک تحصیلی در بهترین دانشگاه‌های دنیا ببینید؟

واقعیت این است که در بین بزرگان عرصه تجارت، نام افرادی مانند مارک زاکربرگ و بیل گیتس دیده می‌شود که ترک تحصیل کرده‌اند و به کسب‌وکار خود به صورتی موفقیت‌آمیز ادامه داده‌اند؛ اما داده‌های اطلاعاتی Crunchbase نشان می‌دهد که اکثر بنیانگذاران استارتاپ‌های بزرگ دنیا، دارای مدرک معتبر دانشگاهی در سطح تحصیلات تکمیلی از دانشگاه‌های معروف دنیا هستند. اوایل ماه جاری، Crunchbase به بررسی وضعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایالات متحده پرداخت و متوجه شد که بیشتر مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری، از این دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند. نتایج این بررسی جالب توجه است ولی چندان غافل‌گیر کننده نیست. در این فهرست دانشگاه‌های استنفورد و هاروارد و بهترین دانشکده‌های مدیریت جهان بسیار جلب توجه می‌کند.

در مرحله بعدی، داده‌های بررسی محدودتر شدند و به‌طور اختصاصی، بنیانگذاران استارتاپ‌های آمریکا که در بازه زمانی سه سال گذشته سرمایه کلی خود را حداقل ۱۰۰ میلیون افزایش داده‌اند، مورد بررسی قرار گرفتند. هدف بررسی این بود که تحصیلات و آموزش آکادمیک مدیران نخبه و نزدیک به نخبه، چه تفاوتی با کل مدیران عامل‌ استارتاپ‌های دنیا دارد. در تحلیل این وضعیت مشخص شد که بیشتر بنیانگذاران شرکت‌های بزرگ با سرمایه‌گذاری مالی خوب، دارای مدرک معتبر دانشگاهی و فارغ‌التحصیل دانشگاه‌هایی مثل هاروارد و استنفورد هستند. با این حال، در مجموع با بررسی کل داده‌ها مشخص شد که بیشتر CEO‌-ها از لحاظ تحصیلات آکادمیک، دارای مدارک تحصیلی مختلف و از نقاط مختلف ایالات متحده هستند.

در مجموع اطلاعات و داده‌های مربوط به ۱۹۳ شرکت خصوصی در ایالات متحده که در طی سه سال گذشته توانسته‌اند به دارایی خود ۱۰۰ میلیون دلار یا بیشتر از آن اضافه کنند، مورد بررسی قرار گرفت. در نمودار ذیل، دانشگاه‌هایی نشان داده شده‌اند که معمولا مدیران این شرکت‌ها بیشتر در آن‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند.

رتبه‌بندی‌ دانشگاه‌ها در نمودار فوق، نسبت به پراکندگی استارتاپ‌های سرمایه‌گذاری در آمریکا خیلی متفاوت نیست. بر اساس مجموع داده‌ها، مشخص شد که دانشگاه‌های هاروارد و استنفورد در جایگاه رقابتی بالایی قرار دارند که در قیاس با دانشکده‌های آیوی لیگ و دانشگاه‌های بزرگ تحقیقاتی قرار گرفته‌اند.

در نهایت نتایج نشان می‌دهد که بیشتر مدیران استارتاپ‌هایی با بیشترین میزان جذب سرمایه، دارای مدارک دانشگاهی مختلف در حوزه مدیریت تجارت (کسب و کار) هستند. کلیه افرادی که در دانشگاه‌های پنسیلوانیا درس خوانده‌اند، مدرک تحصیلی از دانشکده کسب و کار وارتون (Wharton)‌ دارند. جالب است بدانید بیش از نیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ هاروارد،‌ در دانشکده مدیریت تحصیل کرده‌اند. مدیریت اجرایی (MBA‌) بیشترین تعداد فارغ‌التحصیل را در بین سایر رشته‌های دانشگاهی به خود اختصاص داده است.

مدیران شرکت‌های بزرگ مالی بیشتر در کدام دانشگاه‌ها درس خوانده‌اند؟

وقتی صحبت از استارتاپ‌هایی با بیشترین جذب سرمایه به میان می‌آید،‌ نتایج بیشتر جالب توجه می‌شود. در بررسی بعدی تنها وضعیت تحصیل ۲۰ مدیرعامل بزرگ دنیا مورد مطالعه قرار گرفت. در جدول ذیل می‌توانید اسامی این مدیران و دانشگاه یا دانشگاه‌هایی را که در آن تحصیل کرده‌اند مشاهده کنید. درآمد کلی این شرکت‌ها بالغ بر صدها میلیون یا حتی میلیاردها دلار است.

شرکت مدیرعامل دانشگاه 
اوبر دارا خسروشاهی دانشگاه براون
وی ورک  آدام نیومن دانشگاه Baruch
لایفت لوگان گرین دانشگاه سانتاباربارا کالیفرنیا
ایر بی‌ان‌بی برایان چسکی  دانشکده طراحی Rhole ایسلند
مجیک لیپ رونی آبوویتز  دانشگاه میامی
پالانتیر الکس کارپ دانشگاه هاروارد،‌ دانشگاه فرانکفورت، استنفورد
اسپیس ایکس  ایلان ماسک  دانشگاه پنسیلوانیا (‌دانشکده وارتون)
صوفی آنتونی نوتو  دانشگاه شیکاگو، دانشگاه پنسیلوانیا ( دانشکده وارتون)
گریل جفری هوبر دانشگاه ایلینوی، هاروارد
وان وب اریک برانگر پلی تکنیک اکولی
مدرن تراپیوتیکس استفان بنسل  دانشگاه اکولی پاریس، دانشگاه مینسوتا، دانشکده کسب و کار هاروارد
پینترست  بن سیبرمن ییل 
گریل  جنیفر کوک استنفورد، برکلی
ویش پیتر زوکوسیکی  دانشگاه واترلو
اینستاکارت آپوروا مهتا دانشگاه واترلو
اسکار هلت  ماریو چلوسر دانشگاه هانور، استنفورد، دانشکده کسب و کار هاروارد
اسلک استورات باترفیلد دانشگاه ویکتوریا، دانشگاه کمبریج
کومپس  روبرت رافکین  کلمبیا
درفت کینگز جیسون رابینز دوک 
یونیتی تکنولوژیز جان ریتیلو  یو‌سی برکلی 
دومو جاش جیمز  دانشگاه یانگ بیرگم

همان‌طور که در جدول فوق مشاهده می‌کنید، فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های کانادایی کم نیستند. سه نفر از این مدیران شرکت‌های برتر و بزرگ دنیا فارغ‌التحصیل دانشگاه واترلو هستند. باقی نامداران عرصه تجارت هم در بهترین و مشهورترین دانشگا‌ه‌ها درس خوانده‌اند. البته این لیست نشان می‌دهد که فارغ‌التحصیل شدن از یک دانشگاه معتبر باعث موفقیت مالی و افزایش میلیارد دلاری سرمایه فرد نمی‌شود. آدام نویمن، مدیر عامل شرکت وی ورک (WeWork)، سال گذشته از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. او ۱۵ سال قبل وارد دانشگاه شده بود و در این مدت، موفق به جذب سرمایه‌ی هنگفت ۷ میلیارد دلاری برای WeWork شد. 

 منبع

برچسب‌ها: استارت‌آپاستارت‌آپ‌های بزرگبنیانگذاران استارت‌آپ‌های بزرگزاکربرگبیل گیتس
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.